ADAPTATION OF THE NUMBER OF ACADEMIC STAFF BY UKRAINIAN HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS TO CHANGES IN THE EXTERNAL ENVIRONMENT

  • Oksana Lomonosova Admiral Makarov National University of Shipbuilding
Keywords: higher education institutions, academic staff, number of academic staff, adaptation, adaptation to changes in the external environment, external factors

Abstract

The paper considers the dynamics of academic staff number in higher education of Ukraine, identifies the directions of changes and the factors that have led to these changes in the context of Higher Education Institutions (HEIs) adaptation to the environment transformation. When analyzing and evaluating the state, movement and efficiency of academic staff, it is necessary to consider the relevant indicators for Ukraine as a whole, for separate regions or universities. But it is more important to conduct a thorough study of the factors that have led to the identified changes and to find out to what extent the changes in the number of academic staff are consequence of the external environment aspects, and to what extent these changes are initiated by the HEIs regardless of external influences. The change in the number of academic staff reflects its adaptation to new conditions as a result of universities’ reaction to changes. The HEIs are forced to take certain actions, changing the number and structure of staff, educational and scientific processes according to the influence of the external environment factors. The principal external factors that caused the above changes in the number of academic staff in HEIs of Ukraine are: demographic, manifested in the increase of school graduates number for a certain time, then – in the reduction of it; economic and political, which have manifested and continue to manifest themselves in the underfunding of higher education. Besides, the market for educational services provided by the system of higher education in Ukraine was formed, and an extensive network of non-state-owned higher education institutions appeared; institutional factors related to the implementation of regulatory documents governing the HEIs activities. They are the limitation of the maximum annual workload of academic staff, the introduction of new standards for the number of students per full-time position of academic staff, and so on.

References

Бабовал Н. Р. Формування науково-педагогічного потенціалу вищого навчального закладу як складової ринку освітніх послуг. Наукові праці Кіровоградського національного технічного університету. Економічні науки. 2016. Вип. 30. С. 88–101.

Батечко Н. Г. Сучасний стан розвитку кадрового потенціалу вищої школи України. Педагогічний процес: теорія і практика. 2013. Вип. 3. С. 5–19.

Бойченко В. С. Аналіз науково-педагогічних кадрів вищих навчальних закладів (на прикладі Запорізького регіону). Вісник Чернівецького торговельно-економічного інституту. Економічні науки. 2014. Вип. 3. С. 295–301.

Борова Т. А. Професійна компетентність науково-педагогічних працівників вищого навчального закладу як індикатор ефективності їхньої діяльності. Проблеми інженерно-педагогічної освіти. 2011. № 32-33. С. 265–269.

Вища освіта України – європейський вибір: стан, проблеми, перспективи : інформаційно-аналітичні матеріали до засідання підсумкової колегії Міністерства освіти і науки (21 березня 2008 року). Київ : Міністерство освіти і науки України. 2008. 103 с.

Грищенко І. М. Оцінювання ефективності діяльності науково-педагогічних працівників вищого навчального закладу. Вісник КНУТД. Спецвипуск. Серія «Економічні науки». VII Міжнародна науково-практична конференція. Ефективність організаційно-економічного механізму інноваційного розвитку вищої освіти. 2017. С. 154–168.

Ломоносов А. В., Ломоносова О. Е. Аналіз динаміки кількості студентів і чисельності науково-педагогічних працівників у Херсонській області. Таврійський науковий вісник: науковий журнал. Херсон. 2010. Вип. 69. С. 328–341.

Ломоносов А. В., Ломоносова О. Е. Визначення кількості штатних посад науково-педагогічних працівників вищих навчальних закладів, що припадають на певний напрям підготовки. Економіст. 2007. № 5. С. 40–42.

Ломоносов А. В., Ломоносова О. Е. Виявлення резервів зменшення чисельності штатних посад науково-педагогічних працівників вищих навчальних закладів. Актуальні проблеми економіки. 2007. № 3. С. 114–122.

Ломоносов А. В., Ломоносова О. Е. Розрахунки чисельності науково-педагогічних працівників вищих навчальних закладів ІІІ–ІV рівнів акредитації. Економіст. 2007. № 1. С. 48–51.

Лугова В. М. Науковий потенціал ВНЗ України та результативність його використання. Економіка і суспільство. 2017. № 8. С. 547–555.

Мета реформ у вищій школі – якість і доступність освіти : інформаційно-аналітичні матеріали до засідання підсумкової колегії Міністерства освіти і науки (2 квітня 2009 року). Київ : Міністерство освіти і науки України. 2009. 117 с.

Постанова Кабінету Міністрів України від 17 серпня 2002 р. № 1134 «Про затвердження нормативів чисельності студентів, аспірантів, докторантів, здобувачів наукового ступеня кандидата наук, слухачів, екстернів на одну штатну посаду науково-педагогічного працівника у вищих навчальних закладах III і IV рівня акредитації та вищих навчальних закладах післядипломної освіти державної форми власності». URL: http://www.zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=1134-2002-%EF (дата звернення: 17.04. 2020).

Роз’яснення щодо форми державного статистичного спостереження n 2-3 нк (один раз на рік) «звіт про діяльність закладу вищої освіти» : Роз’яснення Державної служби статистики України від 16 липня 2018 р. № 17.4-12/35. URL: https://ips.ligazakon.net/document/FN049060 (дата звернення: 27.04. 2020).

Соколовський С. А., Тробюк В. І., Горбунов А. П. Методика визначення кількості науково-педагогічних працівників по кафедрах у вищому навчальному закладі. Системи обробки інформації. 2014. Вип. 9. С. 238–240.

Танащук К. О., Загребнюк В. І. Дослідження специфіки кадрового прогнозування та сучасних тенденцій підготовки наукового та науково-педагогічного персоналу в Україні. Економічний журнал Одеського політехнічного університету. 2018. № 4 (6). С. 80–88.

Lomonosov A., Lomonosova O. & Nadtochii, I. Socio-economic and institutional preconditions for the formation of the educational services market in higher education of Ukraine. Baltic Journal of Economic Studies. 2019. Vol. 5 (2). P. 104–116. doi: http://10.30525/2256-0742/2019-5-2-104-116

Baboval N. R. (2016). Formuvannia naukovo-pedahohichnoho potentsialu vyshchoho navchalnoho zakladu yak skladovoi rynku osvitnikh posluh [Formation of scientific and pedagogical potential of higher education as a component of the market of educational services]. Naukovi pratsi Kirovohradskoho natsionalnoho tekhnichnoho universytetu. Ekonomichni nauky. Vol. 30, pp. 88–101.

Batechko N. H. (2013). Suchasnyi stan rozvytku kadrovoho potentsialu vyshchoi shkoly Ukrainy [The current state of development of human resources of the higher school of Ukraine]. Pedahohichnyi protses: teoriia i praktyka. Vol. 3, pp. 5–19.

Boichenko V. S. (2014). Analiz naukovo-pedahohichnykh kadriv vyshchykh navchalnykh zakladiv (na prykladi Zaporizkoho rehionu) [Analysis of scientific and pedagogical staff of higher educational institutions (on the example of the Zaporozhye region)]. Visnyk Chernivetskoho torhovelno-ekonomichnoho instytutu. Ekonomichni nauky. Vol. 3, pp. 295–301.

Borova T. A. (2011). Profesiina kompetentnist naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv vyshchoho navchalnoho zakladu yak indykator efektyvnosti yikhnoi diialnosti [Professional competence of research and teaching staff of higher education as an indicator of the effectiveness of their activities]. Problemy inzhenerno-pedahohichnoi osvity. № 32–33, pp. 265–269.

Vyshcha osvita Ukrainy – yevropeiskyi vybir: stan, problemy, perspektyvy : informatsiino-analitychni materialy do zasidannia pidsumkovoi kolehii Ministerstva osvity i nauky (21 bereznia 2008 roku). Kyiv : Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. 2008. 103 p.

Hryshchenko I. M. (2017). Otsiniuvannia efektyvnosti diialnosti naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv vyshchoho navchalnoho zakladu [Evaluation of the effectiveness of scientific and pedagogical staff of higher education]. Visnyk KNUTD. Spetsvypusk. Seriia «Ekonomichni nauky». VII Mizhnarodna naukovo-praktychna konferentsiia. Efektyvnist orhanizatsiino-ekonomichnoho mekhanizmu innovatsiinoho rozvytku vyshchoi osvity, pp. 154–168.

Lomonosov A. V., Lomonosova O. E. (2010). Analiz dynamiky kilkosti studentiv i chyselnosti naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv u Khersonskii oblasti [Analysis of the dynamics of the number of students and the number of research and teaching staff in the Kherson region]. Tavriiskyi naukovyi visnyk: naukovyi zhurnal. Kherson. Vol. 69, pp. 328–341.

Lomonosov A. V., Lomonosova O. E. (2007). Vyznachennia kilkosti shtatnykh posad naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv vyshchykh navchalnykh zakladiv, shcho prypadaiut na pevnyi napriam pidhotovky [Determining the number of full-time positions of research and teaching staff of higher education institutions that fall on a particular area of training]. Ekonomist. № 5, pp. 40–42.

Lomonosov A. V., Lomonosova O. E. (2007). Vyiavlennia rezerviv zmenshennia chyselnosti shtatnykh posad naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv vyshchykh navchalnykh zakladiv [Identification of reserves to reduce the number of full-time positions of research and teaching staff of higher education institutions]. Aktualni problemy ekonomiky. Vol. 3, pp. 114–122.

Lomonosov A. V., Lomonosova O. E. (2007). Rozrakhunky chyselnosti naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv vyshchykh navchalnykh zakladiv III–IV rivniv akredytatsii [Calculations of the number of scientific and pedagogical employees of higher educational institutions of III-IV levels of accreditation]. Ekonomist. Vol. 1, pp. 48–51.

Luhova V. M. (2017). Naukovyi potentsial VNZ Ukrainy ta rezultatyvnist yoho vykorystannia [Scientific potential of Ukrainian universities and the effectiveness of its use]. Ekonomika i suspilstvo. Vol. 8, pp. 547–555.

Meta reform u vyshchii shkoli – yakist i dostupnist osvity : informatsiino-analitychni materialy do zasidannia pidsumkovoi kolehii Ministerstva osvity i nauky (2 kvitnia 2009 roku). Kyiv : Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. 2009. 117 p.

Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 17 serpnia 2002 r. № 1134 «Pro zatverdzhennia normatyviv chyselnosti studentiv, aspirantiv, doktorantiv, zdobuvachiv naukovoho stupenia kandydata nauk, slukhachiv, eksterniv na odnu shtatnu posadu naukovo-pedahohichnoho pratsivnyka u vyshchykh navchalnykh zakladakh III i IV rivnia akredytatsii ta vyshchykh navchalnykh zakladakh pisliadyplomnoi osvity derzhavnoi formy vlasnosti». URL: http://www.zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=1134-2002-%EF (accessed: 17.04. 2020).

Roziasnennia shchodo formy derzhavnoho statystychnoho sposterezhennia n 2-3 nk (odyn raz na rik) «zvit pro diialnist zakladu vyshchoi osvity» : Roziasnennia Derzhavnoi sluzhby statystyky Ukrainy vid 16 lypnia 2018 r. № 17.4-12/35. URL: https://ips.ligazakon.net/document/FN049060 (accessed: 27.04. 2020).

Sokolovskyi S. A., Trobiuk V. I., Horbunov A. P. (2014). Metodyka vyznachennia kilkosti naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv po kafedrakh u vyshchomu navchalnomu zakladi [Methods for determining the number of research and teaching staff at the departments in higher education]. Systemy obrobky informatsii. Vol. 9, pp. 238–240.

Tanashchuk K. O., Zahrebniuk V. I. (2018). Doslidzhennia spetsyfiky kadrovoho prohnozuvannia ta suchasnykh tendentsii pidhotovky naukovoho ta naukovo-pedahohichnoho personalu v Ukraini [Research of specifics of personnel forecasting and modern tendencies of preparation of scientific and scientific and pedagogical personnel in Ukraine]. Ekonomichnyi zhurnal Odeskoho politekhnichnoho universytetu. Vol. 4 (6), pp. 80–88.

Lomonosov A., Lomonosova O., & Nadtochii, I. Socio-economic and institutional preconditions for the formation of the educational services market in higher education of Ukraine. Baltic Journal of Economic Studies. 2019. Vol. 5 (2), pp. 104–116. doi: http://10.30525/2256-0742/2019-5-2-104-116

Article views: 207
PDF Downloads: 179
Published
2020-09-01
How to Cite
Lomonosova, O. (2020). ADAPTATION OF THE NUMBER OF ACADEMIC STAFF BY UKRAINIAN HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS TO CHANGES IN THE EXTERNAL ENVIRONMENT. Economic Scope, (158), 83-94. https://doi.org/10.32782/2224-6282/158-14
Section
DEMOGRAPHY, LABOR ECONOMY, SOCIAL ECONOMY AND POLITICS