JUSTIFICATION OF PARTNERSHIP LEVEL EVALUATION AL-GORITHM FOR PHARMACEUTICAL COMPANIES

Keywords: partnership, quality management, medicines, evaluation algorithm, value, pharmaceutical company, competitiveness

Abstract

In a market economy, companies are forced to constantly look for ways to improve their market position, strengthen competitive positions, strengthen com-petitive advantages and maximize financial results. The specificity of pharmaceutical production, its social significance and increased responsibility require the use of partner management. Because only through the formation and development of transparent, strategically coordinated and clearly regulated relations it is possible to create, ensure and maintain the quality of medicines for the end user. One of the promising tools in this direction is the management of partnership. The relevance of the development of partnerships is justified in the article. A partner management is especially important for pharmaceutical companies. It is related to the features of medicines as a commodity. Preserving the quality of drugs at all stages of the supply chain guarantees a profitable partnership. The achievement of competitiveness on the protracted prospect is possible due to a partner management. A management necessity is reasonable partner relations in the article. Definition of a partnership in the pharmaceutical industry proposed. Pre-conditions over for development of partnership are brought. The generalized cycle of management is worked out partner relations. The algorithm of estimation of partnership is reasonable in the article. The contents of the main stages are described in the article. Areas and indicators of partnership evaluation are proposed and substantiated. Within the framework of each direction, criteria are highlighted according to which expert assessment of the level of partner management is carried out for each of the partners. The directions of the assessment of partner management are grounded. Such as quality management, strategic development, financial results, threats and risks, costs. The importance of directions is determined. Formula for calculating the integral indicator of the level of partnerships is proposed. Conducting an assessment according to the proposed algorithm allows you to quickly make managerial decisions on managing partnerships.

References

Бутенко Н.В. Розвиток партнерства в національній економіці : монографія. Київ : ІЕП НАН України, 2015. 358 с.

Горбунова О.Ю. Актуальність партнерства в логістичному фармацевтичному ланцюгу. Актуальні питання створення нових лікарських засобів : матеріали Всеукр. наук-практ. конф. студентів та молодих вчених, м. Харків, 21-22 квіт. 2010 р. Харків : НФаУ, 2010. С. 384.

Громовик Б.П. Фармацевтичне обслуговування відвідувачів аптек. Фармацевтична енцик-лопедія / за ред. В.П. Черних. Київ, 2010. С. 1462–1463.

Иган Д. Маркетинг взаимоотношений. Анализ маркетинговых стратегий на основе взаимо-отношений / пер. с англ. Е.Э. Лалаян. Москва : ЮНИТИ-ДАНА, 2018. 375 с.

Мнушко З.М., Дорохова Л.П. Структуризація постачальницьких та споживацьких критеріїв вибору оптовими фармацевтичними фірмами виробників лікарських засобів. Управління, економіка та забезпечення якості в фармації. 2008. № 1. С. 3–7.

Оцінювання і розвиток відносин між бізнес-партнерами : монографія / Н.І. Чухрай та ін. ; за наук. ред. Н.І. Чухрай. Львів : «Растр-7», 2008. 360 с.

Пейн Е. Управление взаимоотношениями с клиентами / пер. с англ. С. Писаревой. Москва : Альпина Бизнес Букс, 2017. 192 с.

Посилкіна О.В., Горбунова О.Ю. Формування партнерських відносин промислових фарма-цевтичних підприємств в умовах менеджменту якості. Фармацевтичний часопис. 2009. № 4(9). С. 73–76.

Трансформація вартості у розвитку відносин «підприємство-клієнт» : монографія / А. Чубала та ін. Львів : Львівська політехніка, 2007. 250 с.

Шуть О.Ю. Дослідження сучасних моделей управління партнерством. Професійний менеджмент у сучасних умовах розвитку ринку : матеріали VIІІ науково-практичної конференції з міжнародною участю, м. Харків, 1 листопада 2019 р. Харків : НФаУ, 2019. С. 157.

Butenko N.V. (2015) Rozvytok partnerstva v natsionalnii ekonomitsi [Developing partnerships in the national economy]. Kyiv: Institut economiki i prognozuvannya NAN Ukraini.

Horbunova O.Y., Posilkina O.V. (2010) Aktualnist partnerstva v logistichnomu pharmetsevtichno-mu lantsugu [The relevance of partnerships in the logistics pharmaceutical chain]. Proceedings of the Aktualni pitannya stvorennya novih likarskih zasobiv (Kharkiv, april 21-22, 2010), Kharkiv : NPHaU, pp. 384.

Gromovik B.P. (2010) Pharmatsevtychne obsluhovuvannia vidviduvachiv aptek [Pharmaceutical service for pharmacy visitors]. Pharmaceutical Encyclopedia [Pharmaceutical encyclopedia]. Kiyiv : MORION., pp. 1462–1463.

Igan J. (2018) Marketing vzaimootnosheniy. Analyz strategiy na osnove vzaimootnosheniy [Rela-tionship Marketing. Relationship Marketing Strategies Analysis]. Мoscow : YUNITI-DANA. (in Russian)

Mnushko Z.M., Dorokhova L.P. (2008) Strukturyzatsiia postachalnytskykh ta spozhyvatskykh kryteriiv vyboru optovymy pharmatsevtychnymy firmamy vyrobnykiv likarskykh zasobiv [Distribution of criteria of suppliers and consumers for a choice by the wholesale pharmaceutical firms of producers medications]. Management, Economy And Quality Assurance In Pharmacy, no. 1, pp. 3–7.

Chukhrai N.І., Krivoruchko Y.Yu. (2008) Otsinyuvannya i rozvitok vidnosin mizh biznes parnerami [Assessment and development of relationships between business partners]. Lviv : Rastr-7. (in Ukrainian).

Payne A. (2017) Upravlenie vzaimootnosheniyami s klientami [Customer relationship manage-ment]. Мoscow : Alpina Bisnes buk. (in Russian)

Posilkina O.V., Horbunova O.Y. (2009) Formuvannya partnerskih vidnosin farmatsevtichnih pidpriemstv v umovah menedzhmentu yakosti [Formation of partnerships of industrial pharma-ceutical enterprises in terms of quality management]. Pharmaceutical Journal, no 4(9), pp. 73–76.

Chubala A., Krikavsky E., Chukhray N., Pator R., Vaselevsky M. (2007) Transformatsiya vartosti u rozvitku vidnosin pidpriemstvo-klient [Value transformation in the development of client-company relationships]. Lviv :Lvivska Politehnika. (in Ukrainian).

Shut O.Yu. (2019) Doslidzhennia suchasnykh modelei upravlinnia partnerstvom [Research of modern partnership management models]. Proceeding of the Profesiinyi menedzhment u suchasnykh umovakh rozvytku rynku (Kharkiv, November 1, 2019), Kharkiv ; NPHaU, pp. 157–158.

Article views: 128
PDF Downloads: 127
How to Cite
Shut, O., & Svitlychna, K. (1). JUSTIFICATION OF PARTNERSHIP LEVEL EVALUATION AL-GORITHM FOR PHARMACEUTICAL COMPANIES. Economic Scope, (159), 130-133. https://doi.org/10.32782/2224-6282/159-27
Section
ECONOMY AND ENTERPRISE MANAGEMENT