THE INFLUENCE OF DETERMINANTS ON THE BUSINESS STRATEGY OF ENTERPRISE DEVELOPMENT IN THE CONDITIONS OF STRENGTHENING OF GLOBALIZATION PROCESSES

Keywords: resources, enterprise, business strategy of enterprise development, environment, globalization processes

Abstract

At the present stage, competitiveness of the enterprise is provided mainly through build-up of available resources. Market imposes strict requirements regarding enhancement of efficiency of available resources and areas of development and consolidation of resources. The basis of the concept «resource potential» lies in a general category of resources. It has been determined that in modern economic literature there is still no consensus on the definition of «enterprise resource» and its composition. It has been shown that outsourcing could be considered a new type of enterprise resource as a tool that is directly or indirectly involved in the production process. Strategic planning is an important aspect of the performance of each company, as it determines its future position among competitors. Considering the significant number of definitions of development strategy, we can draw the following conclusions: each development strategy has specific targets; development strategy should be considered as a way to achieve goals; development strategy includes a set of interconnected solutions and tasks for the future; development strategy is implemented at the enterprise in order to improve performance and obtain the desired result. Thus, the business development strategy should be perceived as a postulate of solving common problems to meet the needs and harmonize all factors of the enterprise environment. The essence of the enterprise development strategy is specified. Modern economic conditions are dynamic and uncertain. One of the main factors that can improve position of enterprise at the market is a properly grounded development strategy. Such a strategy should be based on intensive development. The article is devoted to the components of business strategy of enterprise development. It is proved that business strategy of enterprise development on the strategic targets of enterprise development, business activity, strategic adaptation of enterprise development. These contradictions are the driving force of the system development, which is characterized by irreversible, directed, natural changes.

References

Ансофф И. Стратегическое управление. Москва : Прогресс, 1989. 519 с.

Горєлов Д.О., Большенко С.Ф. Стратегія підприємства : навчально-методичний посібник. Харків : ХНАДУ, 2010. 133 с.

Редченко К.І. Стратегічний аналіз у бізнесі : навчальний посібник ; 2-е вид. Львів : Новий світ – 2000, 2003. 272 с.

Томпсон А.А., Стрикленд А.Дж. Стратегический менеджмент. Искусство разработки и реализации стратегии : учебник / под ред. Л.Г. Зайцева, М.И. Соколовой. Москва : Банки и биржи, ЮНИТИ, 1998. 576 с.

Бельтюков Е.А., Некрасов Л.А. Выбор стратегии развития предприятия : учебное пособие. Одесса : ОНПУ, 2002. 280 с.

Бжуска Я. Інноваційні моделі бізнесу. Вісник Національного універси¬тету «Львівська політехніка». 2012. № 628. С. 29–35.

Василига С.М. Поняття стратегії розвитку підприємства. Економiка та держава. 2020. № 1. С. 121–125.

Дейли Дж. Эффективное ценообразование – основа конкурентного преимущества / пер. с англ. Москва : Вильямс. 2004. 304 с.

Завідна Л.Д. Готельний бізнес: стратегії розвитку : монографія. Київ : Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2017. 600 с.

Карлофф Б. Деловая стратегия. Москва : Экономика, 1991. 239 с.

Мельник Л. Маркетингова стратегія підприємства. Вісник Хмельницького національного університету. 2009. № 3. T. 1. С. 213–221.

Омае К. Мышление стратега. Искусство бизнеса по-японски. Москва : Альпина Бизнес Букс, 2007. 215 с.

Тюха І.В. Стратегія розвитку у системі стратегій підприємства. Економіка харчової промисловості. 2013. № 3(19). С. 33–37.

Ансофф И. Новая корпоративная стратегия. Санкт-Петербург : Питер Ком, 1999. 416 с.

Квасній Л.Г. Теоретичні аспекти стратегічного управління підприємствами в умовах ринкової економіки. Науковий вісник Національного лісотехнічного університету України. Львів : НЛТУ України, 2008. С. 149.

Подольчак Н.Ю. Стратегічний менеджмент : навчальний посібник. Львів : Львівська політехніка, 2012. 400 с.

Євсевська Л.В., Громова А.С. Стратегічні орієнтири діяльності підприємства в інтеграційних умовах. URL : http://www.confcontact.com/2016-ekonomika-i-enedzhment/evseevska.htm.

Боярчук А.І. Глобалізаційні процеси міжнародного бізнес-середовища в сучасних реаліях. Економічні інновації. Сучасні стратегії регіонального розвитку Українського Причорномор’я: виклики та рішення. 2017. Вип. 24. С. 32–36.

Ansoff Y. (1981). Strateghycheskoe upravlenye [Strategic management]. Moskva : Proghress. 519 р. (in Russian)

Ghorjelov D.O., Boljshenko S.F. (2010). Strateghija pidpryjemstva [Strategy of the enterprise]. Kharkiv: KhNADU. 133 р. (in Ukrainian)

Redchenko K.I. (2003). Strateghichnyj analiz u biznesi [Strategic analysis in business]. Ljviv: Novyj svit-2000. 272 р. (in Ukrainian)

Tompson A.A., Stryklend A.Dzh. (1998). Strateghycheskyj menedzhment. Yskusstvo razrabotky y realyzacyy strateghyy [Strategic management. The art of strategy design and implementation]. Moskva: Banky y byrzhy, JuNYTY. 576 р. (in Russian)

Beljtjukov E.A., Nekrasov L.A. (2002). Vуbor strateghyy razvytyja predpryjatyja [Choosing an enterprise development strategy]. Odessa: ONPU. 280 р. (in Russian)

Bzhuska Ja. (2012). Innovacijni modeli biznesu [Innovation models of business]. Visnyk Nacionaljnogho universytetu «Ljvivsjka politekhnika». № 628. рр. 29-35. (in Ukrainian)

Vasylygha S.M. (2020). Ponjattja strateghiji rozvytku pidpryjemstva [The concept of enterprise development strategy]. Ekonomika ta derzhava. № 1. рр. 121-125. (in Ukrainian)

Dejly Dzhon. (2004). Еffektyvnoe cenoobrazovanye – osnova konkurentnogho preymushhestva [Effective pricing is the foundation of competitive advantage]. Moskva: Vyljjams. 304 р. (in Russian)

Zavidna L.D. (2017). Ghoteljnyj biznes: strateghiji rozvytku [Hotel business: development strategies]. Kyjiv: Kyjiv. nac. torgh.-ekon. un-t. 600 р. (in Ukrainian)

Karloff B. (1991). Delovaja strateghyja [Business strategy]. Moskva: Еkonomyka, 1991. 239 р. (in Russian)

Meljnyk L. (2009). Marketynghova strateghija pidpryjemstva [Marketing strategy of the enterprise]. Visnyk Khmeljnycjkogho nacionaljnogho universytetu. № 3, T. 1. рр. 213-21. (in Ukrainian)

Omae K. (2007). Mуshlenye strategha. Yskusstvo byznesa po-japonsky [Thinking strategist. The art of business in Japanese]. Moskva : Aljpyna Byznes Buks. 215 р. (in Russian)

Tjukha I.V. (2013). Strateghija rozvytku u systemi strateghij pidpryjemstva [Development strategy in the system of enterprise strategies]. Ekonomika kharchovoji promyslovosti. № 3(19). рр. 33-37. (in Ukrainian)

Ansoff I. (1999). Novaja korporativnaja strategija [The new corporate strategy], Piter Kom. 416 р. (in Russian)

Kvasnij L.H. (2008). Teoretychni aspekty stratehichnoho upravlinnia pidpryiemstvamy v umovakh rynkovoi ekonomiky [Theoretical aspects of strategic management in a market economy]. Naukovyj visnyk natsional'noho lisotekhnichnoho universytetu Ukrainy: Zbirnyk naukovo-tekhnichnykh prats', L'viv, NLTU Ukrainy. р. 149. (in Ukrainian)

Podol'chak N.Yu. (2012). Stratehichnyj menedzhment [Strategic management], L'viv, L'vivs'koi politekhniky. 400 р. (in Ukrainian)

Jevsevsjka L.V., Ghromova A.S. Strateghichni orijentyry dijaljnosti pidpryjemstva v integhracijnykh umovakh [Strategic guidelines of the enterprise in the integration environment]. http://www.confcontact.com/2016-ekonomika-i-enedzhment/evseevska.htm (in Ukrainian)

Boiarchuk A.I. (2017). Ghlobalizacijni procesy mizhnarodnogho biznes-seredovyshha v suchasnykh realijakh [Processes of globalization of the international business-environment are in modern realities]. Ekonomichni innovatsii. Vypusk 64: Suchasni stratehii rehionalnoho rozvytku Ukrainskoho Prychornomoria: vyklyky ta rishennia. Zbirnyk naukovykh prats. Odesa, Instytut problem rynku ta ekonomiko-ekolohichnykh doslidzhen NAN Ukrainy. 32-36 рр. (in Ukrainian)

Article views: 111
PDF Downloads: 136
Published
2020-09-01
How to Cite
Plyaskina, A. (2020). THE INFLUENCE OF DETERMINANTS ON THE BUSINESS STRATEGY OF ENTERPRISE DEVELOPMENT IN THE CONDITIONS OF STRENGTHENING OF GLOBALIZATION PROCESSES. Economic Scope, (158), 50-53. https://doi.org/10.32782/2224-6282/158-8
Section
ECONOMY AND ENTERPRISE MANAGEMENT