STRATEGIC MANAGEMENT OF ENTERPRISE COMPETITIVENESS: THEORETICAL ASPECT

Keywords: strategic management, enterprise competitiveness, principles, mechanism, model, strategy, enterprise

Abstract

The article analyzes the theoretical foundations of the study of the concept of "strategic management" of the enterprise. It is established that the meaningful characteristic of the concept of "strategic management of the enterprise" is a process based on effective management decisions of human capital in accordance with the chosen goals and strategies for rational allocation of resources, which will allow the company to achieve the desired state of competitiveness in the long run. A review of the economic literature on the essence of the definition of "enterprise competitiveness". Taking into account the opinions of well-known scientists, it is proved that the competitiveness of the enterprise is a set of opportunities of the enterprise to effectively use its resource potential for the production and sale of competitive products (services) in order to obtain the desired results. In the course of the analysis of the substantive characteristics of the definition of "strategic management" and "competitiveness of the enterprise", revealed the essence of the concept of "strategic management of enterprise competitiveness", which is proposed to be considered as a continuous and multifaceted process, which is implemented through the categories of unity, coherence and internal consistency of strategic decisions of human capital, focus on obtaining long-term competitive advantages in the market with timely adjustment of goals and strategies, which will help the company to choose in a timely manner ways of innovation, structural adjustment or crisis management. This gave grounds for systematization and identification of specific features of this concept in accordance with the principles of management (the principle of self-organization, the principle of complexity, the principle of perspective, the principle of diversification, the principle of phasing and cyclicality, the principle of resource reservation, the principle of priority, the principle of reflection). In conditions of fierce competition there is a need to form a mechanism for strategic management of enterprise competitiveness, which will ensure the effective operation of the enterprise in the long run on the competitive advantages, which will create an opportunity for the company to act effectively and efficiently by developing and implementing competitors.

References

Томпсон А. А., Дж. Стрикленд. Стратегический менеджмент. Исскуство разработки и реализации стратегии : [учебник для вузов]. Москва : Банки и биржи, ЮНИТИ, 1998. 576 с.

Higgins J.M. Organisational Policy and Strategic Management. 2nd edition. Chicago: The Dryden Press, 1983. 824 p.

Schendel D.E., Hattch K. J. Business Policy or Strategic Management Boader View for an Emerging Discipline. Academy of Management Processing, August, 1972. 538 p.

Ансофф И. Стратегическое управление. Москва : Экономика, 1989. 519 с.

Шершньова З.Є., Оборська С.В. Стратегічне управління : навч. посіб. Київ : КНЕУ, 1999. 384 с.

Pearce J.A., Robinson R.B. Strategic Management: Planning for domestic and Global Competition. 13th edition. Chicago, IL.: R. D. Irwin, Inc., 2012. 1014 p.

Герасимчук В.Г. Стратегічне управління підприємством. Графічне моделювання : навч. посібник. Київ : КНЕУ, 2000. 360 с.

Виханский А.С., Наумов А.И. Менеджмент: человек, стратегия, организация, процесс. Москва : Гардарика, 1996. С. 41.

Василенко В.О., Ткаченко Т.І. Стратегічне управління : [навчальний посібник]. Київ : ЦУЛ, 2003. 396 с.

Євтушенко Н.О. Особливості формування структури інтелектуального капіталу в системі управління потенціалом консалтингової компанії. Економічний простір. Дніпро : ПДАБА, 2019. №143. С. 135–148.

Портер М. Конкуренція.Пер с англ. Москва : Изд. дом «Вильямс», 2003. 96 с.

Корінько М.Д. Диверсифікація в історії економічної думки. Актуальні проблеми економіки. 2003. № 1. С. 2–5.

Завьялов П.С. Маркетинг у схемах, рисунках, таблицах. Москва : ИНФРА-М, 2001. 496 с.

Шинкаренко В.Г., Бондаренко А.С. Управление конкурентоспособностью предприятия. Харьков : Изд-во ХНАДУ, 2003. 186 с.

Маренич А., Астахова И. Управление конкурентоспособностью предприятия. Бизнес-Информ. 1996. № 5. С. 23–27.

Бєлєнький П.Ю. Дослідження проблем конкурентоспроможності. Вісник НАН України. 2007. № 5. С. 9–18.

Азоев Г.Л., Челенков А.П. Конкурентные преимущества фирмы. Москва : Новости, 2006. 267 с.

Воронкова А.Е., Пономаренко В.П., Дібніс Г.І. Підтримка конкурентоспроможного потенціалу підприємства. Київ : Техніка, 2000. 152 с.

Балабанова Л.В., Кривенко Г.В., Балабанова І.В. Управління конкурентоспроможністю підприємства : Навч. посіб. Київ : Видавничий дім "Професіонал", 2009. 256 с.

Перцовский Н.И., Спиридонов И.А., Барсукова С.В. Международный маркетинг: учеб. пособие. Москва : Высшая школа, 2001. 239 с.

Калашникова Л.М. Конкурентоспособность предприятия и их продукции. Машиностроитель. 2003. № 11. С. 15–18.

Петрова А., Шеховцова І. Конкурентоспроможність підприємства в умовах нестабільності. Актуальні проблеми економіки та управління : зб. наук. праць. 2015. № 9.

Романюк Л.М. Теоретичні аспекти стратегічного управління підприємством та його персоналом. Наукові праці КНТУ. Економічні науки. 2010. Вип. 17.

Бабій І.В. Аналіз наукових поглядів у формуванні стратегічного управління підприємством. Вісник Хмельницького національного університету: Економічні науки. 2016. № 1. С. 8–9.

Пащенко О.П. Стратегічне управління розвитком підприємства. Вісник Хмельницького національного університету: Економічні науки. 2011. № 2. T. 2.

Tompson A.A., & Dzh. Striklend. (1998). Strategicheskiy menedzhment. [Strategic management.]. Isskustvo razrabotki i realizatsii strategii Moskva: Banki i birzhi, YUNITI. 576.

Khiggins Dzh.M. (1983). Organizatsionnaya politika i strategicheskiy menedzhment [Organisational Policy and Strategic Management]. 2-ye izdaniye. Chikago: Drayden Press. 824.

Shendel' D.E., & Gatch K.Dzh. (1972). Biznes politika i strategicheskiy menedzhment. [Business policy and strategic management]. Boleye shirokiy vzglyad na voznikayushchuyu distsiplinu. Akademiya upravleniya protsessami. 538.

Ansoff I. (1989). Strategicheskoye upravleniye [Strategic management]. Moskva: Ekonomika, 519.

Shershnʹova Z.YE., & Oborsʹka S.V. (1999). Stratehichne upravlinnya [Strategic management] : navch. posib. Kyiv: KNEU. 384.

Pirs Dzh. A., & Robinson R. B. (2012). Strategicheskiy menedzhment: planirovaniye vnutrenney i global'noy konkurentsii. 13-ye izdaniye. Chicago, IL.: R. D. Irwin, Inc. 1014.

Herasymchuk V.H. (2000). Stratehichne upravlinnya pidpryyemstvom [Strategic management of the enterprise]. Hrafichne modelyuvannya: navch.posibnyk. Kyiv : KNEU. 360.

Vikhanskiy A.S., & Naumov A.I. (1996). Menedzhment: chelovek, strategiya, organizatsiya, protsess [Management: man, strategy, organization, process]. Moskva: Gardarika. 41.

Vasylenko V.O., & Tkachenko T.I. (2003). Stratehichne upravlinnya: [Strategic management]. Kyiv : TSUL. 396.

Yevtushenko N.O. (2019). Osoblyvosti formuvannya struktury intelektualʹnoho kapitalu v systemi upravlinnya potentsialom konsaltynhovoyi kompaniyi [Features of the formation of the structure of intellectual capital in the potential management system of a consulting company]. Ekonomichnyy prostir - Economic space. Dnipro : PDABA. №143.

Porter M. (2003). Konkurentsiya [Competition]. Per s anhl. Moskva: Yzd.dom «Vylʹyams». 96.

Korinʹko M.D. (2003). Dyversyfikatsiya v istoriyi ekonomichnoyi dumky [Diversification in the history of economic thought]. Aktualʹni problemy ekonomiky - Current economic problems. № 1. S. 2–5.

Zav'yalov P.S. (2001). Marketing u skhemakh, risunkakh, tablitsakh [Marketing for diagrams, figures, tables]. Moskva : INFRA-M. 496.

Shinkarenko V.G., & Bondarenko A.S. (2003). Upravleniye konkurentosposobnost'yu predpriyatiya [Enterprise competitiveness management]. Khar'kov : Izd-vo KHNADU. 186.

Marenich A., & Astakhova I. (1996). Upravleniye konkurentosposobnost'yu predpriyatiya [Management of enterprise competitiveness]. Biznes-Inform – Business Inform. № 5. S. 23–27.

Byelyenʹkyy P.YU. (2007). Doslidzhennya problem konkurentospromozhnosti [Research of competitiveness problems]. Visnyk NAN Ukrayiny – Bulletin of the NAS of Ukraine. № 5. p. 9–18.

Azoyev G.L., & Chelenkov A.P. (2006). Konkurentnyye preimushchestva firmy [Competitive advantages of the company]. Moskva. : Novosti. 267.

Voronkova A.E., Ponomarenko V.P., & Dibnis H.I. (2000). Pidtrymka konkurentospromozhnoho potentsialu pidpryyemstva [Supporting the competitive potential of the enterprise]. Kyiv: Tekhnika. 152.

Balabanova L.V., Kryvenko H.V., & Balabanova I.V. (2009). Upravlinnya konkurentospromozhnistyu pidpryyemstva [Enterprise Competitiveness Management]Kyyiv: Vydavnychyy dim "Profesional". 256.

Pertsovskiy N.I., Spiridonov I.A., & Barsukova S.V. (2001). Mezhdunarodnyy marketing [International marketing]. Moskva: Vysshaya shkola. 239.

Kalashnikova L.M. (2003). Konkurentosposobnost' predpriyatiya i ikh produktsii. Mashinostroitel' – The machine builder. № 11, p. 15–18.

Petrova A., & Shekhovtsova I. (2015). Konkurentospromozhnistʹ pidpryyemstva v umovakh nestabilʹnosti [Competitiveness of the enterprise in conditions of instability]. Aktualʹni problemy ekonomiky ta upravlinnya - Actual problems of economy and management. № 9.

Romanyuk L.M. (2010). Teoretychni aspekty stratehichnoho upravlinnya pidpryyemstvom ta yoho personalom [Theoretical aspects of strategic management of the enterprise and its personnel]. Naukovi pratsi KNTU – Scientific works of KNTU. V. 17.

Babiy I.V. (2016). Analiz naukovykh pohlyadiv u formuvanni stratehichnoho upravlinnya pidpryyemstvom [Analysis of scientific views in the formation of strategic enterprise management]. Visnyk Khmelʹnytsʹkoho natsionalʹnoho universytetu – Bulletin of Khmelnytsky National University. № 1. p. 8–9.

Pashchenko O. P. (2011). Stratehichne upravlinnya rozvytkom pidpryyemstva. [Strategic management of enterprise development]. Visnyk Khmelʹnytsʹkoho natsionalʹnoho universytetu – Bulletin of Khmelnytsky National University. № 2. V. 2.

Article views: 888
PDF Downloads: 513
Published
2020-07-07
How to Cite
Yevtushenko, N., Drokina, N., & Savenko, A. (2020). STRATEGIC MANAGEMENT OF ENTERPRISE COMPETITIVENESS: THEORETICAL ASPECT. Economic Scope, (156), 129-135. https://doi.org/10.32782/2224-6282/156-23
Section
ECONOMY AND ENTERPRISE MANAGEMENT