MEANS OF THE INNOVATIVE RESTAURANT ECONOMY CLIENT-ORIENTED ENTERPRISES INTELLECTUAL AND PERSONNEL SUPPORT FORMATION

Keywords: restaurant enterprises, intellectual and personnel support, innovations, customer-oriented management, competitivenes

Abstract

The purpose of the study was to substantiate the means of forming intellectual and personnel support of innovative customer- oriented restaurant enterprises. The urgency of this task has increased at the present stage of development of economic relations and competition, especially in the restaurant business sector, as the orientation of all business processes of enterprises to generate income and profit to meet the needs of customers; such direction as designing, modeling and development of inquiries of the consumer develops; the competitiveness of the restaurant business is increasingly determined by customer orientation. In the course of the research scientific methods of strategic management (for formation of bases of structuring of the purposes of improvement of intellectual and personnel maintenance of innovative client-oriented enterprises of restaurant economy) and system approach (at substantiation of priorities and tools of improvement of intellectual and personnel support of innovative client-oriented enterprises of restaurant business) are applied. The relevance and means of formation of intellectual and personnel support of innovative client-oriented enterprises of restaurant economy are substantiated. Further scientific research in this direction concerns the substantiation of economic and mathematical models in the field of customer management. The practical significance of the results of the study is to increase the customer base of loyal consumers and strengthen the competitiveness of the restaurant business, which also has a significant social effect in meeting the needs of consumers in restaurant services.

References

Бабенко О. М. Формування конкурентоспроможності підприємств ресторанного господарства та застосування лідерства в управлінні як конкурентної переваги. Науковий вісник Полтавського університету економіки і торгівлі. Серія «Економічні науки». 2013. № 4 (60). С. 100–108.

Васильців Т., Магас Н. Передумови конкурентоспроможності підприємств роздрібної торгівлі. Науковий вісник НЛТУ України. 2014. Вип. 24.2. С. 218–222.

Васильців Т. Г., Рудковський О.В., Породко О. Ю. Реалізація потенціалу лідерства в системі управління персоналом підприємств готельно-ресторанного бізнесу. Вісник Одеського національного університету. Серія «Економіка». 2018. № 1 (254). С. 57–60.

Гросул В. А. Лояльність споживачів як основний критерій формування конкурентних переваг підприємств ресторанного господарства. Науковий вісник Мукачівського державного університету. 2018. № 15. C. 272-277.

Жегус О. В., Ілляшенко О. В. Управління лояльністю клієнтів у закладах готельно-ресторанного господарства в умовах нових викликів. Проблеми економіки. 2020. № 3. C. 118–125.

Левченко М. М. Використання мотиваційного механізму в управлінні персоналом підприємства ресторанного господарства. Торгівля і ринок України : темат. зб. наук. пр. Донецьк : ДонДует, 2005. Вип 19, т. 3. С. 212–217.

Мазаракі А. А. Проектування закладів ресторанного господарства : навч. посіб. / за ред. А. А. Мазаракі. Київ : КНТЕУ, 2012. 340 с.

П’ятницька Г. Концептуальні засади розвитку ресторанного господарства в Україні. Вісник Київського національного торговельно- економічного університету. 2008. № 3. С. 15–24.

Романчукевич М. Й. Клієнтоорієнтованість як інструмент формування конкурентних переваг компанії. Інфраструктура ринку. 2018. № 21. C. 165–173.

Устьян О. Ю. Концептуальний підхід до впровадження клієнтоорієнтованого маркетингу на підприємстві сфери розваг і відпочинку. Вісник соціально-економічних досліджень. 2017. № 63–64 (2–3). C. 61–68.

Babenko, О. М. (2013). Formuvannia konkurentospromozhnosti pidpryyemstv restorannogo gospodarstva ta zastosuvannia liderstva v upravlinni yak konkurentnoyi perevagy [Formation of competitiveness of restaurant enterprises and application of leadership in management as a competitive advantage]. Scientific Bulletin of Poltava University of Economics and Trade. Economic Sciences Series, № 4 (60), pp. 100–108.

Vasyltsiv, Т., Маgаs, N. (2014). Peredumovy konkurentospromozhnosti pidpryemstv rozdribnoyi torgivli [Prerequisites of competitiveness of retail enterprises], Scientific Herald of the National Forestry University of Ukraine, № 24.2, pp. 218–222.

Vasyltsiv, T. G., Rudkovskiy, О. V., Porodko, О. Yu. (2018). Realizaciya potencialu liderstva v systemi upravlinnia personalom pidpryemstv gotelno-restorannogo biznesu [Realization of leadership potential in the personnel management system of hotel and restaurant business enterprises]. Bulletin of Odessa National University. Economics Series, № 1 (254), pp. 57–60.

Grosul, V. A. (2018). Loyalnist spozhyvachiv yak osnovnyi kryteriy formuvannia konkurentnyh perevag pidpryemstv restorannogo gospodarstva [Consumer loyalty as the main criterion for forming competitive advantages of restaurantbusiness enterprises]. Economics and enterprise management, № 15, pp. 272–277.

Zhegus, О. V., Illiashenko, О. V. (2020). Upravlinnia loyalnistyu kliyentiv u zakladah gotelno-restorannogo gospodarstva v umovah novyh vyklykiv [Customer loyalty management in hotel and restaurant establishments in the conditions of new challenges]. Problems of the economy, № 3, pp. 118–125.

Levchenko, М. М. (2005). Vykorystannia motyvaciynogo mehanizmu v upravlinni personalom pidpryemstv restorannogo gospodarstva [The use of a motivational mechanism in personnel management of the restaurant business]. Trade and market of Ukraine, issue 19, vol. 3, pp. 212–217.

Mazaraki, А. А. (2012). Proektuvannia zakladiv restorannogo gospodarstva [Design of restaurants]. Кyiv, 340 p.

Pyatnytska, G. (2008). Konceptualni zasady rozvytku restorannogo gospodarstva v Ukraini [Conceptual bases of restaurant economy development in Ukraine]. Bulletin of Kyiv National University of Trade and Economics, № 3. pp. 15–24.

Romanchukevych, M.Y. (2018). Kliyentooriyentovanist yak instrument formuvannia konkurentnyh perevag kompaniyi [Customer orientation as a tool for generating a company's competitive advantage]. Bulletin Market Infrastructure, № 21, pp. 165–173.

Ustyan, O.Y. (2017). Konceptualnyi pidhid do vprovadzhennia kliyentooriyentovanogo marketyngu na pidpryemstvi sphery rozvag i vadpochynku [Conceptual approach to the implementation of customer-oriented marketing at the leisure andleisure enterprise]. Bulletin of socio-economic research, № 2-3, pp. 63–64.

Article views: 145
PDF Downloads: 125
Published
2020-12-28
How to Cite
Biletska, I. (2020). MEANS OF THE INNOVATIVE RESTAURANT ECONOMY CLIENT-ORIENTED ENTERPRISES INTELLECTUAL AND PERSONNEL SUPPORT FORMATION. Economic Scope, (164), 74-78. https://doi.org/10.32782/2224-6282/164-12
Section
ECONOMY AND ENTERPRISE MANAGEMENT