STRATEGIES FOR PROMOTING THE EXPORT OF CREATIVE INDUSTRIES TO EU COUNTRIES

  • V. Chala «Prydniprovska State Academy of Civil Engineering and Architecture»
  • K. Rybina «Prydniprovska State Academy of Civil Engineering and Architecture»
Keywords: creative еconomy, creative industries, cultural industries, European Union, export promotion, economy of culture, export strategy, export

Abstract

The author shows that the cultural and creative industries (hereinafter-CCI) – valuable sector of the economy, a source of economic growth, especially EU exports, profitability. The existence of a colossally branched and multilevel support for the export of CCI has been established. It is shown that in the history of the EU there are about a dozen all-Union programs to support the creative sector. Various events, a number of tools and programs to stimulate the export of products of this segment of the economy for the EU countries, European world-famous companies of the creative sector are highlighted. The structure of the export European creative industry is analyzed, the classification of export promotion strategies used by them is carried out. This analysis allows us to identify the key tools used by the EU countries to stimulate the export of creative goods and services: consulting and analytical assistance in the field of foreign trade, credit and fiscal instruments to stimulate exports, grant and infrastructure support, matching the wording of clusters and network development of creative industries in different countries. It is emphasized that today the EU countries are working very carefully to improve the tax and labor policies for the implementation of business in the creative industries; the formation of a system of interaction between the creative industries with other sectors of the economy; the creation of creative hubs that would provide communication between cultural organizations and creative industries; overcoming the communication barrier between authorities and the public; conducting permanent and objective research in the field of culture. It is considered that significant state support is directed to the creative economy in the EU, which is manifested through procurement activity, implementation of financial and tax benefits, subsidies and promotion of employment in this sector. An analysis of selected us export strategies for creative industries in EU countries allows you to define a number of tools that are commonly used to promote exports of products in this segment of the economy.

References

Кадочников С. М., Кодачигов Р. В. Змінення товарної структури cвітового експорта креативних товарів // Вісник Уральського державного економічного університету. 2012. No 4.

Мальцев А. А., Кодачигов Р. В. Креативні імперативи сучасної глобальної економіки: можливості для сільського господарства // Агропродовольственная політика Росії. 2013. No 11.

Посібник з економіки культури / за ред. Р. Тоузе. 2-е вид. Челтенхем, Великобританія: Edward Elgar Publishing Limited, 2011.

Браун Е., Лаванга М. Міжнародний порівняльний Квікскан в національну політику для творчої індустрії // Європейський інститут порівняльних міських досліджень. Роттердам, 2007. URL: http://goo.gl/9CYWvE.

Побудова цифрової економіки: важливість збереження робочих місць у творчих галузях ЄС // Консультанти TERA. 2010. URL: http://goo.gl/i8kxjj.

Створення зростання - вимірювання культурних та творчих ринків в ЄС // EY. 2014. URL: http://goo.gl/Nwmv15.

Звіт про креативну економіку за 2010 рік // ЮНКТАД. 2010. URL: http://goo.gl/fku6q9.

Творчі галузі та інновації в Європі / за ред. Л. Лазеретті. Абінгдон, Великобританія: Routledge, 2013.

Творча цінність - Документ про політику культури та економіки // Міністерство економіки Нідерландів, Міністерство освіти, культури та науки Нідерландів, 2009. URL: http://goo.gl/NQPiB5.

Європа 2020. Стратегія розумного, стійкого та всеосяжного зростання // Європейська комісія. 2010. URL: http://goo.gl/VPhA6Q.

Флемінг Т., Нільссон-Андерсен П. Зелена книга креативної економіки для Північного регіону // Північний інноваційний центр. 2007. URL: http://goo.gl/zZIjka.

Звіт про належну практику щодо стратегій підтримки експорту та інтернаціоналізації культурного та творчого секторів // Робоча група відкритого методу координації (ОМК). 2014. URL: http://goo.gl/pSxSoL.

Мікич Х. Вимірювання економічного внеску культурних індустрій. Огляд та оцінка сучасних методологічних підходів // Інститут статистики ЮНЕСКО. 2012. URL: http://goo.gl/w0GbDC.

Power D. Доповідь про пріоритетний сектор: Творча та культурна індустрія // Європейська обсерваторія кластерів. 2011. URL: http://goo.gl/vky8E9.

Kadochnykov S. M., Kodachyhov R. V. (2012) Zminennia tovarnoi struktury cvitovoho eksporta kreatyvnykh tovariv [Changes in the commodity structure of the world export of creative goods]// Visnyk Uralskoho derzhavnoho ekonomichnoho universytetu, 4 [in Ukrainian].

Maltsev A. A., Kodachyhov R. V. (2013) Kreatyvni imperatyvy suchasnoi hlobalnoi ekonomiky: mozhlyvosti dlia silskoho hospodarstva [Creative imperatives of today's global economy: opportunities for agriculture] // Ahroprodovolstvennaia polityka Rosii, 11 [in Ukrainian].

Za red. R. Touze. 2-e vyd. Cheltenkhem (2011) - Posibnyk z ekonomiky kultury /, Velykobrytaniia: Edward Elgar Publishing Limited [in Ukrainian].

Braun E., Lavanha M. (2007) Mizhnarodnyi porivnialnyi Kvikskan v natsionalnu polityku dlia tvorchoi industrii [The international comparative Quick Scan into national politics for the creative industry]// Yevropeiskyi instytut porivnialnykh miskykh doslidzhen. Rotterdam. Retrieved from: http://goo.gl/9CYWvE [in Ukrainian].

Pobudova tsyfrovoi ekonomiky: vazhlyvist zberezhennia robochykh mists u tvorchykh haluziakh YeS [Building a digital economy: the importance of job creation in the EU's creative industries] // Konsultanty TERA(2010). Retrieved from URL: http://goo.gl/i8kxjj [in Ukrainian].

Stvorennia zrostannia - vymiriuvannia kulturnykh ta tvorchykh rynkiv v YeS // EY. (2014). Retrieved from: http://goo.gl/Nwmv15 [in Ukrainian].

Zvit pro kreatyvnu ekonomiku za 2010 rik // YuNKTAD. (2010). Retrieved from: http://goo.gl/fku6q9 [in Ukrainian].

Za red. L. Lazeretti (2013) Tvorchi haluzi ta innovatsii v Yevropi. Abinhdon, Velykobrytaniia: Routledge [in Ukrainian].

Tvorcha tsinnist - Dokument pro polityku kultury ta ekonomiky [Creative value - Document on the policy of culture and economy] // Ministerstvo ekonomiky Niderlandiv, Ministerstvo osvity, kultury ta nauky Niderlandiv,(2009). Retrieved from: http: // goo .gl / NQPiB5 [in Ukrainian].

Yevropa 2020. Stratehiia rozumnoho, stiikoho ta vseosiazhnoho zrostannia [Europe 2020. A strategy for smart, sustainable and inclusive growth] // Yevropeiska komisiia(2010). Retrieved from:http://goo.gl/VPhA6Q [in Ukrainian].

Fleminh T., Nilsson-Andersen P.(2007) Zelena knyha kreatyvnoi ekonomiky dlia Pivnichnoho rehionu [Green Book on Creative Economy for the Northern Region] // Pivnichnyi innovatsiinyi tsentr. Retrieved from: http://goo.gl/zZIjka [in Ukrainian].

Zvit pro nalezhnu praktyku shchodo stratehii pidtrymky eksportu ta internatsionalizatsii kulturnoho ta tvorchoho sektoriv [Good Practice Report on Strategies to Support the Export and Internationalization of the Cultural and Creative Sectors] // Robocha hrupa vidkrytoho metodu koordynatsii (OMK) (2014). Retrieved from: http://goo.gl/pSxSoL [in Ukrainian].

Mikych Kh. (2012) Vymiriuvannia ekonomichnoho vnesku kulturnykh industrii. Ohliad ta otsinka suchasnykh metodolohichnykh pidkhodiv Measuring the economic contribution of cultural industries. Review and evaluation of current methodological approaches] // Instytut statystyky YuNESKO. Retrieved from: http://goo.gl/w0GbDC [in Ukrainian].

Power D (2011). Dopovid pro priorytetnyi sektor: Tvorcha ta kulturna industriia [Priority Sector Report: Creative and Cultural Industries] // Yevropeiska observatoriia klasteriv. Retrieved from: http://goo.gl/vky8E9 [in Ukrainian].

Article views: 228
PDF Downloads: 43
Published
2019-07-04
How to Cite
Chala, V., & Rybina, K. (2019). STRATEGIES FOR PROMOTING THE EXPORT OF CREATIVE INDUSTRIES TO EU COUNTRIES. Economic Scope, (147), 64-75. Retrieved from http://www.prostir.pdaba.dp.ua/index.php/journal/article/view/136
Section
INTERNATIONAL ECONOMY AND CHANGES OF GEO-ECONOMIC SPACE