МОДЕЛІ УПРАВЛІННЯ ДОДАНОЮ ЦІННІСТЮ У НІШЕВОМУ АГРОБІЗНЕСІ

Ключові слова: додана вартість, цінність для споживача, модель управління, агропродовольчий ланцюг, конкурентні переваги, адаптивність, ніша

Анотація

У статті досліджено методологічні підходи та моделі управління доданою вартістю як цінністю для споживача з точки зору екосистемного підходу на засадах маркетингу в сегменті мікро та малих агропідприємств, що функціонують в умовах повномасштабних військових дій в Україні. На основі результатів соціологічного дослідження керівників мікро та малих агровиробничих підприємств визначено особливості формування моделей управління доданою вартістю у сегменті нішевого агробізнесу. Аргументовано, що моделі управління доданою вартістю у сенсі цінності для споживача виступають методологічною основою для розробки сталих конкурентних стратегій, що дозволяють мікро та малому бізнесу адаптуватись до швидких змін зовнішнього середовища у довгостроковій перспективі в турбулентних умовах військового стану.

Посилання

Porter M. Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance. Free Press, 1998. P. 592.

Котлер Ф., Келлер К., Павленко А., Войчак А. та ін. Маркетинговий менеджмент / за ред. Співаковської Т.В. Київ : «Хімджест», 2008. 720 с.

Маркс. К. Процес продукції капіталу / за ред. Рабіновича Д., Трикоза С. Харків : Партвидав «Пролетар», 1933. 950 с.

Ffowcs-Williams I. Chapter 10: Clusters and regional transformation: establishing actionable forward agendas. Olayele F. Regional Economic Systems after COVID-19. Ottawa, Canada : Edward Elgar Publishing, 2023. 268 p.

Бородіна О.М. Інтеграція дрібних сільськогосподарських виробників до агропродовольчих ланцюгів доданої вартості: методологічні підходи та емпіричні дослідження. Економіка і прогнозування. 2014. № 2. С. 73–84.

Гурняк І.Л., Дацко О.І., Яремчук О.І. Додана вартість як базис економічного розвитку територіальних громад. Регіональна економіка. 2015. № 1, С. 37–46.

Гуторов А.О. Наукові основи розвитку продуктової інтеграції в аграрному секторі економіки. Науковий вісник Полісся. 2017. № 1 (9). Ч. 1. С. 203–209.

Григорська Н.М. Процедура виявлення технологій системно-процесного управління, що забезпечують економічну стійкість підприємства. Інвестиції: практика та досвід. 2012. № 21. С. 60–63.

Давидов О.І. Моделі доданої вартості підприємств: економічний зміст та особливості побудови. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. 2017. №28. С. 167–172.

Євтушок О.В., Ліпова О.Л., Бахчиванжі В.В. Обгрунтування маркетингововї стратегії розвитку аграрного підприємства ринкового типу. Економіка харчової промисловості. 2018. Т. 10, №1. С. 54–64.

Нестеренко Ж.К., Афанасьєва Т.А. Удосконалення оцінки підприємств методами доданої вартості. Економічний простір. 2010. № 37. С. 223–234.

Шмиголь Н.М. Аналіз методів формування доходів підприємства в ринковій економіці. Держава та регіони. Серія: Економіка та підприємництво. 2010. № 2. С. 233–236

Cucagna M. E. Value adding in the agri-food value chain. The International Food and Agribusiness Management Review. 2016. № 21(3). Р. 26–32.

Carayannis E.G., Campbell D.F., Barth T.D. The Quintuple Helix innovation model: global warming as a challenge and driver for innovation. International Journal of Social Ecology and Sustainable Development. 2012. DOI: https://doi.org/10.4018/jsesd.2010010105

Россоха В.В., Шарапа О.М. Формування збутової політики маркетингу аграрних підприємств: монографія. Київ : ННЦ «ІАЕ», 2016. 232 с.

Маєвська Н.І. Визначення поняття «додана вартість» із позиції створення цінності для споживача в сучасних умовах.

Porter M. (1998) Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance. Free Press. (in English)

Kotler F., Keller K., Pavlenko A., Vojchak A. and others. (2008) Marketing management. Edited by Spivakovskaya T. V. Kyiv: "Khimgest". (in Ukrainian)

Marx. K. (1993) Capital production process. Edited by Rabinovych D., Trikoz S. Partvydav. Kharkiv: "Proletar". (in Ukrainian)

Ffowcs-Williams I. (2023) Chapter 10: Clusters and regional transformation: establishing actionable forward agendas. Olayele F. Regional Economic Systems after COVID-19. Ottawa, Canada: Edward Elgar Publishing. (in English)

Borodina O. M. (2014) Intehratsiia dribnykh silskohospodarskykh vyrobnykiv do ahroprodovolchykh lantsiuhiv dodanoi vartosti: metodolohichni pidkhody ta empirychni doslidzhennia [Integration of small agricultural producers into agro-food chains of added value: methodological approaches and empirical studies]. Economics and forecasting, vol. 2, pp. 73–84.

Gurnyak I. L., Datsko O. I., Yaremchuk O. I. (2015) Dodana vartist yak bazys ekonomichnoho rozvytku terytorialnykh hromad [Added value as the basis of economic development of territorial communities]. Regional economy, vol. 1, pp. 37–46.

Gutorov A. O. (2017) Naukovi osnovy rozvytku produktovoi intehratsii v ahrarnomu sektori ekonomiky [Scientific foundations of the development of product integration in the agrarian sector of the economy]. Polissya scientific bulletin, vol. 1(9), part 1, pp. 203–209.

Hryhorska N. M. (2012) Protsedura vyiavlennia tekhnolohii systemno-protsesnoho upravlinnia, shcho zabezpechuiut ekonomichnu stiikist pidpryiemstva [The procedure for identifying system-process management technologies that ensure the economic sustainability of the enterprise]. Investments: practice and experience, vol. 21, pp. 60–63.

Davydov O. I. (2017) Modeli dodanoi vartosti pidpryiemstv: ekonomichnyi zmist ta osoblyvosti pobudovy [Models of the added value of enterprises: economic content and peculiarities of construction]. Scientific Bulletin of the International Humanitarian University, vol. 28, pp. 167–172.

Yevtushok O. V., Lipova O. L., Bakhchivanzhi V. V. (2018) Obhruntuvannia marketynhovovi stratehii rozvytku ahrarnoho pidpryiemstva rynkovoho typu [Justification of the marketing strategy for the development of a market-type agrarian enterprise]. Economics of the food industry, vol. 10(1), pp. 54–64.

Nesterenko Zh. K., Afanasyeva T. A. (2010) Udoskonalennia otsinky pidpryiemstv metodamy dodanoi vartosti [Improvement of valuation of enterprises by methods of added value]. Economic space, vol. 37, pp. 223–234.

Shmygol N. M. (2010) Analiz metodiv formuvannia dokhodiv pidpryiemstva v rynkovii ekonomitsi [Analysis of the methods of formation of the company's income in the market economy]. State and regions. Series: Economy and entrepreneurship, vol. 2, pp. 233–236.

Cucagna M. E. (2016) Value adding in the agri-food value chain. The International Food and Agribusiness Management Review, vol. 21(3), pp 26–32.

Carayannis E. G., Campbell D. F., Barth T. D. (2012) The Quintuple Helix innovation model: global warming as a challenge and driver for innovation. International Journal of Social Ecology and Sustainable Development. DOI: https://doi.org/10.4018/jsesd.2010010105 (accessed February 1, 2024).

Rossokha V. V., Sharapa O. M. (2016) Formuvannia zbutovoi polityky marketynhu ahrarnykh pidpryiemstv: monohrafiia [Formation of marketing policy of agricultural enterprises: monograph]. Kyiv: NSC "IAE". (in Ukrainian)

Maievska N. I. (2021) Stattia «Vyznachennia poniattia «dodana vartist» iz pozytsii stvorennia tsinnosti dlia spozhyvacha v suchasnykh umovakh» [Article "Definition of the concept of "added value" from the standpoint of creating value for the consumer in modern conditions"]. (in Ukrainian)

Переглядів статті: 30
Завантажень PDF: 22
Опубліковано
2024-02-29
Як цитувати
Маєвська, Н. (2024). МОДЕЛІ УПРАВЛІННЯ ДОДАНОЮ ЦІННІСТЮ У НІШЕВОМУ АГРОБІЗНЕСІ. Економічний простір, (189), 270-275. https://doi.org/10.32782/2224-6282/189-48
Розділ
Статті