РЕГУЛЯТОРНІ РЕАЛІЇ ОСУЧАСНЕННЯ МІЖДИСЦИПЛІНАРНИХ ЗВ’ЯЗКІВ У СИСТЕМІ ВИЩОЇ ОСВІТИ ПРИ НАБУТТІ ЕКОНОМІЧНОЇ ОСВІТИ В ГАЛУЗЕВИХ ЗВО

Ключові слова: освіта, заклад вищої освіти, галузь знань, міждисциплінарні зв’язки, економічні науки, гуманітарні науки, технічні науки, філософське коло, діаграма Венна, коло Ейлера, збалансована модель міждисциплінарності

Анотація

В Україні в межах впровадження системи вищої освіти підготовка здобувачів, які вступили до вищих навчальних закладів, здійснюється з урахуванням Переліку галузей знань і спеціальностей, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти. Наразі Міністерство освіти і науки України підготувало для громадського обговорення проєкт постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження переліку галузей знань і спеціальностей, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти», який структурно і кількісно наближено до переліку галузей Міжнародної стандартної класифікації освіти. В статті проаналізовані регуляторні реалії осучаснення міждисциплінарних зв’язків у системі вищої освіти на прикладі набуття економічної освіти в галузевих закладах вищої освіти. Розкрито авторський погляд на міждисциплінарні зв’язки дисциплін в освітньо-професійних програмах як певного змістовного наукового середовища, що стало підґрунтям впровадження ідеї математичних обчислень рівня міждисциплінарності за допомогою діаграми Венна та візуального зображення по колах Ейлера. Отриману фактичну модель міждисциплінарних зв’язків в освітньо-професійній програмі запропоновано порівнювати із орієнтувальним еталоном збалансованої моделі системи міждисциплінарності за спеціальністю як наукового середовища.

Посилання

International Standard Classification of Education: Fields of education and training 2013 (ISCED-F 2013) – Detailed field descriptions. UNESCO-UIS 2015. Міжнародна стандартна класифікація освіти. DOI: http://dx.doi.org/10.15220/978-92-9189-179-5-en (дата звернення 21.01.2024).

Перелік галузей знань і спеціальностей, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти: постанова Кабінету Міністрів України від 29 квітня 2015 р. № 266. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/266-2015-%D0%BF#Text (дата звернення 21.01.2024).

Проєкт нового Переліку галузей знань і спеціальностей, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої та фахової передвищої освіти: проєкт, опубліковано 08.08.2023. URL: https://mon.gov.ua/ua/news/proyekt-novogo-pereliku-galuzej-znan-i-specialnostej-za-yakimi-zdijsnyuyetsya-pidgotovka-zdobuvachiv-vishoyi-ta-fahovoyi-peredvishoyi-osviti (дата звернення 21.01.2024).

Стратегія розвитку вищої освіти на 2021-2031 роки. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2020/09/25/rozvitku-vishchoi-osviti-v-ukraini-02-10-2020.pdf (дата звернення 21.01.2024).

Стратегія розвитку вищої освіти в Україні на 2022-2032 роки: постанова Кабінету Міністрів України від 23 лютого 2022 р. № 286-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/286-2022-%D1%80#Text (дата звернення 21.01.2024).

Про вищу освіту: Закон України від 1 липня 2014 року № 1556-VII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#n442 (дата звернення 21.01.2024).

Класифікація галузей економіки та видів робіт за професійним ризиком виробництва: Додаток, постанова Кабінету Міністрів України від 27 червня 2003 р. № 985. URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/1314873 (дата звернення 21.01.2024).

Професії економіки і бізнесу: перспективи вибору: poprofessii. URL: https://poprofessii.in.ua/uk/ (дата звернення 21.01.2024).

Євсєєва О.О. Міждисциплінарний зв’язок в економічній науці економіки та обліково-контрольних дисциплін в контексті «малого» та «широкого» філософського кола. Людина, суспільство, комунікативні технології: матеріали ХІ Міжнар. наук.-практ. конф. 26-27 жовтня 2023р. Відп.за випуск В.О.Даніл’ян – Харків : Мачулін, 2023. С. 147–149. URL: https://kart.edu.ua/wp-content/uploads/2023/04/18_12_2023-hi-zbirka.pdf (дата звернення 21.01.2024).

Євсєєва О.О., Євсєєв А.С. Монізм, дуалізм і плюралізм контролінгу в умовах сучасної економіки: філософський роздум щодо первинності походження. Актуальні проблеми використання потенціалу економіки країни: світовий досвід та вітчизняні реалії: матеріали ІІІ Міжнародної науково-практичної конференції (м. Дніпро, 25 травня 2019 р., Україна). Дніпро : ПДАБА, 2019. С. 122–125.

International Standard Classification of Education: Fields of education and training 2013 (ISCED-F 2013) – Detailed field descriptions. UNESCO-UIS (2015). DOI: http://dx.doi.org/10.15220/978-92-9189-179-5-en (accessed January 21, 2024).

Perelik haluzei znan i spetsialnostei, za yakymy zdiisniuietsia pidhotovka zdobuvachiv vyshchoi osvity [List of fields of knowledge and specialties in which higher education students are trained]: Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine dd. April 29, 2015 No. 266. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/266-2015-%D0%BF#Text (accessed January 21, 2024).

Proiekt novoho Pereliku haluzei znan i spetsialnostei, za yakymy zdiisniuietsia pidhotovka zdobuvachiv vyshchoi ta fakhovoi peredvyshchoi osvity [Draft of the new List of fields of knowledge and specialties in which higher and professional pre-higher education is provided]: draft, published on 08.08.2023. Available at: https://mon.gov.ua/ua/news/proyekt-novogo-pereliku-galuzej-znan-i-specialnostej-za-yakimi-zdijsnyuyetsya-pidgotovka-zdobuvachiv-vishoyi-ta-fahovoyi-peredvishoyi-osviti (accessed January 21, 2024).

Stratehiia rozvytku vyshchoi osvity na 2021-2031 roky [Higher education development strategy for 2021-2031]. Available at: https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2020/09/25/rozvitku-vishchoi-osviti-v-ukraini-02-10-2020.pdf (accessed January 21, 2024).

Stratehiia rozvytku vyshchoi osvity v Ukraini na 2022-2032 roky [Higher education development strategy for 2022-2033]: Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine dd. February 23, 2022 No. 286-р. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/286-2022-%D1%80#Text (accessed January 21, 2024).

Pro vyshchu osvitu [About higher education]: Law of Ukraine dd. July 1, 2014 No. 1556-VII. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#n442 (accessed January 21, 2024).

Klasyfikatsiia haluzei ekonomiky ta vydiv robit za profesiinym ryzykom vyrobnytstva [Classification of economic sectors and types of work by occupational risk]: Appendix, Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine dd. June 27, 2003. No. 985. Available at: https://www.kmu.gov.ua/npas/1314873 (accessed January 21, 2024).

Profesii ekonomiky i biznesu: perspektyvy vyboru [Economic and business professions: prospects for choice]. Available at: https://poprofessii.in.ua/uk/ (accessed January 21, 2024).

Ievsieieva O. O. (October 26-27, 2023) Mizhdystsyplinarnyi zviazok v ekonomichnii nautsi ekonomiky ta oblikovo-kontrolnykh dystsyplin v konteksti «maloho» ta «shyrokoho» filosofskoho kola [Interdisciplinary connection in the economic science of economics and accounting and control disciplines in the context of “smaller” and “wider” philosophical circle]. Proceeding of the XI International scientific and practical conference Liudyna, suspilstvo, komunikatyvni tekhnolohii / ed. V.O. Danilian. Kharkiv: Machulin, pp. 147–149. Available at: https://kart.edu.ua/wp-content/uploads/2023/04/18_12_2023-hi-zbirka.pdf (accessed January 21, 2024).

Ievsieieva O. O., Ievsieiev A. S. (May 25, 2019) Monizm, dualizm i pliuralizm kontrolinhu v umovakh suchasnoi ekonomiky: filosofskyi rozdum shchodo pervynnosti pokhodzhennia [Monism, dualism and pluralism of controlling in the modern economy: a philosophical reflection on the primacy of origin]. Aktualni problemy vykorystannia potentsialu ekonomiky krainy: svitovyi dosvid ta vitchyzniani realii: Proceeding of the ІІІ International scientific and practical conference. Dnipro: PDABA, pp. 122–125.

Переглядів статті: 59
Завантажень PDF: 41
Опубліковано
2024-02-29
Як цитувати
Євсєєва, О. (2024). РЕГУЛЯТОРНІ РЕАЛІЇ ОСУЧАСНЕННЯ МІЖДИСЦИПЛІНАРНИХ ЗВ’ЯЗКІВ У СИСТЕМІ ВИЩОЇ ОСВІТИ ПРИ НАБУТТІ ЕКОНОМІЧНОЇ ОСВІТИ В ГАЛУЗЕВИХ ЗВО. Економічний простір, (189), 45-51. https://doi.org/10.32782/2224-6282/189-8
Розділ
Статті

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають