BASIC METHODS AND FEATURES OF THE SYSTEM OF PROMOTION OF ORGANIC PRODUCTS

Keywords: organic production, promotion, products, promotion methods, state

Abstract

The current state of development of socio-economic processes requires increasing the level of food security of the state, especially providing the population with quality, environmentally friendly food products of domestic production. However, agricultural producers, trying to constantly increase production, use intensive technologies of agriculture based on chemicalization, which leads to significant soil degradation, violation of the ecological balance of agroecosystems, contamination of agri-food products with radionuclides, heavy metals, pesticides. Therefore, in Ukraine there is a strategic task - to increase the production of organic products to meet their own needs, while entering international food markets. It is established that in the framework of the implementation of modern marketing concepts for producers the attractiveness of organic production is growing. Ukraine lags far behind the developed countries in terms of organic consumption. Having identified the features of individual components of the complex of organic food sales and recommendations for their improvement in order to strengthen competitiveness in the market. Problems of developing scientific methods for promoting organic products in the marketing system of organic enterprises are insufficiently studied. In particular, this applies to methods of product promotion for organic producers, as well as the definition of the main elements of the product promotion system, which include goals, principles, types, methods, organizational structures, functions, stages and results of promotion of organic products. The article considers the concept of the system of promotion of organic producers; the content of the main components of this system, such as goals, principles, types, methods, functions, organizational management structures, stages and indicators of product promotion results are revealed. The peculiarities of the system of promotion of organic products are reflected. Two main groups of methods for producers of organic products are proposed. A brief description of the content of these techniques is given. Techniques grouped by the main stages of product promotion.

References

Боровик Т.В. Маркетингове забезпечення ринку органічної продукції в умовах трансформації економіки. Наукові праці Полтавської державної аграрної академії. 2012. Вип. 4, Т. 1. С. 24–29.

Чайка Т. О. Передумови розвитку ринку органічної продукції в Україні . Маркетинг і менеджмент інновацій. 2011. № 4, Т. І. С. 233–240.

Волкова І. М. Дослідження поведінки споживачів на ринку органічної продукції. Збірник наукових праць Таврійського державного агротехнологічного університету (економічні науки). 2013. № 1(2). С. 47–53.

Зайчук Т. О. Вітчизняний ринок екологічно чистих продуктів

харчування та шляхи його розвитку. Економіка і прогнозування. 2009. № 4. С. 114–125.

Грабовський Р.С. Конкурентоспроможність органічної продукції на продовольчому ринку України. Науковий вісник НЛТУ України. 2012. Вип. 22.9. С. 184–188.

Маслак О. Ринок органіки в Україні: стан та перспективи. Агробізнес сьогодні: веб-сайт. URL: http://www.agro-business.com.ua/ekonomichnyi-gektar/806-rynok-organiky-v-ukraiini-stan-ta-perspektyvy.html (дата звернення: 20.09.2020)

Лупенко Ю. О. Формування попиту та пропозиції на ринку органічної продукції. Органічне виробництво і продовольча безпека: Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції (Житомир, 19 квітня 2013 р.). Житомир: «Полісся», 2013. С. 3–9.

Гаваза Є. В. Доступність органічної продукції як індикатор забезпечення населення екологічно безпечними продуктами харчування. Збалансоване природокористування. 2014. №2. С. 142–148.

Перелік роздрібних точок та мереж маркетів із продажу органічних і натуральних продуктів: веб-сайт. URL: http://www.organicstandard.com.ua/files/important_information/ua/%D0%9E%D0%A1_%D0%BC%D0%B0%D0%B3%D0%B0%D0%B7%D0%B8%D0%BD%D0%B8_%D1%83%D0%BA%D1%80.pdf.

Іванова Л. С. Брейдінг як спосіб просування органічної. Економiка та держава. 2015. № 10. С. 49–52.

Орленко О. В. Ефективність інструментів просування круп’яної органічної продукції на вітчизняні та європейські ринки в умовах глобалізації. Бізнес-навігатор. 2015. №1(36). С. 53–59.

Borovyk, T.V. (2012) Marketing providing of organic products in the economic transformation. [Marketing support of the market of organic products in the conditions of economic transformation]. Naukovi pratsi Poltavs'koi derzhavnoi ahrarnoi akadem, vol. 4, pp. 24–29.

Chajka, T.O. (2011) Preconditions for development of the market of organic products in Ukraine. [Prerequisites for the development of the organic products market in Ukraine]. Marketynh i menedzhment innovatsi, vol. 4, pp. 233–240.

Volkova, I.M. (2013) The study of consumer behavior in the organic products market. [Research of consumer behavior in the market of organic products]. Zbirnyk naukovykh prats' Tavrijs'koho derzhavnoho ahrotekhnolohichnoho universytetu (ekonomichni nauky), vol. 1(2), pp. 47–53.

Zajchuk, T.O. (2009) The domestic market of organic foods and ways of its development. [Domestic market of environmentally friendly products nutrition and ways of its developmen]. Ekonomika i prohnozuvannia, vol. 4, pp. 114–125.

Hrabovs'kyj, R.S. and Dudiak, R.P. (2012) Competitiveness organic products in food markets Ukraine. [Competitiveness of organic products in the food market of Ukraine]. Naukovyj visnyk NLTU Ukrain, vol. 22.9, pp. 184–188.

Maslak, O. (2014) Organic market in Ukraine: state and prospects. [The organic market in Ukraine: status and prospects]. Ahrobiznes s'ohodni, available at: http://www.agro-business.com.ua/ekonomichnyi-gektar/806-rynok-organiky-v-ukraiini-stan-ta-perspektyvy.html (Accessed 20 September 2020).

Lupenko, Yu.O. (2013) Formation of demand and supply of organic products. [Formation of supply and demand in the market of organic products]. Materialy Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii [International scientific-practical conference], Orhanichne vyrobnytstvo i prodovol'cha bezpeka [Organic production and food safety], Zhytomyr, Ukraine, 19.04.2013, pp. 3–9.

Havaza, Ye.V. (2014) The availability of organic products as an indicator of providing the population with ecologically safe food. [Availability of organic products as an indicator of providing the population with ecologically safe food]. Zbalansovane pryrodokorystuvannia, vol. 2, pp. 142–148.

The list of retail outlets and chains of supermarkets selling organic and natural products. [ List of retail outlets and supermarket chains selling organic and natural products]. Available at: http://www.organicstandard.com.ua/files/important_information/ua/%D0%9E%D0%A1_%D0%BC%D0%B0%D0%B3%D0%B0%D0%B7%D0%B8%D0%BD%D0%B8_%D1%83%D0%BA%D1%80.pdf (Accessed 25 September 2020).

Ivanova, L.S. (2015) Branding as a mean of promoting organic products. [Braiding as a way to promote organic]. Ekonomika ta derzhava, vol. 10, pp. 49-52.

Orlenko, O.V. (2015) The effectiveness of grinding tools to promote organic products in the domestic and European markets in the context of globalization. [Effectiveness of tools for promoting organic cereals in domestic and European markets in the context of globalization]. Biznes-navihator, vol. 1(36), pp. 53–59.

Article views: 150
PDF Downloads: 147
How to Cite
Novytska, I. (1). BASIC METHODS AND FEATURES OF THE SYSTEM OF PROMOTION OF ORGANIC PRODUCTS. Economic Scope, (159), 92-96. https://doi.org/10.32782/2224-6282/159-19
Section
ECONOMY AND ENTERPRISE MANAGEMENT