CONCEPTUAL FRAMEWORKS OF THE FORMATION OF THE INTERNATIONAL IMAGE OF UKRAINE

  • O. Kvaktun Prydniprovska state academy of civil cngineering and architecture
  • O. Verteleckaya Prydniprovska state academy of civil cngineering and architecture
  • K. Kalinichenko Prydniprovska state academy of civil cngineering and architecture
Keywords: international image of the country, image of the country, image strategy, human potential index, global competitiveness index, global competitiveness index of talents, SWOT-analysis, image policy

Abstract

One of the priority tasks of the realization of the European development vector of a country is the formation of the positive image of Ukraine on the world stage. The article gives a theoretical analysis of the modern scientific approaches to the definition of «international image of the country». It is indicated that the image strategy of the state should correspond to the following parameters: purposefulness, clarity, reasonableness, efficiency (use of resources), dynamism and uniqueness. For an objective assessment of Ukrainian image, its positions in the most famous ratings of the countries worldwide (the index of human potential, global competitiveness index, global competitiveness index of talents) were estimated. The authors claim that there is a necessity to refer to the strategic analysis methods while developing the image strategy of the state (SWOTanalysis, Delphi method, the method of collective generation of ideas «Brainstorming», scenario and expert estimation methods, etc.). The main drawbacks of the existing image policy of Ukraine are outlined and the main strategic guidelines of the state aimed at optimizing the international image of Ukraine are directed.

References

Kotler P. Country as brand, product and beyond: a place marketing and brand marketing perspective / Kotler P., Gertner D. // Journal of Brand Management. – 2002. – 9(4/5). – Р. 249-261.

Петропавловська С.Є. Маркетинговий підхід до формування іміджу держави / С.Є. Петропавловська // Проблеми системного підходу в економіці. – 2016. –№ 1. – Р. 52-55.

Міжнародний імідж країни: сутність,фактори формування, рівні сприйняття / А.О. Старостіна, В.А. Кравченко, Г. Личова // Маркетинг в Україні. – 2010. – № 4. – С. 61-66.

Гравер А.А. Образ, имидж и бренд страны: понятия и направления исследования / А.А.Гравер // Вестник Томского государственного университета. Философия. Социология.Политология. – 2012. – № 3(19). – С. 29-45.

Лавриненко Г. Формування міжнародного іміджу України в західному світі (на прикладі Польщі) / Г. Лавриненко // Політологія. – 2011. – № 4 (111). – С. 149-154.

Тюкаркина О. М. Роль национального брендинга при формировании внешнеполитического имиджа современной России : автореф. дис. … канд. полит. наук : спец. 23.00.02 – политические институты, процессы и технологии / О. М. Тюкаркина. – М., 2012. – 23 с.

Коломенский М. А. Формирование внешнеполитического имиджа современной России (2000-2007 гг.) : автореф. дисс. … канд. полит. наук : спец. 23.00.02 – политические институты, этнополитическая конфликтология, национальные и политические процессы и технологии / М. А. Коломенский. – М., 2008. – 24 с.

Семченко О. А. Іміджева політика України: Монографія. – 2014. - К.: Академія. – 272с.

Fisher A. Options for influence [Text] / Ali Fisher, Aurelie Brockerhoff. - London: Counterpoint, 2008. – 62 p.

Антонюк О.В. Cучасний стан стратегії просування бренда держави в Україні / О.В. Антонюк // Економiка та держава. 2011. – № 8. – С. 64–67.

Вербицька Г. Міжнародний імідж України: проблеми та шляхи формування / Г. Вербицька [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://ijimv.knukim.edu.ua/zbirnyk/1_1/knukim_zbirka_170x265mm_CMYK_part2_print.pdf

Швед В. Сучасне положення України на економічній карті світу / Швед В. В., Шибанов А. // Науковий вісник Ужгородського університету. – 2011. – № 33. – С. 216-219.

Human Development Reports. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://hdr.undp.org/

The Global Competitiveness Report 2017-2018. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www3.weforum.org/docs/GCR2017-2018/05FullReport/TheGlobalCompetitivenessReport2017–2018.pdf

The Global Talent Competitiveness Index 2018. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://gtcistudy.com/wp-content/uploads/2018/01/GTCI-2018-web.r1-1.pdf

Богуш Д. Будущее имиджа Украины / Д. Богуш // Українська правда. – Режим доступа: http://www.pravda.com.ua/rus/articles/2007/11/5/4426894.

Інформаційна політика України: європейський контекст : монографія / Л. В. Губерський, Є. Є. Камінський, Є. А. Макаренко та ін. – К. : Либідь, 2007. – 360 с.

Article views: 210
PDF Downloads: 103
Published
2018-08-29
How to Cite
Kvaktun, O., Verteleckaya, O., & Kalinichenko, K. (2018). CONCEPTUAL FRAMEWORKS OF THE FORMATION OF THE INTERNATIONAL IMAGE OF UKRAINE. Economic Scope, (135), 39-48. Retrieved from http://www.prostir.pdaba.dp.ua/index.php/journal/article/view/261
Section
INTERNATIONAL ECONOMY AND CHANGES OF GEO-ECONOMIC SPACE