MANAGEMENT ORGANIZATIONAL CULTURE OF THE ENTERPRISE

Keywords: organizational culture, management, values, pratsivnik, enterprise

Abstract

The article examines the theoretical aspects of the specifics of managing the organizational culture of an enterprise. Analyzed within the framework of the functional approach, the content of the concept of "organizational culture" for the selected functions. The set of functions of the organizational culture of the enterprise has been substantiated, taking into account the degree of its influence on the interests of the participants in the socio-economic process, which are divided into two groups: functions of internal integration and functions of external adaptation. It is proposed to understand the management of organizational culture as a conscious and deliberate improvement of any actions in the culture of an enterprise in accordance with the values and functions of internal integration and external adaptation, but in constant interaction with the internal and external environment, constantly, which are constantly changing. It has been substantiated that it is advisable to manage the organizational culture of an enterprise in three stages: basic, current analysis and strategic orientation. It is proposed to consider the values of the enterprise as the main element of the organizational culture: focus on results; employee orientation; team orientation; attention to detail; stability; innovation; aggressiveness. Other elements of the organizational culture of the enterprise have been identified: philosophy and mission of the enterprise; group norms; behavioral stereotypes; "rules of the game"; organizational climate; existing practical experience. The relationship between the stages of managing organizational culture and the factors of the internal and external environment of the enterprise has been brought. Recommendations for the practical application of the stages of managing the organizational culture of an enterprise are given.

References

Blake R., Mouton J. The Managerial Grid. Houston: Gulf. 1994.

Камерон К., Куинн Р. Диагностика и изменение организационной культуры: Пер. с англ. Санкт-петербург : Питер, 2001. 320 с.

Denison D., Mishra A. Towards a Theory of Organizational Culture and Effectivness. – Organization Science, 1995, V.1.6. P. 204–223.

Броницький О.М. Функції організаційної культури. Вісник Харківського національного університету ім. В.Н. Каразіна. № 530. Харків : РізоХНУ, 2001. С. 97–100.

Горькова И.А., Алябьева Т.А., Горшкова Е.С., Корешкова А.Б., Фетисова М.М. Компетентные требования при проведении анализа систем управления персоналом организации. Международный журнал прикладных и фундаментальных исследований. 2013. № 8 (часть 3).

Кармышев Ю.А., Руденко Н.Ю. Теоретические и методические аспекты управления организационной культурой инновационной фирмы. Социально-экономические явления и процессы. 2012. № 1. С. 82–88.

Логинова О.Б. Проблема выбора типа организационной культуры. Экономика и экологический менеджмент. 2011. № 2. С. 354–360.

Назаренко М.А., Дзюба С.Ф., Котенцов А.Ю., Духнина Л.С., Лебедин А.А. Организационная культура в системе управления персоналом. Международный журнал прикладных и фундаментальных исследований. 2013. № 7. С. 191–192.

Сур'як А.В. Основи економічної культури : Навч. пос. Київ : Кондор, 2004. 256 с.

Усачева В.В. К вопросу об истории понятия «организационная культура». Наукові праці Донецького державного технічного університету. Серія: економічна. Випуск 34. Донецьк : ДонНТУ, 2001. С. 157–166.

Шейн Э. Организационная культура и лидерство. Пер. с англ. 3-е изд. Санкт-Петербург : Питер, 2007. 336 с.

Варнеке, Х.-Ю. Революция в предпринимательской культуре. Фрактальное предприятие. пер. с немецкого. Москва : МАИК «Наука/Интерпериодика», 1999. 280 с.

Роббинз, С.П. Основы организационного поведения. пер.с английского. Москва : Издательский дом «Вильямс», 2006. 448 с.

Соломанидина, Т.О. Организационная культура компании. Москва : ИНФРА-М, 2009. 624 с.

Одегов Ю.Г., Руденко Г.Г. Организационная культура: возможности реализации. Управление корпоративной культурой. Москва : Издательский дом «Гребенников». 2010. №2 (6). С. 69–80.

Євтушенко Н.О. Механізм консалтингової взаємодії підприємств на ринку телекомунікаційних послуг України: монографія. Київ : ТОВ «СІК ГРУП Україна», 2017. 535 с.

Blake R., Mouton J. (1994). The Managerial Grid. Houston: Gulf.

Kameron, K. & Kuinn, R. (2001). Diagnostika i izmeneniye organizatsionnoy kul'tury [Diagnostics and change of organizational culture]: Per. s angl. SPb.: Piter.

Denison, D. & Mishra, A. (1995). K teorii organizatsionnoy kul'tury i effektivnosti. -Organizatsionnaya nauka, (1.6). 204–223.

Bronytsʹkyy O.M. (2001). Funktsiyi orhanizatsiynoyi kulʹtury [Functions of organizational culture]. Visnyk Kharkivsʹkoho natsionalʹnoho universytetu im. V.N. Karazina. (530): Kharkiv: RizoKHNU, 97–100.

Gor'kova, I.A., Alyab'yeva, T.A., Gorshkova, Ye.S., Koreshkova, A.B. & Fetisova, M.M. (2013). Kompetentnyye trebovaniya pri provedenii analiza sistem upravleniya personalom organizatsii [Competent requirements when analyzing the organization's personnel management systems. International]. Mezhdunarodnyy zhurnal prikladnykh i fundamental'nykh issledovaniy. (8).

Karmyshev, YU.A. & Rudenko, N.YU. (2012). Teoreticheskiye i metodicheskiye aspekty upravleniya organizatsionnoy kul'turoy innovatsionnoy firmy [Theoretical and methodological aspects of managing the organizational culture of an innovative firm]. Sotsial'no-ekonomicheskiye yavleniya i protsessy. (1). 82–88.

Loginova, O.B. (2011). Problema vybora tipa organizatsionnoy kul'tury [The problem of choosing the type of organizational culture]. Ekonomika i ekologicheskiy menedzhment. (2). 354–360.

Nazarenko, M.A., Dzyuba, S.F., Kotentsov, A.YU., Dukhnina, L.S. & Lebedin A.A. (2013). Organizatsionnaya kul'tura v sisteme upravleniya personalom [Organizational culture in the personnel management system. International]. Mezhdunarodnyy zhurnal prikladnykh i fundamental'nykh issledovaniy. (7). 191–192.

Sur'yak, A.V. (2004). Osnovy ekonomichnoyi kulʹtury [Fundamentals of economic culture]: Navch.pos. Kyiv: Kondor, 256.

Usacheva, V.V. (2001). K voprosu ob ystoryy ponyatyya «orhanyzatsyonnaya kulʹtura». [On the question of the history of the concept of «organizational culture»]. Naukovi pratsi Donetsʹkoho derzhavnoho tekhnichnoho universytetu. (34). Donetsʹk: DonNTU. 157–166.

Sheyn E. (2007). Organizatsionnaya kul'tura i liderstvo [Organizational culture and leadership]: Per. s angl. 3-ye izd. SPb.: Piter, 336.

Varneke, KH.-YU. (1999). Revolyutsiya v predprinimatel'skoy kul'ture. Fraktal'noye predpriyatiye [A revolution in entrepreneurial culture. Fractal enterprise] per. s nemetskogo. Moskva: MAIK "Nauka/Interperiodika", 280.

Robbinz, S.P. (2006). Osnovy organizatsionnogo povedeniya [Fundamentals of Organizational Behavior]. per.s angliyskogo. Moskva: Izdatel'skiy dom «Vil'yams». 448.

Solomanidina, T.O. (2009). Organizatsionnaya kul'tura kompanii [Organizational culture of the company]. Moskva: INFRA-M, 624.

Odegov, YU.G. & Rudenko, G.G. (2010). Organizatsionnaya kul'tura: vozmozhnosti realizatsii [Organizational culture: opportunities for implementation]. Upravleniye korporativnoy kul'turoy. Moskva: Izdatel'skiy dom «Grebennikov». 2 (6). 69–80.

Yevtushenko, N.O. (2017). Mekhanizm konsaltynhovoyi vzayemodiyi pidpryyemstv na rynku telekomunikatsiynykh posluh Ukrayiny [The mechanism of consulting interaction of enterprises in the market of telecommunication services of Ukraine]: monograph. Kyiv, SIC GROUP Ukraine LLC, 535.

Article views: 216
PDF Downloads: 189
Published
2020-12-28
How to Cite
Yevtushenko, N. (2020). MANAGEMENT ORGANIZATIONAL CULTURE OF THE ENTERPRISE. Economic Scope, (164), 86-90. https://doi.org/10.32782/2224-6282/164-14
Section
ECONOMY AND ENTERPRISE MANAGEMENT