DEVELOPMENT OF REGIONAL TOURIST MARKETS THROUGH INTRODUCTION OF INNOVATIONS

Keywords: tourism, tourist market, regional market, innovations, innovative activity, innovative measures

Abstract

Ensuring the stability of competitive positions of enterprises is a reflection of the degree of application of innovative measures. The continuous functioning of business structures depends to a large extent on the use of innovations, such as crisis management and market survival strategies. Innovative phenomena that take place in tourism not only affect tourism entities, but also affect the infrastructure. Forming such a synergetic effect, tourism innovations constantly cause a theoretical and practical interest of practitioners and theorists. The purpose of the study is to determine the most optimal areas of practical implementation of innovative measures in regional tourism markets. The article explores a wide range of different scientific views on innovations in the field of tourism services and tourism in general. It is determined that there are certain difficulties and inaccuracies in the subjectivity of the conceptual and categorical apparatus, namely «innovation in tourism». It is determined that for the implementation of innovative products in tourism is influenced by a number of factors, including: social status of the population, the economic situation of the country, the regulatory framework; various international and intergovernmental agreements. The following types of innovations are distinguished according to their content in the field of tourism: product innovations; technical innovations; marketing innovations; service innovations. It is determined that regional development should be implemented by introducing an innovation and investment model based on growth of scientific, technological and human potential, increasing the region's competitiveness in domestic and foreign markets, and agreements will be an important tool to stimulate regional development. In addition, the innovativeness of measures for regional development determines the generalized energy and resource-saving technologies for various spheres, as an important element of the region's competitiveness. Activation of information, management, communication, technological solutions will help increase investment opportunities in the region.

References

Алексеєва Ю.В. Державне регулювання туристичної галузі України в контексті досвіду Франції : автореф. дис... канд. наук з держ. упр. : 25.00.02. Одеса, 2005. 20 с.

Бойко М.Г., Гопкало Л.М. Організація готельного господарства: підручник. Київ : Київ нац. торг.-екон. ун-т, 2006. 448 с.

Вергун Л.І. Сучасний стан та перспективи розвитку туристичної галузі в регіонах України. Географія та туризм. 2011. Вип. 11. С. 157–164.

Власова Н.М., Смирнова В.В., Семенченко Н.Ю. Інноваційна діяльність в туристичному бізнесі. Культура народів Причорномор’я. 2009. № 176. С. 113–114.

Гарбера О.Є. Основні теоретичні та практичні аспекти інноваційної діяльності в туристичному господарстві України. Інвестиції: практика та досвід. 2009. № 23. С. 29–31.

Горецький А.І. Механізми інноваційного розвитку рекреаційної сфери Карпатського регіону. Теорія та практика державного управління. 2014. Вип. 1 (44). С. 142–146.

Горишевський П.А., Васильєв В.П., Зінько Ю.В. Сільський зелений туризм: організація надання послуг гостинності. Івано-Франківськ : Місто НВ, 2003. 148 с.

Гусєв В.Г. Державна інноваційна політика, як засіб розвитку національної економіки : навч. посібник. Київ : Вид-во НАДУ, 2007. 60 с.

Давидова О.Г. Особливості застосування інновацій у розвиток туристичної галузі України. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка (Серія «Економіка»). 2015. № 7. С. 65–69.

Дзюбіна А.В. Розкриття змісту поняття «інноваційний потенціал» та визначення його складових. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». 2008. № 628. С. 72–77.

Жукович І.А. Інновації в туризмі: основні теоретичні та практичні аспекти. Наука та наукознавство. 2017. №2 (95) С. 69–81.

Ильина Е.Н. Туроперейтинг. Организация деятельности : учебник. Москва : Финансы и статистика, 2014. 240 с.

Кампов Н.С., Медвідь Л.І., Касинець О.В., Махлинець С.С. Роль інновацій для розвитку туризму. Науковий вісник Мукачівського державного університету. Економічні науки. 2017. № 23(18). C. 246–255.

Лагодієнко В.В., Андрусів У.Я. Регіональна економічна політика в умовах диспропорційності: шляхи мінімізації. Український журнал прикладної економіки. 2018. Том 3. № 2. С. 81–89.

Мартюшева Л. Інноваційний потенціал підприємства, як об’єкт економічного дослідження. Фінанси України. 2002. №10. С. 61–66.

Мізюк Б.М., Полотай Б.Я. Особливості запровадження інновацій у туристичній індустрії. Вісник Львівського торговельно-економічного університету. Економічні науки. 2016. Вип. 51. C. 45–49.

Нагорняк Г., Головко С. Інновації, як пріоритетні напрями розвитку туристичної сфери в Україні. Соціально-економічні проблеми держави і права. 2008. № 1 (1). С. 121–128.

Новиков В.С. Инновации в туризме : учеб. пособие. Москва : Изд. центр «Академия», 2007. 208 с.

Орлов Б.В. Правові проблеми визначення понять курортних, лікувально-оздоровчих і рекреаційних територій. Підприємництво, господарство і право. 2000. №5. С. 48–50.

Павлова О.М., Зайчук К.А. Інституційне забезпечення туристичного ринку Волинської області. Актуальні проблеми прикладної економіки: монографія. Луцьк : СПД Гадяк Жанна Володимирівна, 2019. С. 114–122.

Панухник О. Інноваційний потенціал регіонального розвитку туризму та рекреацій із залученням молодіжного туризму: передумови формування та векторність управління. Галицький економічний вісник. 2015. № 2 (49). С. 5–12.

Поважний С.В. Менеджмент в сфері послуг. Донецьк : ВНК, 2004. 824 с.

Пуцентейло П.Р. Економіка і організація туристично-готельного підприємництва: навчальний посібник. Київ : Центр учбової літератури, 2007. 344 с.

Севастьянова С.А. Регіональне планування розвитку туризму й готельного господарства : навч. посіб. Москва : КНОРУС, 2007. 250 с.

Скавронська І.В. Інноваційні процеси у сфері туризму в умовах євроатлантичної інтеграції України. Дослідження і розробки у сфері євроатлантичної інтеграції України. 2008. № 1. С. 187–195.

Стрішенець О.М., Ляшенко О.М. Теоретичні аспекти туристичних кластерів як детермінант соціально-економічного розвитку регіону. Економічний часопис Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. Луцьк. Вежа-Друк, 2017. №4(12). C. 7–13.

Стрішенець О.М., Ліщук В.І., Єлісєєва Л.В. Економічна теорія. Луцьк : СНУ імені Лесі Українки. 2014. 240 с.

Стрішенець О.М. Маркетингове дослідження фінансово-економічних результатів та стратегічних позицій виробників кавової продукції в Україні. Український журнал прикладної економіки. 2018. Том. 3. № 3. С. 219–227.

Стрішенець О.М., Зайчук К.А., Пріоритетні напрямки функціонування туристичних кластерів у Волинській області. Актуальні проблеми прикладної економіки: монографія. Луцьк : Вежа-Друк, 2017. С. 129–138.

Стрішенець О.М., Ляшенко О.М. Теоретичні аспекти туристичних кластерів як детермінант соціально-економічного розвитку регіону. Економічний часопис Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. Луцьк : Вежа-Друк. 2017. №4 (12). С. 7–13.

Ткаченко Т.І., Мельниченко С.В., Бойко М.Г. Стратегічний розвиток туристичного бізнесу: монографія. Київ : Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2010. 596 с.

Шумпетер Й.А. Теория экономического развития. Москва : Директ-Медиа, 2007. 400 с.

Яковлев Г.А. Экономика и статистики туризма : учебное пособие. Москва : Издательство РЛЛ, 2004. 376 с.

Hall C.M., Williams A. Tourism and innovation. London: Routledge. 2008. 263 p. URL: https://books.google.com.ua/books?id=-LFAgAAQBAJ&hl=ru (дата звернення: 30.11.2020).

Alekseyeva Yu.V. (2005) Derzhavne rehulyuvannya turystychnoyi haluzi Ukrayiny v konteksti dosvidu Frantsiyi [State regulation of the tourism industry of Ukraine in the context of the French experience]. (PhD Thesis), Odesa : Odessa Regional Institute for Public Administration of the National Academy for Public Administration under the President of Ukraine.

Boyko M.H., Hopkalo L.M. (2006) Orhanizatsiya hotelʹnoho hospodarstva: pidruchnyk [Organization of the hotel industry: a textbook]. Kyiv: Kyiv nats. torh.-ekon. un-t. (in Ukrainian)

Verhun L.I. (2011) Suchasnyy stan ta perspektyvy rozvytku turystychnoyi haluzi v rehionakh Ukrayiny [Current state and prospects of development of the tourism industry in the regions of Ukraine]. Geography and tourism. vol. 11, pp. 157–164.

Vlasova N.M., Smyrnova V.V., Semenchenko N.Yu. (2009) Innovatsiyna diyalʹnistʹ v turystychnomu biznesi [Innovative activity in the tourism business]. Culture of the peoples of the Black Sea region. no. 176. S. 113–114.

Harbera O.Ye. (2009) Osnovni teoretychni ta praktychni aspekty innovatsiynoyi diyalʹnosti v turystychnomu hospodarstvi Ukrayiny [The main theoretical and practical aspects of innovation in the tourism industry of Ukraine. Investments: practice and experience. no. 23. pp. 29–31.

Horetsʹkyy A.I. (2014) Mekhanizmy innovatsiynoho rozvytku rekreatsiynoyi sfery Karpat·sʹkoho rehionu [Mechanisms of innovative development of the recreational sphere of the Carpathian region] Theory and practice of public administration. vol. 1 (44). pp. 142–146.

Horyshevsʹkyy P.A., Vasylʹyev V.P., Zinʹko YU.V. (2003) Silʹsʹkyy zelenyy turyzm: orhanizatsiya nadannya posluh hostynnosti [Rural green tourism: organization of hospitality services] Ivano-Frankivsʹk: Misto NV. (in Ukrainian).

Husyev V.H. (2007) Derzhavna innovatsiyna polityka, yak zasib rozvytku natsionalʹnoyi ekonomiky: navch.posibnyk. [State innovation policy as a means of developing the national economy: textbook.] K.: Vyd-vo NADU. (in Ukrainian).

Davydova O.H. (2015) Osoblyvosti zastosuvannya innovatsiy u rozvytok turystychnoyi haluzi Ukrayiny. [Features of application of innovations in development of tourist branch of Ukraine]. Bulletin of Taras Shevchenko National University of Kyiv. Economics. no. 7. pp. 65–69.

Dzyubina A.V. (2008) Rozkryttya zmistu ponyattya «innovatsiynyy potentsial» ta vyznachennya yoho skladovykh [Disclosure of the content of the concept of «innovation potential» and definition of its components]. Bulletin of Lviv Polytechnic National University. no. 628. pp. 72–77.

Zhukovych I.A. (2017) Innovatsiyi v turyzmi: osnovni teoretychni ta praktychni aspekty. Scince and Scince of Scince. [Innovations in tourism: basic theoretical and practical aspects. Scince and Scince of Scince. no. 2 (95). pp. 69–81.

Il'ina Ye.N. (2014) Turopereyting. Organizatsiya deyatel'nosti: uchebnik. [Touring rating. Organization of activity]. M.: Finansy i statistika. (in Ukrainian).

Kampov N.S., Medvidʹ L.I., Kasynetsʹ O.V., Makhlynetsʹ S.S. (2017) Rolʹ innovatsiy dlya rozvytku turyzmu [The role of innovation for tourism development]. Scientific Bulletin of Mukachevo State University. Series «Economics». no. 23(18). pp. 246–255.

Lagodiienko V.V., Andrusiv U.Y. (2018) Rehionalʹna ekonomichna polityka v umovakh dysproportsiynosti: shlyakhy minimizatsiyi [Regional economic policy in the conditions of disproportion: ways of minimization]. Ukrainian Journal of Applied Economics. vol. 3, no 2. pp. 81–89.

Martyusheva L. (2002) Innovatsiynyy potentsial pidpryyemstva, yak obʺyekt ekonomichnoho doslidzhennya [Innovative potential of the enterprise as an object of economic research]. Journal «Finance of Ukraine». no. 10. pp. 61–66.

Mizyuk B.M., Polotay B.YA. (2016) Osoblyvosti zaprovadzhennya innovatsiy u turystychniy industriyi [Peculiarities of introduction of innovations in the tourist industry]. Herald of LUTE. Economic Sciences. vol. 51. pp. 45–49.

Nahornyak H., Holovko S. (2008) Innovatsiyi, yak priorytetni napryamy rozvytku turystychnoyi sfery v Ukrayini [Innovations as priority directions of tourism development in Ukraine]. Socio-economic problems and the state. no. 1 (1). pp. 121–128.

Novikov V.S. (2007) Innovatsii v turizme [Innovations in tourism]. Izd. Tsentr «Akademiya». (in Russian)

Orlov B.V. (2000) Pravovi problemy vyznachennya ponyatʹ kurortnykh, likuvalʹno-ozdorovchykh i rekreatsiynykh terytoriy [Legal problems of defining the concepts of resort, health and recreational areas]. Entrepreneurship, Economy and Law. no 5. pp. 48–50.

Pavlova O.M., Zaychuk K.A. (2019) Instytutsiyne zabezpechennya turystychnoho rynku Volynsʹkoyi oblasti [Institutional support of the tourist market of Volyn region.]. Aktualʹni problemy analitychnoyi ekonomiky. Luts'k: SPD Hadiak Zhanna Volodymyrivna. (in Ukrainian)

Panukhnyk O. (2015) Innovatsiynyy potentsial rehionalʹnoho rozvytku turyzmu ta rekreatsiy iz zaluchennyam molodizhnoho turyzmu: peredumovy formuvannya ta vektornistʹ upravlinnya [Innovative potential of regional development of tourism and recreation with the involvement of youth tourism: prerequisites for formation and vector management]. Galician economic journal. no. (49). pp. 5–12. (in Ukrainian)

Povazhnyy S.V. (2004) Menedzhment v sferi posluh [Management in the field of services]. Donetsʹk: VNK. (in Ukrainian)

Putsenteylo P.R. (2007) Ekonomika i orhanizatsiya turystychno-hotelʹnoho pidpryyemnytstva [Economics and organization of tourism and hotel business]. K.: Tsentr uchbovoyi literatury. (in Ukrainian)

Sevastʹyanova S.A. (2007) Rehionalʹne planuvannya rozvytku turyzmu y hotelʹnoho hospodarstva [Regional planning of tourism and hotel development]. M.: KNORUS. (in Ukrainian)

Skavronsʹka I.V. (2008) Innovatsiyni protsesy u sferi turyzmu v umovakh yevroatlantychnoyi intehratsiyi Ukrayiny [Innovative processes in the field of tourism in the Euro-Atlantic integration of Ukraine]. Research and development in the field of Euro-Atlantic integration of Ukraine. no. 1. pp. 187–195.

Strishenetsʹ O.M., Lyashenko O.M. (2017) Teoretychni aspekty turystychnykh klasteriv yak determinant sotsialʹno-ekonomichnoho rozvytku rehionu. [Theoretical aspects of tourist clusters as a determinant of socio-economic development of the region]. Economic Journal of Lesya Ukrainka Eastern European National University. no. 4 (12) pp. 7–13.

Strishenetsʹ O.M., Lishchuk V.I., Yelisyeyeva L.V. (2014) Ekonomichna teoriya [Economic theory]. Lutsʹk. SNU imeni Lesi Ukrayinky. (in Ukrainian)

Strishenetsʹ O.M. (2018) Marketynhove doslidzhennya finansovo-ekonomichnykh rezulʹtativ ta stratehichnykh pozytsiy vyrobnykiv kavovoyi produktsiyi v Ukrayini [Marketing research of financial and economic results and strategic positions of coffee producers in Ukraine]. Scientific journal «Ukrainian journal of applied economics». vol. 3. №3. pp. 219–227.

Strishenetsʹ O.M., Zaychuk K.A. (2017) Priorytetni napryamky funktsionuvannya turystychnykh klasteriv u Volynsʹkiy oblasti [Priority directions of functioning of tourist clusters in Volyn region]. Aktualʹni problemy prykladnoyi ekonomiky: monohrafiya, Lutsʹk: Vezha-Druk. (in Ukrainian)

Strishenetsʹ O.M., Lyashenko O.M. (2017) Teoretychni aspekty turystychnykh klasteriv yak determinant sotsialʹno-ekonomichnoho rozvytku rehionu [Theoretical aspects of tourism clusters as a determinant of socio-economic development of the region.]. Economic Journal of Lesya Ukrainka Eastern European National University. no. 4 (12). pp. 7–13.

Tkachenko T.I., Melʹnychenko S.V., Boyko M.H. (2010) Stratehichnyy rozvytok turystychnoho biznesu [Strategic development of tourist business]. K.: Kyyiv. nats. torh.- ekon. un-t. (in Ukrainian)

Shumpeter Y.A. (2007) Teoriya ekonomicheskogo razvitiya [Economic development theory]. M.: Direkt-Media. (in Russian)

Yakovlev G.A. (2004) Ekonomika i statistiki turizma [Economics and statistics of tourism]. M.: Izdatel'stvo RLL. (in Russian)

Hall C.M., Williams A. (2008) Tourism and innovation. London: Routledge. Available at: https://books.google.com.ua/books?id=-LFAgAAQBAJ&hl=ru (accessed 30.11.2020).

Article views: 298
PDF Downloads: 448
Published
2020-12-28
How to Cite
Ohiienko, M., Sarkisyan, A., & Lyubarov, Y. (2020). DEVELOPMENT OF REGIONAL TOURIST MARKETS THROUGH INTRODUCTION OF INNOVATIONS. Economic Scope, (164), 152-159. https://doi.org/10.32782/2224-6282/164-24
Section
DEVELOPMENT OF PRODUCTIVE POTENTIAL AND REGIONAL ECONOMY