USE OF ADAPTIVE-INTERACTIVE SYSTEMS IN THE PROCESS OF STAFF TRAINING

Keywords: staff training, virtual reality, mixed reality, augmented reality, artificial intelligence, adaptive-interactive system

Abstract

The active development of adaptive-interactive systems, in particular virtual, augmented and mixed reality, in the field of education makes it appropriate to study the possibilities of using these systems directly to train personnel. The reduction of costs and increase of the availability of adaptive-interactive systems, including those that can be used in the training process, encourages their use in a growing number of companies around the world. The aim of the article is to study the usage of modern adaptive-interactive systems in the field of personnel training, such as virtual, augmented and mixed reality, to determine their advantages and disadvantages, as well as prospects for mass implementation of these systems in the practice of personnel training. Different types of virtual reality systems are distinguished, the delimitation of which lies in the plane of ways and modes of their interaction with the user. The research methodology is based on the semantic analysis of the interpretation of different types of adaptive-interactive systems of personnel training and analysis of their usage cases on existing enterprises. The expediency of using virtual and augmented reality technologies as methods of active learning in order to study various subjects is described and examples of personnel training systems using mixed reality are presented. The advantages and disadvantages of using these technologies in staff training are analyzed. Examples of application of adaptive-interactive systems at Ukrainian and foreign enterprises are given. The limited supply of adaptive-interactive systems of personnel training by the developers of such software and hardware indicates a lack of relevant specialists and the unwillingness of domestic enterprises to invest in these systems. At the same time, modern digital technologies such as virtual reality, augmented reality and mixed reality using artificial intelligence provide in practice high efficiency of the educational process in the enterprise by increasing concentration and attention of learners, easiness of information retrieval, providing practical skills, independence and simultaneous safety of employee training. In response, the directions of further researches in implementation of modern technologies of training of the personnel of the enterprises in Ukraine are offered.

References

Ткачук В.В., Єчкало Ю.В., Тарадуда А.С., Стеблівець І.П. Доповнена реальність як засіб реалізації дистанційного навчання в умовах карантину. Освітній дискурс: збірник наукових праць. 2020. Вип. 22. №4. С. 43–53.

Мельник І., Задерей Н., Нефьодова Г. Доповнена та віртуальна реаль-ність як ресурс навчальної діяльності студентів. Інформаційні технології та комп’ютерне моделювання: матеріали Міжнародної науково-практичної конференції., м. Івано-Франківськ, 22 грудня 2018р., м. Іва-но-Франківськ, 2018. С. 61–64.

Weng C., Rathinasabapathi A., Weng A., Zagita C. Mixed reality in science education as a learning support: a revitalized science book. Journal of Educational Computing Research. 2019. Vol. 57. №3, pp. 777–807.

Pierce D., Hathaway A. The Promise (and Pitfalls) of AI for Education. 2018. URL: https://thejournal.com/Articles/2018/08/29/The-Promise-of-AI-for-Education.aspx?Page=1

Employment Situation. The U.S. Bureau of Labor Statistics. URL: https://www.bls.gov/news.release/empsit.nr.htm

Роль штучного інтелекту у процесі навчання персоналу. Blog. Imena. 2019. URL: https://www.imena.ua/blog/ai-in-the-briefing

Тимчина Н., Тимчина В. Нові перспективи освітнього процесу: віртуа-льна та доповнена реальність. Нова педагогічна думка. 2020. № 1. С. 43–44.

Tsvetkov V.Ya. Virtual Modeling. European Journal of Technology and De-sign. 2016. Vol. 11. № 1, pp. 35–44.

Симуляторы – ситуационное моделирование: веб-сайт Forecast-ING. URL: http://www.forecast-ing.ru/simulation_case_modeling.html

Климнюк В.Є. Віртуальна реальність в освітньому процесі. Збірник наукових праць Харківського національного університету Повітряних Сил. 2018. № 2(56). С. 207–212.

UPS Enhances Driver Safety Training With Virtual Reality. UPS Pressroom. 2017. URL: https://pressroom.ups.com/pressroom/ContentDetailsViewer.page?ConceptType=PressReleases&id=1502741874802-243

Технології та інновації. Доповнена реальність (AR): веб-сайт IT enter-price. URL: https://www.it.ua/knowledge-base/technology-innovation/dopolnennaja-realnost-ar

Лешко К.В., Рикова Л.Л. Формування професійно-пізнавальної актив-ності майбутніх педагогів з використанням засобів доповненої реальності. Новітні комп’ютерні технології спецвипуск «Хмарні технології навчання». 2019. № 17. С. 76–81.

Boeing introduces a wearable device "Google Glass" to improve aircraft pro-duction efficiency and reduce mistakes: веб-сайт. 2016. URL: https://gigazine.net/gsc_news/en/20160715-boeing-google-glass

Daron Acemoglua, Pascual Restrepo The wrong kind of AI? Artificial intelli-gence and the future of labour demand. Cambridge Journal of Regions, Economy and Society. 2019, pp 1–12.

Попова Г.В. Симуляційні технології змішаної реальності у підготовці майбутніх судноводіїв. Міжнародний науковий журнал. Науковий огляд. 2019. № 6(59). С. 103–110.

Juraschek M., Büth L., Posselt G., Herrmann C. Mixed reality in learning factories. Procedia Manufacturing. 2018. №23, pp. 153–158.

Коршунова А. Як VR впливає на бізнес та розробку нових продуктів: веб-сайт. 2020. URL: https://nachasi.com/2020/02/03/vr-in-business/

Аналітичний огляд «Landscape Industry 4.0 in Ukraine»: веб-сайт Індус-трія 4.0 в Україні URL: https://industry4-0-ukraine.com.ua/landscape/?fbclid=IwAR37szH5k27b1lNl1UOwAtFXyKxp wiN4EpRTM0xKIvgwI6VSR7XtBkklM

Завгородня М.Ю. Можливості та ризики використання цифрових технологій у промисловості. Цифрова економіка : зб. матеріалів ІІ Нац. наук.-метод. конф., Київ, 2019. С. 221–222.

Білик О. Вплив цифрової економіки на зменшення негативних наслідків соціального ризику. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Серія: «Проблеми економіки та управління». 2019. Випуск 7, № 4(2). С. 8–16. DOI: https://doi.org/10.23939/semi2019.04.008

Новаківський І., Демків Я. Напрями удосконалення інформаційного забезпечення проектних офісів в умовах поширення адаптаційних мето-дологій проектного менеджменту. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Серія: «Проблеми економіки та управління». 2019. Випуск 7, № 4(2), 121–128. DOI: https://doi.org/10.23939/semi2019.04.121

Раскопа Н. Як використовувати чат-боти ecommerce?. URL: https://promodo.ua/ua/blog/kak-ispolzovat-chat-botov-v-e-commerce.html#gref

Гладкая К.В., Семина А.П. Использование информационно-коммуникационных и виртуальных технологий в обучении персонала. Московский экономический журнал. 2019. №11. С. 614–625.

Спирин Д.В., Брежнев О.С., Баринов А.Д. Алгоритм автоматизирован-ного обучения диалогових систем. II международная научно-практическая конференция. МЦНС «НАУКА И ПРОСВЕЩЕНИЕ». 2018. С. 51–52.

Tkachuk V.V., Yechkalo Yu.V., Taraduda A.S., Steblivecz` I.P (2020) Dopovnena realnist yak zasib realizatsii dystantsiinoho navchannia v umovakh karantynu [Augmented reality as a distance learning tool under quarantine con-ditions] Kyiv: Educational Discourse: a collection of scientific papers, vol. 22. #4. pp. 43–45.

Melnyk I., Zaderei N., Nefodova H. (2018) Dopovnena ta virtualna realnist yak resurs navchalnoi diialnosti studentiv [Augmented Reality and Virtual Reality as the Resources of Students’ Educational Activity]. Proceedings of the Inter-national Scientific Conference (Ukraine, Ivano-Frankivsk, December 22, 2018), Ivano-Frankivsk Information technologies and computer modeling, pp. 61–64

Weng C., Rathinasabapathi A., Weng A., Zagita C. (2019) Mixed reality in sci-ence education as a learning support: a revitalized science book. Journal of Educational Computing Research. Vol. 57. №3. pp. 777–807.

Pierce D., Hathaway A. (2018) The Promise (and Pitfalls) of AI for Education. URL: https://thejournal.com/Articles/2018/08/29/The-Promise-of-AI-for-Education.aspx?Page=1

The U.S. Bureau of Labor Statistics. Employment Situation [Electronic re-source]. URL: https://www.bls.gov/news.release/empsit.nr.htm

Blog Imena (2019) Dopovnena ta virtualna realnist yak resurs navchalnoi diialnosti studentiv [The role of artificial intelligence in the process of staff train-ing] URL: https://www.imena.ua/blog/ai-in-the-briefing/

Tymchyna N., Tymchyna V. (2020) Novi perspektyvy osvitnoho protsesu: virtualna ta dopovnena realnist [New perspectives of the educational process: vir-tual and augmented reality] New pedagogical thought № 1., pp.43– 44.

Tsvetkov V. Ya. Virtual Modeling. European Journal of Technology and De-sign. 2016. Vol. 11. № 1. pp. 35–44.

Symuliatory – sytuatsyonnoe modelyrovanye. URL: http://www.forecast-ing.ru/simulation_case_modeling.html

Klymniuk V.Ie. (2018) Virtualna realnist v osvitnomu protsesi [Virtual reality in the educational process] Collection of scientific works of Kharkiv National Uni-versity of the Air Force. № 2 (56), pp. 207–212

UPS Pressroom (2017) UPS Enhances Driver Safety Training With Virtual Reality. URL: https://pressroom.ups.com/pressroom/ContentDetailsViewer.page?ConceptType=PressReleases&id=1502741874802–243

Tekhnolohii ta innovatsii. Dopovnena realnist (AR): URL: https://www.it.ua/knowledge-base/technology-innovation/dopolnennaja-realnost-ar

Leshko K.V., Rykova L.L. (2019) Formuvannia profesiino-piznavalnoi aktyv-nosti maibutnikh pedahohiv z vykorystanniam zasobiv dopovnenoi realnosti [Formation of professional and cognitive activity of future teachers with the use of augmented reality] The new computer technology special issue "Cloud learning technologies". № 17. pp. 76–81.

Boeing introduces a wearable device "Google Glass" to improve aircraft produc-tion efficiency and reduce mistakes. 2016. URL: https://gigazine.net/gsc_news/en/20160715-boeing-google-glass

Daron Acemoglua, Pascual Restrepo (2019) The wrong kind of AI? Artificial in-telligence and the future of labour demand. Cambridge Journal of Regions, Economy and Society. Pp. 1–12.

Popova H.V. (2019) Symuliatsiini tekhnolohii zmishanoi realnosti u pidhotovtsi maibutnikh sudnovodiiv [Mixed reality simulation technology in preparation of future navigators] International scientific journal. Scientific review. № 6 (59). pp. 103-110.

Juraschek M., Büth L., Posselt G., Herrmann C (2018) Mixed reality in learning factories. Procedia Manufacturing. № 23, pp. 153–158.

Korshunova A. (2020) Yak VR vplyvaie na biznes ta rozrobku novykh produk-tiv: veb-sait. URL: https://nachasi.com/2020/02/03/vr-in-business

Analitychnyi ohliad «Landscape Industry 4.0 in Ukraine». URL: https://industry4-0-ukraine.com.ua/landscape/?fbclid=IwAR37szH5k27b1lNl1UOwAtFXyKxp wiN4EpRTM0xKIvgwI6VSR7XtBkklM

Zavhorodnia M. Yu. (2019) Mozhlyvosti ta ryzyky vykorystannia tsyfrovykh tekhnolohii u promyslovosti [Opportunities and risks of using digital technolo-gies in industry]. Proceedings of the Digital economy (Ukraine, Kiev, October 17-18,2019), Kiev: digital economy, pp. 221–222.

Bilyk O. (2019) Vplyv tsyfrovoi ekonomiky na zmenshennia nehatyvnykh naslidkiv sotsialnoho ryzyku. [The impact of the digital economy on reducing the negative effects of social risk]. Journal of Lviv Polytechnic National Uni-versity. Series of Economics and Management. Issues. Issue 7, № 4 (2). pp.8–16. DOI: https://doi.org/10.23939/semi2019.04.008

Novakivskyi I., Demkiv Ya. (2019) Napriamy udoskonalennia informatsiinoho zabezpechennia proektnykh ofisiv v umovakh poshyrennia adaptatsiinykh metodolohii proektnoho menedzhmentu. [Directions for improving the information support of project offices in the context of the dissemination of adaptive methodologies of project management]. Journal of Lviv Polytechnic National University. Series of Economics and Management Issues. Issue 7, Number 4 (2), pp. 121-128. DOI: https://doi.org/10.23939/semi2019.04.121

Raskopa N.Yak vykorystovuvaty chat-boty ecommerce? URL: https://promodo.ua/ua/blog/kak-ispolzovat-chat-botov-v-e-commerce.html#gref

K. V. Hladkaia, A.P. Semyna (2019) Yspolzovanye ynformatsyonno-kommunykatsyonnыkh y vyrtualnыkh tekhnolohyi v obuchenyy personala [The use of information, communication and virtual technologies in personnel training] Moscow Economic Journal. # 11 pp. 614–625.

Spyryn D.V., Brezhnev O.S., Barynov A.D. (2018) Alhorytm avtomatyzyrovannoho obuchenyia dyalohovykh system [Algorithm for automated learning of dialogue systems] II international scientific and practical conference. ICNS "SCIENCE AND EDUCATION", pp. 51–52.

Article views: 374
PDF Downloads: 297
How to Cite
Litorovych, O., & Karyy, O. (1). USE OF ADAPTIVE-INTERACTIVE SYSTEMS IN THE PROCESS OF STAFF TRAINING. Economic Scope, (159), 58-62. https://doi.org/10.32782/2224-6282/159-11
Section
ECONOMY AND OPERATION OF NATIONAL ECONOMY