STRUCTURAL AND FUNCTIONAL MODELING OF MARKETING POLICY IN ENSURING THE ECONOMIC SECURITY OF MECHANICAL ENGINEERING

Keywords: mechanical engineering, marketing policy, economic security, structural-functional model, relationship marketing

Abstract

The article analyzes modern scientific approaches to ensuring the economic security of machine-building enterprises based on the marketing concept of mutual relations. It is established that the appropriate marketing policy in industrial markets is focused on the study of the interaction of companies with business consumers, competitors and other interested parties. It was emphasized that due to the balancing of interests between consumers and producers of products, the appropriate level of economic security of enterprises in the machine-building market is achieved, which allows business entities to form stable relations on a mutually beneficial basis and plan their activities in the long term. It is emphasized that in the context of ensuring the economic security of machine-building enterprises, the marketing policy of mutual relations allows reducing the marketing risks of economic security at the expense of the company achieving competitive advantages by establishing, maintaining and developing long-term relationships with partners in the process of improving production, promotion and sales of products in order to create the value that wants to get a buyer. A conceptual model of the marketing policy of the relationship between the supplier and the consumer in the context of ensuring the economic safety of mechanical engineering has been formed. It is proposed to include elements of the marketing complex in the marketing policy of relations: management of product quality, price / costs, distribution, promotion and quality of service. It has been proven that this approach contributes to the balancing of interests between sellers and buyers of engineering products in the process of ensuring economic security. The complex of works related to the planning and implementation of the marketing policy of mutual relations is proposed to be solved with the help of a process approach based on structural-functional modeling tools, which allows you to streamline the course of action and quickly adjust all aspects of the marketing policy within the framework of a long-term business partnership.

References

Gallo A. The Value of Keeping the Right Customers. Harvard Business Review. October 29, 2014. URL :https://hbr.org/2014/10/the-value-of-keeping-the-right-customers (дата звернення: 27.03.2024).

Шандова Н.В. Формування маркетингової стратегії машинобудівних підприємств. Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. 2011. Т. 4. № 6. С. 24–28.

Внукова Н.М. Євроінтеграціний вплив Індустрії 4.0 на економічне відновлення країни. Національні економіки в умовах новітніх глобальних викликів : матеріали Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції. Харків : ХНУМГ ім. О. М. Бекетова, 2023. URI: https://ojs.kname.edu.ua/index.php/area/ article/view/3094/2939 (дата звернення: 27.03.2024).

Попова О.Ю. Рівні забезпечення економічної безпеки зовнішньоекономічної діяльності підприємств машинобудування. Ефективна економіка. 2012. № 6. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=1184 (дата звернення: 26.03.2024).

Касьяненко В.О., Домашенко М.Д. Формування комплексного підходу до управління економічною безпекою зовнішньоекономічної діяльності підприємств машинобудування. Механізм регулювання економіки. 2016. № 3. С. 43–52.

Кузьминчук Н.В., Олексюк Т.В. Формування матриці стратегії управління фінансовою безпекою підприємств машинобудування: практичний аспект. Економіка і управління. 2016. № 1. С. 56–64.

Кузенко Т.Б., Мартюшева Л.С., Грачов О.В., Литовченко О.Ю. Фінансова безпека підприємства: навчальний посібник. Харків: ХНЕУ. 2010. 304 с.

Асамоах-Черемех Д. Маркетингові інструменти забезпечення економічної безпеки підприємства: сутність та класифікація. Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. 2021. № 6. Том 2. С. 130–134.

Штамбург Н.В. Особливості економічної безпеки підприємств машинобудівної галузі. Бюлетень Міжнародного Нобелівського економічного форуму. 2012. № 1. Том 2. С. 425–432.

Гуржій Н.М. Ризик-менеджмент стратегічного маркетингу. Вісник соціально-економічних досліджень. 2013. Вип. 1. С. 70–76.

Козик В.В. Виявлення ризиків і загроз машинобудівного підприємства, що перебуває у стані кризи. Бізнес Інформ. 2014. № 7. С. 315–324.

Руделіус В. та ін. Маркетинг: Підручник. Київ : Навчально-методичний центр «Консорціум із удосконалення менеджмент-освіти в Україні», 2009. 648 с.

Бєлова Т.Г., Бутрій А.І. Впровадження концепції маркетингу взаємовідносин у діяльність підприємств. Науковий вісник Ужгородського національного університету. 2019. Вип. 28. Ч. 1. С. 32–35.

Литовченко О.Ю., Кузенко Т.Б. Структурно-функціональне моделювання процесу управління інвестиційною привабливістю підприємства. Економіка та суспільство. 2021. № 34. URL: http://dx.doi.org/10.32782/2524-0072/2021-34-101 (дата звернення: 25.03.2024).

Gallo A. (October 29, 2014) The Value of Keeping the Right Customers. Harvard Business Review. URL :https://hbr.org/2014/10/the-value-of-keeping-the-right-customers

Shandova N. V. (2011) Formuvannia marketynhovoi stratehii mashynobudivnykh pidpryiemstv [Formation of the marketing strategy of machine-building enterprises]. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu. Ekonomichni nauky. T. 4. no.6. pp.24 – 28. (in Ukrainian)

Vnukova N. M. (2023) Yevrointehratsiinyi vplyv Industrii 4.0 na ekonomichne vidnovlennia krainy [European Integration Impact of Industry 4.0 on the Country's Economic Recovery]. Natsionalni ekonomiky v umovakh novitnikh hlobalnykh vyklykiv. URL: https://ojs.kname.edu.ua/index.php/area/article/view/3094/2939 (accessed March 27, 2024). (in Ukrainian)

Popova O. Yu. (2012) Rivni zabezpechennia ekonomichnoi bezpeky zovnishnoekonomichnoi diialnosti pidpryiemstv mashynobuduvannia [Levels of ensuring the economic security of the foreign economic activity of machine-building enterprises]. Efektyvna ekonomika. no. 6. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua (data zvernennia: 26.03.2024) (in Ukrainian)

Kasianenko V. O., Domashenko M. D. (2016) Formuvannia kompleksnoho pidkhodu do upravlinnia ekonomichnoiu bezpekoiu zovnishnoekonomichnoi diialnosti pidpryiemstv mashynobuduvannia. [Formation of a comprehensive approach to the management of economic security of foreign economic activity of machine-building enterprises]. Mekhanizm rehuliuvannia ekonomiky. no. 3. pp. 43–52 (in Ukrainian)

Kuzmynchuk N. V., Oleksiuk T. V. (2016) Formuvannia matrytsi stratehii upravlinnia finansovoiu bezpekoiu pidpryiemstv mashynobuduvannia: praktychnyi aspekt. [Formation of a strategy matrix for managing the financial security of machine-building enterprises: a practical aspect]. Ekonomika i upravlinnia, no. 1. pp. 56–64. (in Ukrainian)

Kuzenko T. B., Martiusheva L. S., Hrachov O. ., Lytovchenko O. Yu. (2010) Finansova bezpeka pidpryiemstva: navchalnyi posibnyk. [Financial security of the enterprise: a study guide]. Kharkiv: KhNEU. 304 p. (in Ukrainian)

Asamoakh-Cheremekh D. (2021) Marketynhovi instrumenty zabezpechennia ekonomichnoi bezpeky pidpryiemstva: sutnist ta klasyfikatsiia.. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu [Marketing tools for ensuring the economic security of the enterprise: essence and classification]. Ekonomichni nauky. no. 6. vol 2. pp. 130–134. (in Ukrainian)

Shtamburh N. V. (2012) Osoblyvosti ekonomichnoi bezpeky pidpryiemstv mashynobudivnoi haluzi [Peculiarities of economic security of machine-building enterprises]. Biuleten Mizhnarodnoho Nobelivskoho ekonomichnoho forumu. no. 1. vol 2. pp. 425–432 (in Ukrainian)

Hurzhii N. M. (2013) Ryzyk-menedzhment stratehichnoho marketynhu [Risk management of strategic marketing]. Visnyk sotsialno-ekonomichnykh doslidzhen. is. 1. pp. 70–76. (in Ukrainian)

Kozyk V. V. (2014) Vyiavlennia ryzykiv i zahroz mashynobudivnoho pidpryiemstva, shcho perebuvaie u stani kryzy [Identification of risks and threats of a machine-building enterprise in a state of crisis]. Biznes Inform. no. 7. pp. 315–324. (in Ukrainian)

Rudelius V. ta in. (2009) Marketynh: Pidruchnyk [Marketing: Textbook]. Kyiv: Navchalno-metodychnyi tsentr «Konsortsium iz udoskonalennia menedzhment-osvity v Ukraini». 648 p. (in Ukrainian)

Bielova T. H., Butrii A. I. (2019) Vprovadzhennia kontseptsii marketynhu vzaiemovidnosyn u diialnist pidpryiemstv [Implementation of the concept of relationship marketing in the activities of enterprises]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. is. 28. part 1. pp. 32–35. (in Ukrainian)

Lytovchenko O. Yu., Kuzenko T. B. (2021) Strukturno-funktsionalne modeliuvannia protsesu upravlinnia investytsiinoiu pryvablyvistiu pidpryiemstva. [Structural and functional modeling of the process of managing the investment attractiveness of the enterprise]. Ekonomika ta suspilstvo. no. 34. DOI: http://dx.doi.org/10.32782/2524-0072/2021-34-101 (accessed March 25, 2024). (in Ukrainian)

Article views: 22
PDF Downloads: 11
Published
2024-03-29
How to Cite
Kuzmynchuk, N., & Lytovchenko, O. (2024). STRUCTURAL AND FUNCTIONAL MODELING OF MARKETING POLICY IN ENSURING THE ECONOMIC SECURITY OF MECHANICAL ENGINEERING. Economic Scope, (190), 174-181. https://doi.org/10.32782/2224-6282/190-32
Section
Статті