SITUATION ANALYSIS AND PROSPECTS OF TRADE IN KHARKIV REGION

  • O. Fylypenko Kharkiv State University of Food Technology and Trade
  • T. Koliesnik Kharkiv State University of Food Technology and Trade
Keywords: retailers, basic indicators, dynamics, problems of development, Kharkiv region

Abstract

The goal of this article is the analysis of modern condition and trend of development, definition of the regional features and the main problems of the domestic trade of Kharkiv region. The modern condition and the problems of the development of the trade industry in Kharkiv region on the basis of the definition of the trends and the main indicators of the development of the retail trade have been discovered in this paper. The regional structure of the retail trading circulation of the manufactures of the retail for the period of the 2010 – 2018 pp., product structure of retail of the trading enterprises in the cutaway trade by the goods of the food and non-food groups, the depending of the main social-economic indicators from the change of the index of physical volume of retail turnover of the enterprise after the product groups have been analyzed in this article. On the basis of the results of analysis it was found that the growth in retail turnover is slower than the increase of the real income of the population, as a result of the falling of purchasing power. It was approved on the regional market the new formats of enterprises of a modern type such as hypermarkets, supermarkets, shopping centers, shops near the house, takes place the rapid development of the Internet trade, that provides higher quality of the service. All this gives the place of the deletion from the consumer market such shopping format as kiosks and pavilions, and the markets transform into the shopping service centers. Trends of the development of the retail allowed to summarize the main problems, that slow down it’s functioning and market development of Kharkiv region and the propositions to overcome it have been formulated. To solve the identified problems, the main directions of improvement of retail trade of the region are defined: forming a consumer offer, affordable pricing and quality assurance of goods, taking into account the purchasing power of consumers; introduction of the latest information technologies and telecommunication networks to provide quality and comprehensive services to the population; improving the location of retail outlets to avoid spontaneous trading and eliminating the imbalance of trade network development in individual areas, both in the city and in the region as a whole.

References

Апопій В. Глобалізаційні процеси і нові тенденції розвитку внутрішньої торгівлі України / В. Апопій, Р. Криган, О. Процишин // Торгівля, комерція, підприємництво. – 2014. – Вип. 16. – С. 7-13.

Балабан П.Ю. Ринкові трансформації торгівлі в сільській місцевості / П.Ю. Балабан, М.П. Балабан // Економічна стратегія і перспективи розвитку сфери торгівлі та послуг. – 2014. – Вип. 1. – С. 178-189.

Барна М. Концепція розвитку системи внутрішньої торгівлі України в сучасних умовах трансформації / М. Барна // Інвестиції: практика та досвід. – 2015. – No 10. – С. 63-70.

Берман Б. Розничная торговля : стратегический подход / Б. Берман, Дж. Эванс // Пер. с англ. – 8-е изд. – М.: Вильямс,2003. – 1184 с.

Краснокутська Н.С. Характерні ознаки потенціалу торговельних підприємств в Україні / Н.С. Краснокутська // Вісн. ДонНУЕТ. – 2008. – No 3 (39). – С. 192–199.

Крутова А.С. Аналіз розвитку роздрібної торговельної мережі харківського реґіону / А.С. Крутова, О.О. Нестеренко // Вісник Запорізького нац. ун-ту. Серія «Економіка» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://web.znu.edu.ua/herald/issues/2010/eco_2010_4/2010_4/194-202.pdf.

Леви М. Основы розничной торговли / М. Леви, Б. А. Вейтц. : пер. с англ. под ред. Ю. Н. Каптуревского. – СПб. : Питер, 2001 – 448 с.

Лігоненко Л.О. Трансформаційні процеси в торгівлі України в умовах інтернаціоналізації : монографія / Л.О. Лігоненко, Г.М. Богославець, Г.Л. Піратовський та ін.; за ред. Л.О. Лігоненко. – К. : КНТЕУ, 2009. – 334 с.

Мазаракі А., Лагутін В., Герасименко А. [та ін.]. Внутрішня торгівля України : монографія. Київ : Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2016. – 864 с.

Яцун Л.М. Тенденції розвитку роздрібної торгової мережі / Л. М. Яцун, Г. С. Винокурова // Економічний простір. – 2009. – No 22/2. – С. 79–87.

Роздрібна торгівля України у 2014 році. Київ : Держ. служба статистики України. 2015. – 152 с.

Роздрібна торгівля України у 2015 році. Київ : Держ. служба статистики України. 2016. – 126 с.

Роздрібна торгівля України у 2016 році. Київ : Держ. служба статистики України. 2017. – 123 с.

Статистичний щорічник України за 2016 році. Київ : Держ. служба статистики України. 2017. – 610 с.

Торгівля. Головне управління статистики у Харківській області [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://kh.ukrstat.gov.ua/index.php/torhivlia-shoricno.

Торгова мережа підприємств роздрібної торгівлі на 1 січня 2018 року: Статистичний бюлетень. – К.:Державна служба статистики України, 2018. – 38 с.

Apopii V., Kryhan R., Protsyshyn O. (2014), Globalization processes and new trendsinthe development of Ukraine's domestic trade [Hlobalizatsiini protsesy i novi tendentsii rozvytku v nutrishnoi torhivli Ukrainy], Trade, commerce, entrepreneurship, whip. 16, pp. 7-13.

Balaban, P. Y., Balaban, M. P. (2014). Rynkovi transformatsiyi torhivli v silʹsʹkiy mistsevosti [Market transformation tradeinthecountryside]. Ekonomichna strategiya i perspektyvy rozvytku sfery torgivli ta poslug – Economic strategy and prospects of development of sphere of trade and services, 1, 178-189.

Barna, M. (2015), Concept of development of the system of internal trade of Ukraine in the modern conditions of transformation [Kontseptsiia rozvytku systemy vnutrishnoi torhivli Ukrainy v suchasnykh umovakh transformatsii], Investments: practice and experience, No 10, pp. 63-70.

Berman B., EvansDzh. (2003). Roznichnaya torgovlya: strategicheskiy podkhod. [Retailtrade: strategicapproach]. M.: Vil'yams, 1184 p.

Krasnokutska N.S. (2008), Kharakterni oznaky potentsialu torhovelnykh pidpryiemstv v Ukraini [Characteristic features of the potential of trading enterprises in Ukraine.] Donetsk: Don NUET, Visnyk, No 3(39), pp. 192-199 [in Ukrainian].

Krutova А.S. & Nesterenko О.O. (2010) Analiz rozvytku rozdribnoi torhovelnoi merezhi Kharkivskoho region [Analysis of the development of the Kharkiv region retail trade network], Visnyk ZNU, Retrieved from http://web.znu.edu.ua/herald/issues/2010/eco_2010_4/2010_4/194-202.pdf

Levi M., Veitts B.A. (2001), Basics of Retail [Osnovyi roznichnoy torgovli], Peter, SanktPeterburg, 448 p.

Lihonenko, L.O., Bohoslavets, H.M.,Piratovskyi, H.L. (2009), Transformation processes in Ukrainian trade in the conditions of internationalization [Transformatsiini protsesy v torhivli Ukrainy v umovakh internatsionalizatsii], KNTUE, Kiev, 334p.

Mazaraki A., Lagutin V., Gerasymenko A. [tain.]. Vnutrishnja torgivlja Ukrai’ny : monografija. Kyi’v : Kyi’v. nac. torg.-ekon. un-t, 2016. 864 s.

Yatsun L.M. & Vynokurova G.S. (2009), Tendentsii rozvytku rozdribnoi torhovoi merezhi [Trends in the retail trade network development], Ekonomichnyi Prostir, No 22/2, pp. 79-87.

Rozdribna torgivlja Ukrai’ny u 2014 roci. Kyi’v : Derzh. Sluzhba statystyky Ukrai’ny. 2015. 152 s.

Rozdribna torgivlja Ukrai’ny u 2015 roci. Kyi’v : Derzh. Sluzhba statystyky Ukrai’ny. 2016. 126 s.

Rozdribna torgivljaUkrai’ny u 2016 roci. Kyi’v : Derzh. Sluzhba statystyky Ukrai’ny. 2017. 123 s.

Statystychnyj shhorichnyk Ukrai’nyza 2016 roci. Kyi’v: Derzh. Sluzhba statystyky Ukrai’ny. 2017. 610 s.

Torhivlia. Holovne upravlinnia statystyky u Kharkivskii oblasti [Trade. Main Department of Statistics in Kharkiv Oblast]. Retrieved from http://kh.ukrstat.gov.ua/index.php/torhivlia-shoricno.

Torhova merezha pidpryyemstv rozdribnoyi torhivli na 1 sichnya 2018 roku: Statystychnyy byuletenʹ. (2018). [Trading network of enterprises of retail trade on January 1, 2018]. K.: Derzhavna sluzhba statystyky Ukrayiny, 38 p.

Article views: 60
PDF Downloads: 40
Published
2019-08-29
How to Cite
Fylypenko, O., & Koliesnik, T. (2019). SITUATION ANALYSIS AND PROSPECTS OF TRADE IN KHARKIV REGION. Economic Scope, (148), 59-71. Retrieved from http://www.prostir.pdaba.dp.ua/index.php/journal/article/view/151
Section
PROBLEMS OF NATIONAL AND REGIONAL ECONOMY