ANALYTICAL STUDY OF THE MARKETING COMMUNICATIONS MARKET IN UKRAINE FOR 2016–2020

  • Iryna Ivanenko Izmail State Human University
Keywords: marketing communications, communications market of Ukraine, advertising media market, digital advertising, Internet marketing communications

Abstract

The article is devoted to substantiation of theoretical and methodical bases of formulation of essence of definition “market of marketing communications”, the analysis of definitions available in literary sources is carried out and that which in the opinion of the author is the most complete and adequate modern market conditions is chosen. The general and specific factors of influence on the market of marketing communications are defined. Due to the lack of information on the results of the marketing communications market in official sources, economic diagnostics was conducted on the basis of data from the All-Ukrainian Advertising Coalition. The development of the marketing communications market for 2016–2020 is analyzed in terms of its separate segments: the advertising media market, the marketing communications service and digital advertising. It is established that as a result of declining incomes and purchasing power of the population and due to the introduction of quarantine restrictions, the market of marketing communications showed a negative growth trend for 2019–2020 by consumers and its transformation into a commercial platform. It is determined that the impact of quarantine restrictions had a negative impact on the dynamics of the market of marketing communications in Ukraine. The impact of COVID-19 has had a particular impact on cinema advertising: this segment has shrunk by more than half in 2020. Based on the analysis of statistical information, the main trends in the development of the marketing communications market are identified, as well as a forecast for this market segment for 2021. The progressive development of the marketing communications market in 2021 will depend on changes in the level of income and the epidemiological situation in the country. Most reputable experts and organizations have optimistic forecasts for the development of the marketing communications market. Active processes of development of the market of marketing communications cause constant revision and improvement of a methodology of an estimation of the given market segment by experts.

References

Примак Т.О. Маркетингові комунікації на сучасному ринку : навчальний посібник. Київ : Лібра, 2017. 202 с.

Офіційний сайт Всеукраїнської рекламної коаліції. URL: https://vrk.org.ua/ad-market (дата звернення: 01.12.2020).

Офіційний сайт Міжнародної асоціації маркетингових ініціатив. URL: http://uaport.net/uk/cat/site/mami-org-ua-ru (дата звернення: 10.12.2020).

Райко Д.В., Цейтлін Л.М. Розроблення класифікації інструментів маркетингових комунікацій. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2017. № 2. С. 36–46.

Котлер Ф., Армстронг Г., Вонг В., Сондерс Д. Основи маркетингу : підручник. Київ : Центр учбової літератури, 2014. 752 с.

Ковальчук С.В., Лазебник М.Р. Ринок маркетингових комунікацій України: огляд та тенденції розвитку. Вісник Хмельницького національного університету. Серія «Економічні науки». 2016. № 5 (2). С. 126–136.

Ринково-орієнтоване управління інноваційним розвитком : монографія / за ред. С.М. Ілляшенка. Харків : Дісаплюс, 2017. 448 с.

Литовченко І.Л. Удосконалення класифікації засобів маркетингової комунікативної діяльності. С. 97–104. URL: http://vlp.com.ua/files/special/14.pdf (дата звернення: 14.12.2020).

Охріменко Г.В. Використання BTL-реклами та інтегрованих маркетингових комунікацій в рекламній стратегії просування товару на ринок. Науковий вісник Волинського національного університету ім. Лесі Українки. 2018. № 23. С. 48–52.

Хмарська І.А. Інноваційні тренди на ринку маркетингових комунікацій та їх вплив на діяльність підприємств легкої промисловості України. Науковий вісник Миколаївського національного університету ім.. В.О. Сухомлинського. 2018. № 21. С. 434–451.

Prymak T.O. (2017) Marketynhovi komunikatsii na suchasnomu rynku [Marketing communications in the modern market]. Kyiv : Libra.

Ofitsiinyi sait Vseukrainskoi reklamnoi koalitsii [Official site of the All-Ukrainian Advertising Coalition]. Available at: https://vrk.org.ua/ad-market (accessed 01 December 2020).

Ofitsiinyi sait Mizhnarodnoi asotsiatsii marketynhovykh initsiatyv [Official site of the International Association of marketing initiatives]. Available at: http://uaport.net/uk/cat/site/mami-org-ua-ru (accessed 10 December 2020).

Raiko D.V., Tseitlin L.M (2017) Rozroblennia klasyfikatsii instrumentiv marketynhovykh komunikatsii [Development of classification of marketing communication tools]. Marketing and innovation management, vol. 2, pp. 36–46.

Kotler F., Armstronh H., Vonh V., Sonders D. (2014) Osnovy marketynhu [Fundamentals of marketing]. Kyiv : Tsentr uchbovoi literatury.

Kovalchuk S.V., Lazebnyk M.R. (2016) Rynok marketynhovykh komunikatsii Ukrainy ohliad ta tendentsii rozvytku [Marketing communications market of Ukraine: review and development trends]. Bulletin of Khmelnytsky National University. Economic Sciences Series, vol. 5, no. 2, pp. 126–136.

Illiashenko S.M. (2017) Rynkovo-oriientovane upravlinnia innovatsiinym rozvytkom [Market-oriented management of innovation development]. Kharkiv : Disaplius.

Lytovchenko I.L. (2019) Udoskonalennia klasyfikatsii zasobiv marketynhovoi komunikatyvnoi diialnosti, pp. 97–104. [Improving the classification of means of marketing communication]. Available at: http://vlp.com.ua/files/special/14.pdf (accessed 14 December 2020).

Okhrimenko H.V. (2018) Vykorystannia BTL-reklamy ta intehrovanykh marketynhovykh komunikatsii v reklamnii stratehii prosuvannia tovaru na rynok [The use of BTL-advertising and integrated marketing communications in the advertising strategy of product promotion]. Scientific Bulletin of Volyn National University named after Lesya Ukrainka, vol. 23, pp. 48–52.

Khmarska I.A. (2018) Innovatsiini trendy na rynku marketynhovykh komunikatsii ta yikh vplyv na diialnist pidpryiemstv lehkoi promyslovosti ukrainy [Innovative trends in the market of marketing communications and their impact on the activities of light industry enterprises of Ukraine]. Scientific Bulletin of Mykolayiv National University named after V.O. Sukhomlinsky, vol. 21, pp. 434–451.

Article views: 654
PDF Downloads: 402
Published
2020-11-30
How to Cite
Ivanenko, I. (2020). ANALYTICAL STUDY OF THE MARKETING COMMUNICATIONS MARKET IN UKRAINE FOR 2016–2020. Economic Scope, (162), 96-102. https://doi.org/10.32782/2224-6282/162-17
Section
DEVELOPMENT OF PRODUCTIVE POTENTIAL AND REGIONAL ECONOMY