INCREASING THE COMPETITIVENESS OF THE TOURISM BUSINESS IN UKRAINE

Keywords: competitiveness, tourism business, strategic potential, human capital, socio-cultural potential, business

Abstract

The purpose of the article is to develop directions for improving the competitiveness of the tourism business in Ukraine and to analyze the problems that complicate the formation and development of strategic, socio-cultural potential and human capital. The main components of the tourism business, which includes a wide range of activities aimed at meeting the needs and wishes of tourists (tourist accommodation facilities, transportation services, travel agencies and tour operators, restaurants, cafes and other catering establishments, entertainment and cultural services, recreation and health services, shops and souvenir shops, etc), are highlighted. In the context of the war, Ukraine's tourism business faces several serious challenges that complicate the formation and development of its strategic potential: instability, deteriorating image, reduced investment, loss of infrastructure, and social and economic problems. The main negative factors affecting the formation and development of human capital, which is one of the key components of the tourism sector's success, are security, employee migration, lack of qualifications, decreased demand for labour, and the psychological state of employees. The socio-cultural potential has a particularly significant impact on the efficiency and competitiveness of the tourism business, as it reflects cultural values, readiness for change, and other aspects that may affect the perception and distribution of tourism products. The main problems of socio-cultural potential development include a decline in cultural activity, damage to historical and cultural monuments, loss of cultural heritage, a decline in cultural tourism, changes in cultural stereotypes, and a decrease in investment in cultural development. The main areas for improving the competitiveness of Ukraine's tourism business include the development of tourism infrastructure, improving the quality of tourism services, promoting Ukraine in the global tourism market, creating a favourable environment for tourism development, and developing new types of tourism. Solving these problems requires a comprehensive approach and joint efforts of the government, an international coalition, industry organizations and the public.

References

Юринець З., Мельник Н. Основні аспекти формування маркетингової політики на підприємствах туристичної галузі України. Вісник Херсонського державного університету. Серія «Економічні науки». 2014. Вип. 6. С. 137–141

Юринець З.В. Дослідження конкурентного середовища туристичних послуг України. Ефективна економіка. 2015. № 1. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=3759

Запухляк В.М., Мельник О.І. Людський капітал як чинник підвищення конкурентоспроможності аграрного сектора економіки України. Агросвіт. 2017. № 3. С. 40–44

Олієвська М.Г. Людський капітал у контексті досягнення Цілей сталого розвитку. Фінанси України. 2019. №12. С. 32–43.

Антонюк В.П., Прогнімак О.Д. Дослідження особливостей соціокультурного та людського розвитку Донбасу в контексті нагромадження ризик-потенціалу. Економічний вісник Донбасу. 2015. № 2(40). С. 210–233

Берест П.М. Соціокультурний потенціал туристичних дестинацій. Збірник матеріалів Всеукраїнської науково-практичної конференції «Соціогуманітарний вимір сучасних трансформацій». REICST. 2021. С. 85–88

Дичковський С.І. Нові тенденції культурного туризму в парадигмі дігітал-ейч: від індустрії вражень до культурного брендування. Вісник Національ-ної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2019. No 4. С. 24–31.

Юринець З.В., Петрух О.А. Державне регулювання та фінансування інноваційно-інвестиційної діяльності в Україні. Інвестиції: практика та досвід. 2018. № 6. С. 79–82.

Yurynets, Z., Melnyk, N. (2014). Osnovni aspekty formuvannia marketynhovoi polityky na pidpryiemstvakh turystychnoi haluzi Ukrainy [Basic aspects of marketing policy formation at enterprises of the tourism industry of Ukraine]. Visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu. Seriia «Ekonomichni nauky», vol. 6, pp. 137–141. (in Ukrainian)

Yurynets, Z.V. (2015) Doslidzhennya konkurentnoho seredovyshcha turystychnykh posluh Ukrayiny [Research of the competitive environment of tourist services in Ukraine]. Efektyvna ekonomika, vol. 1. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=3759 (in Ukrainian)

Zapukhliak, V. M., Melnyk, O. I. (2017) Liudskyi kapital yak chynnyk pidvyshchennia konkurentospromozhnosti ahrarnoho sektora ekonomiky Ukrainy [Human capital as a factor in increasing the competitiveness of the agrarian sector of the economy of Ukraine]. Agroworld, vol. 3, pp. 40–44. (in Ukrainian).

Oliievska, M. H. (2019) Liudskyi kapital u konteksti dosiahnennia Tsilei staloho rozvytku [Human capital in the context of achieving sustainable development goals]. Finance of Ukraine, vol. 12, pp. 32–43. (in Ukrainian).

Antonyuk, V. P., Prohnimak, O. D. (2015) Doslidzhennya osoblyvostey sotsiokulʹturnoho ta lyudskoho rozvytku Donbasu v konteksti nahromadzhennya ryzyk-potentsialu [Study of the peculiarities of socio-cultural and human development of Donbas in the context of the accumulation of risk potential]. Ekonomichnyy visnyk Donbasu, vol. 2(40), pp. 210–233. (in Ukrainian).

Berest, P. M. (2021) Sotsiokulturnyy potentsial turystychnykh destynatsiy [Socio-cultural potential of tourist destinations]. Zbirnyk materialiv Vseukrayinskoyi naukovo-praktychnoyi konferentsiyi «Sotsiohumanitarnyy vymir suchasnykh transformatsiy». REICST, pp. 85–88. (in Ukrainian).

Dychkovskyy, S. I. (2019) Novi tendentsiyi kulturnoho turyzmu v paradyhmi dihital-eych: vid industriyi vrazhen do kulturnoho brenduvannya [New trends in cultural tourism in the digital-H paradigm: from the experience industry to cultural branding]. Visnyk Natsionalnoyi akademiyi kerivnykh kadriv kultury i mystetstv, vol. 4, pp. 24–31. (In Ukrainian).

Yurynets, Z. V., Petrukh, O. A. (2018) Derzhavne rehulyuvannya ta finansuvannya innovatsiyno-investytsiynoyi diyalʹnosti v Ukrayini [State regulation and financing of innovation and investment activities in Ukraine]. Investments: practice and experience, vol. 6, pp. 79–82. (In Ukrainian).

Article views: 23
PDF Downloads: 9
Published
2024-03-29
How to Cite
Biriukova, Y., Kryven, O., & Synyura-Rostun, N. (2024). INCREASING THE COMPETITIVENESS OF THE TOURISM BUSINESS IN UKRAINE. Economic Scope, (190), 265-268. https://doi.org/10.32782/2224-6282/190-48
Section
Статті