THE NETWORK TOURIST INDUSTRY FORMATION AS A FORM OF GLOBAL INTEGRATION OF COUNTRIES

  • Z. Atamanchuk Vasyl' Stus Donetsk National University
Keywords: globalization, integration, tourism, network tourism industry, synergy effect, sustainability

Abstract

The new economic phenomena of the tourism industry in many countries, where there is an increase in the concentration and centralization of services provision, has been shown in the complex crossing of integration, transnationalization, accompanied by the processes of the society informatization, require a constructive scientific rethinking in the tourism business activities, that increases the relevance of the identified issues. In the article on the basis of the author's general scientific methods of theoretical generalization and abstraction, methods of analysis and synthesis have been used: a thorough analysis of the types of organizational models of network integration in the field of international tourism; a comparative analysis of the scale of world tourist networks activities, global online travel agencies, hotel chains, restaurant networks, global partner airlines; the role of electronic commerce in the tourism globalization as a result of the society informatization processes have been substantiated; it has been proved that the network tourism industry formation is an irreversible process of intensive integration of industries adjacent to the tourism industry, global integration of countries in order to enhance the synergies of the business environment as factors determining the creation of a new tourism product within a defined tourist destination and, in general, determine sustainable tourism development.

References

World Bank Group [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.worldbank.org/.

World Tourism Organization: Annual Report, 2017 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: file:///C:/Users/Admin/Desktop/9789284419807.pdf.

Карпенко Ю. В. Сучасні тенденції глобалізації та регіоналізації відносин у сфері туризму / Ю. В. Карпенко // Економічний вісник Донбасу. – 2017. – No 3(49). – С. 49-62.

Фалько Є. А. Розвиток інформатизації міжнародного туристичного бізнесу в умовах глобалізації: дис. ... кандидата економ. наук : 08.00.02 / Фалько Єліна Артурівна. – Дніпро : Дніпр. нац. ун-т. Дніпропетровськ, 2014. – 296 с.

Атаманчук З. А. Роль освіти у формуванні кластерної ініціативи в міжнародному туризмі/ З. А.Атаманчук // Збірник наукових праць Донецького державного університету управління. Серія «Економіка». – Маріуполь : ДонДУУ, 2018. – Т. ХIX. – вип. 308. – C. 91-97.

Босовська М. В. Інтеграційні процеси в туризмі: теорія та практика розвитку / М. В. Босовська // Вісник ДІТБ. – 2013. – No 17. – С. 129-135. – Режим доступу: file:///C:/Users/Admin/Downloads/vditb_2013_17_24%20(1).pdf.

Корж Н. В. Управління туристичними дестинаціями : підручник / Н. В. Корж, Д. І. Басюк. – Вінниця : ПП «ТД Едельвейс і К», 2017. – 322 с.

Петриченко П. А. Розвиток споживчих мереж в індустрії туризму / П. А. Петриченко, С. А. Яроміч // Актуальні проблеми економіки – 2015. – No 5(167). – С. 153-160.

Gummesson, E. (1999). Total Relationship Marketing: Experimenting with Synthesis of Research Frontiers. Australasion marketing Journal. No 7(1). Р. 72-85.

Мельниченко С. Готельні мережі на ринку туристичних послуг України / C. Мельниченко, Т. Буряк // Вісник КНТЕУ. – 2014. – No 3. – C. 5-15.

TUI Group стала найкращим туроператором у світі за версією World Travel Awards. Укрінформ. – 2019, 25 (1) [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.ukrinform.ua/rubric-tourism/2134920-tui-group-stala-najkrasim- turoperatorom-u-sviti-za-versieu-world-travel-awards.html.

Thomas Cook Group. Офіційний сайт [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https: //www.thomascookgroup.com.

Thomas Cook Group. TCG – график цен на акции Томас Кук Груп [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://charts-Thomas_Cook_Group_tiker_stock.com/.

Kuoni Group. Офіційний сайт [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.kuoni.com.

JTB Corporation. Офіційний сайт [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.jtbcorp.jp.

Босовська М. В. Інтеграційні процеси в туризмі : монографія / М. В. Босовська. - Київ: КНТЕУ, 2015. – 832 с.

Українська асоціація франчайзингу. Офіційний сайт [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://franchising.ua/aktualno/asociaciya-franchayzingu/.

Михайліченко Г. І. Світосистемні закономірності консолідації туристичного бізнесу в умовах інноваційного розвитку / Г. І. Михайліченко // Інноваційна економіка. Всеукраїнський науково-виробничий журнал. – 2013. – No 3. – С. 24-32.

US Hotel Groups Strong at Home: press release. MKG Hospitality Database, 2011 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://hospitality on.com.

Найбільші готельні мережі світу. Статистика і показники. Все про готелі. – 2017. – 20 лютого [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://najbilshi-gotelni-merezhi-svitu/.

Туризм: реалії та перспективи сталого розвитку: матеріали міжнародної науково-практичної конференції (23-24 жовтня 2014 року). Київ : КНТЕУ, 2014. – 418 с.

Бизнес Цензор [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://mbiz.censor.net.ua/resonance/3089610/komu_prinadlejat_fastfudy_v_ukraine.

Папп В. В. Роль соціальних та бізнес-мереж у діяльності туристичних підприємств / В. В. Папп, Н. В. Бошота // Економіка і суспільство. – 2018. – No 3. – С. 24-32. – Режим доступу: http://economyandsociety.in.ua/journal/14_ukr/88.pdf.

Папп В. В. Туризм як пріоритетний напрям розвитку економіки регіону (на прикладі Закарпатської області) / В. В. Папп, Н. В. Бошота // Соціально-економічні проблеми сучасного періоду України. – 2014. – Вип. 3(107). – С. 528-537.

Travel Weekly. The travel industry’s trusted voice [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.travelweekly.com.

World Bank Group. Retrieved from: https://www.worldbank.org/.

(2017) World Tourism Organization: Annual Report. Retrieved from: file:///C:/Users/Admin/Desktop/9789284419807.pdf.

Karpenko, Yu. V . (2017). Suchasni tendentsii globalizatsii ta regionalizatsii vidnosyn u sferi turyzmu [Contemporary trends of globalization and regionalization of relations in the field of tourism]. Ekonomichniy visnyk Donbasu – Economic Bulletin Donbass, 3(49), 49-62 [in Ukrainian].

Falko, E. A. (2014). Rozvytok informatyzatsii mizhnarodnogo turystychnogo biznesu v umovach globalizatsii [Development of informatization of international tourism business in the conditions of globalization]. Candidate’s thesis. Dnipro: DNU [in Ukrainian].

Atamanchuk Z. A. Rol osvity u formuvanni klasternoi initsiatyvy v mizhnarodnomu turyzmi [The Role of Education in the Formation of a Cluster Initiative in International Tourism]. Zbirnyk naukovych prats Donetskogo universitetu upravlinnya - Collection of scientific works of the Donetsk State University of Management. (pp. 91-97). Mariupol: DonDUU [in Ukrainian].

Bosovska, M. V. (2013). Integratsiyni protsesy v turyzmi: teoriya ta praktyka [Integration Processes in Tourism: Theory and Practice of Development]. Visnyk DITB – Bulletin DITB. Retrieved from file:///C:/Users/Admin/Downloads/vditb_ 2013_17_24%20(1).pdf [in Ukrainian].

Korzh, N. V. & Basyuk, D. I. (2017). Upravlinnya turystychnymy destynatsiyamy [Management of tourist destinations]. Vinnytsa: PP «Edelveys i K» [in Ukrainian].

Petrichenko, P. A. & Yaromich, S. A. (2015). Rozvytok spozhyvchych merezh v industrii turyzmu [Development of consumer networks in the tourism industry]. Aktualni problemy ekonomiky - Actual problems of the economy, 5(167), 153-160 [in Ukrainian].

Gummesson, E. (1999). Total Relationship Marketing: Experimenting with Synthesis of Research Frontiers. Australasion marketing Journal, 7(1), 72-85.

Меlnychenko, С. & Buryak, T. (2014). Gotelni merezhi na rynku turystychnyh poslug Ukrainy [Hotel networks in the market of tourist services of Ukraine]. Visnyk KNTEU - KNETE Bulletin, 3, 5-15 [in Ukrainian].

(2019) TUI Group stala naikrashchym turoperatorom v sviti za versiyeyu World Travel Awards [TUI Group has become the world's best tour operator according to the World Travel Awards]. Ukrinform – Ukrinform, 25 (1). Retrieved from: https://www.ukrinform.ua/rubric-tourism/2134920-tui-group-stala-najkrasim-turoperatorom-u-sviti-za-versieu-world-travel-awards.html [in Ukrainian].

Thomas Cook Group. Retrieved from: https: //www.thomascookgroup.com.

Thomas Cook Group. TCG – grafik tsin na aktsii [Thomas Cook Group TCG - stock price chart for Thomas Cook Group]. Retrieved from: http://charts- Thomas_Cook_Group_tiker_stock.com/ [in Ukrainian].

Kuoni Group. Retrieved from: http://www. kuoni.com.

JTB Corporation. Retrieved from: http://www.jtbcorp.jp.

Bosovska, M. V. (2015). Integratsiyni protsesy v turyzmi [Integration processes in tourism]. Kyiv: KNTEU [in Ukrainian].

Ukrayinska asotsiatsiya franchayzingu. [Ukrainian franchising association]. Retrieved from: http://franchising.ua/aktualno/asociaciya-franchayzingu/ [in Ukrainian].

Michailychenko, G. I. (2013). Svitosystemni zakonomirnosti turystychnogo biznesu v umovach innovatsiynogo rozvytku [World system of tourist consolidation business in the conditions of innovative development]. Innovatsiyna ekonomika. Vseukrainskiy naukovo-vyrobnychiy zhurnal – Innovative economy. All-Ukrainian Scientific and Production Magazine, 3, 24-32 [in Ukrainian].

(2011) US Hotel Groups Strong at Home: press release. MKG Hospitality Database. Retrieved from: http://hospitality on.com.

(2017) Naibilshi gotelni merezhi svitu. [The largest hotel chains of the world]. Statystyka i pokaznyky. Vse pro goteli. – Statistics and indicators. All about hotels. Retrieved from: http://najbilshi-gotelni-merezhi-svitu/[in Ukrainian].

(2014) Turyzm: realii ta perspektyvy stalogo rozvytku: materialy mizhnarodnoi naukvo-praktychnoi konferencii [Tourism: Realities and Prospects for Sustainable Development. Electronic publication: materials of the international scientific and practical conference], 22-23 Oktober, Kyiv: KNTEU [in Ukrainian].

Biznes Tsenzor [Business Censor]. Retrieved from: https://mbiz.censor.net.ua/resonance/3089610/komu_prinadlejat_fastfudy_v_ukraine.

Pap, V . V . & Boshota, N. V . (2018) Rol sotsialnych ta biznes-merezh u diyalnosti turystychnych pidpryemstv [The role of social and business networks in the activities of tourism enterprises]. Ekonomika i suspilstvo. – Economics and Society, 3, 24-32 [in Ukrainian].

Pap, V. V. & Boshota, N. V. (2014) Turizm yak priorytetnyi napryam rozvytku ekonomiky regionu (na prykladi Zakarpatskoyi oblasti) [Tourism as a priority direction of the region's economy development (on the example of the Transcarpathian region)]. Sotsialno-ekonomichni problemy suchasnogo periodu Ukrainy – Socio-economic problems of the modern period of Ukraine, 3(107), 24-32 [in Ukrainian].

Travel Weekly. The travel industry’s trusted voice. Retrieved from: http://www.travelweekly.com.

Article views: 285
PDF Downloads: 145
Published
2019-01-10
How to Cite
Atamanchuk, Z. (2019). THE NETWORK TOURIST INDUSTRY FORMATION AS A FORM OF GLOBAL INTEGRATION OF COUNTRIES. Economic Scope, (141), 49-64. Retrieved from http://www.prostir.pdaba.dp.ua/index.php/journal/article/view/6
Section
INTERNATIONAL ECONOMY AND CHANGES OF GEO-ECONOMIC SPACE