CORPORATE TRAINING CENTERS AS AN INSTRUMENT FOR ESTABLISHING COOPERATION BETWEEN HEI AND ENTERPRISES REGARDING THE INTELLECTUAL CAPITAL UPDATE

Keywords: economy, enterprises, intellectual capital, education, higher education, dual higher education, training centers

Abstract

The war in Ukraine has caused significant damage to domestic enterprises. Missile attacks have either damaged or completely destroyed objects of fixed capital and production infrastructure. However, the most significant problem lies in the loss of personnel within these organizations. Personnel need to be restored, and its intellectual capital must be updated. In this context, the question arises about establishing cooperation between higher education institutions and, primarily, high-tech intellectual businesses to address the challenges they face. In fact, this involves implementing dual forms of acquiring professional competencies by students of universities and enhancing the qualifications of organizational personnel. This topic is not new to a certain part of the academic community, however, such discussions only sometimes result in useful proposals regarding methods and technologies that would be beneficial to the relevant stakeholders. This problem-solving on the example of a corporate training center is the purpose of our investigation. The informational basis of the research includes legislative and regulatory acts governing processes related to the implementation of dual forms of higher education, as well as numerous publications from our predecessors identified using content analysis methods of popular scientific-metric databases. Observations of the practice of training centers creation by organizations participating in the Ukrainian Maritime Cluster were used to form practical conclusions and recommendations. A series of reasons are given for why this idea arose and was implemented in practice by companies in the shipbuilding product chain. All of them have long transformed into high-tech intellectual centers, requiring the engagement of a new generation of employees who are equally proficient in engineering, information and communication tools, and management. They must unite real and artificial intelligence carriers into effective teams. It is emphasized that the advantage of training centers lies in the synergistic effect resulting from shared requirements for training profiles, high competence, and experience in developing educational plans.

References

Фінансування шкіл з малою кількістю учнів: роз’яснення. МОН України, 2024. URL: https://mon.gov.ua/ua/news/finansuvannya-shkil-iz-maloyu-kilkistyu-uchniv-rozyasnennya

Концепція підготовки фахівців за дуальною формою здобуття освіти. Кабінет міністрів України, Розпорядження від 19.09.2018 р.. № 660-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/660-2018-%D1%80#Text

План заходів з реалізації Концепції підготовки фахівців за дуальною формою здобуття освіти. Кабінет Міністрів України. Розпорядження від 03.04.2019 р. № 214-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/214-2019-%D1%80#Text

Положення про дуальну форму здобуття фахової перед вищої та вищої освіти. Наказ МОН України від 13.04.2023 р.. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0929-23#Text

Надточій І.І. Розвиток дуальної форми набуття фахових компетенцій: організаційно-економічне забезпечення та інноваційні моделі управління освітнім процесом. Вісник Бердянського університету менеджменту і бізнесу, 2023, № 1 (53), с. 44-52.

Крамаренко І.С Інноваційні вектори розвитку дуальної форми набуття фахових компетенцій під впливом четвертої промислової революції. Цифрова економіка та економічна безпека. 2023. Вип. 8(08). C. 3–7.

Гришина Н.В. Дуальна форма здобуття освіти – основа інтеграції здобувачів у сучасний ринок праці. Український журнал прикладної економіки та техніки. 2023. Том 8. № 3. C. 120–124.

Вербицька А.В., Холявко Н.І. Співпраця «університет – бізнес»: проблеми та перспективи. Проблеми і перспективи економіки та управління. 2020. № 1 (21). C. 46–52.

Тюхтенко Н.А. Застосування дуальних форм набуття вищої освіти в системі заходів повоєнного відновлення економіки України. Український журнал прикладної економіки та техніки,2023. № 8 (3). C. 345–349.

Парсяк В.Н., Канаш О.Є. Дуальні технології у сьогоденних реаліях закладів вищої освіти України. Держава та регіони. Серія: «Економіка та підприємництво». 2022. № 2. C. 84–91.

Парсяк В.Н., Канаш О.Є. Дорожня карта імплементації дуальної форми навчання у закладах вищої освіти. Науковий погляд: економіка та управління. 2022. № 2. C. 38–45

Finansuvannia shkil z maloiu kilkistiu uchniv: roziasnennia. MON Ukrainy [Funding of low-enrollment schools: clarification. MES of Ukraine] (2024). Available at: https://mon.gov.ua/ua/news/finansuvannya-shkil-iz-maloyu-kilkistyu-uchniv-rozyasnennya

Kontseptsiia pidhotovky fakhivtsiv za dualnoiu formoiu zdobuttia osvity [The concept of training specialists according to the dual form of obtaining education]. Kabinet ministriv Ukrainy, Rozporiadzhennia vid 19.09.2018 р.. № 660-р. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/660-2018-%D1%80#Text (in Ukrainian)

Plan zakhodiv z realizatsii Kontseptsii pidhotovky fakhivtsiv za dualnoiu formoiu zdobuttia osvity [Plan of measures for the implementation of the Concept of training specialists in a dual form of education]. Kabinet ministriv Ukrainy. Rozporiadzhennia vid 03.04.2019 р. № 214-р. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/214-2019-%D1%80#Text (in Ukrainian)

Poolozhennia pro dualnu formu zdobuttia fakhovoi pered vyshchoi ta vyshchoi osvіty [Regulations on the dual form of obtaining vocational pre-university and higher education]. Nakaz MON Ukrainy vid 13.04.2023 р. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0929-23#Text (in Ukrainian)

Nadtochii I. I. (2023) Rozvytok dualnoi formy nabuttia fakhovykh kompetentsii: orhanizatsiino-ekonomichne zabezpechennia ta innovatsiini modeli upravlinnia osvitnim protsesom [Development of a dual form of acquiring professional competences: organizational and economic support and innovative models of management of the educational process]. Visnyk Berdianskoho universytetu menedzhmentu i biznesu, no. 1 (53), pp. 44–52 (in Ukrainian)

Kramarenko I. S (2023) Innovatsiini vektory rozvytku dualnoi formy nabuttia fakhovykh kompetentsii pid vplyvom chetvertoi promyslovoi revoliutsii [Innovative development vectors of dual forms of acquiring professional competences under the influence of the ІV industrial revolution]. Tsyfrova ekonomika ta ekonomichna bezpeka, is. 8 (08), pp. 3–7. (in Ukrainian)

Hryshyna N. V. (2023) Dualna forma zdobuttia osvity – osnova intehratsii zdobuvachiv u suchasnyi rynok pratsi [The dual form of obtaining education is the basis of the integration of the acquirers into the modern labor market]. Ukrainskyi zhurnal prykladnoi ekonomiky ta tekhniky, vol. 8, no. 3, pp. 120–124 (in Ukrainian)

Verbytska A. V., Kholiavko N. I. (2020) Spivpratsia «universytet – biznes»: problemy ta perspektyvy [«University – business» cooperation: problems and prospects]. Problemy i perspektyvy ekonomiky ta upravlinnia, no. 1 (21), pp. 46–52 (in Ukrainian)

Tiukhtenko N. A. (2023) Zastosuvannia dualnykh form nabuttia vyshchoi osvity v systemi zakhodiv povoiennoho vidnovlennia ekonomiky Ukrainy [Application of dual forms of higher education in the system of measures for post-war economic recovery in ukraine]. Ukrainskyi zhurnal prykladnoi ekonomiky ta tekhniky, no. 8 (3), pp. 345–349 (in Ukrainian)

Parsiak V. N., Kanash O. Ye. (2022) Dualni tekhnolohii u sohodennykh realiiakh zakladiv vyshchoi osvity Ukrainy [Dual technologies in today's realities higher education institutions of ukraine]. Derzhava ta rehiony. Seriia: «Ekonomika ta pidpryiemnytstvo», no. 2, pp. 84–91 (in Ukrainian)

Parsiak V. N., Kanash O. Ye. (2022) Dorozhnia karta implementatsii dualnoi formy navchannia u zakladakh vyshchoi osvity [Road map for the implementation of the dual form of higher education institutions]. Naukovyi pohliad: ekonomika ta upravlinnia, no. 2, pp. 38–45 (in Ukrainian)

Article views: 36
PDF Downloads: 15
Published
2024-03-29
How to Cite
ZhukovaО., Kanash, O., & Parsyak, V. (2024). CORPORATE TRAINING CENTERS AS AN INSTRUMENT FOR ESTABLISHING COOPERATION BETWEEN HEI AND ENTERPRISES REGARDING THE INTELLECTUAL CAPITAL UPDATE. Economic Scope, (190), 204-208. https://doi.org/10.32782/2224-6282/190-37
Section
Статті

Most read articles by the same author(s)