DIGITAL GRADIENTS AS KEY ATTRIBUTES OF EDUCATION 5.0 AND INDUSTRY X.0

Keywords: digital entrepreneurship, digital competencies, Industry X.0, digital educational technologies, Education 5.0

Abstract

The article substantiates digital competencies produced by Education 5.0 in order to form Industry X.0 in all sectors of the economy. Among digital competencies are the ability to work with digital content, communications, quality interaction, digital information literacy and the ability to work with data, digital security, the ability to solve technical problems independently. The peculiarities of the institutionalization of the Institute of Education 5.0, which takes place during the study of digital entrepreneurship, are indicated. A number of obstacles that slow down the implementation of quality training in digital entrepreneurship within the existing institute of education are considered, including the low level of inter-country cooperation of mentors-innovators, digital researchers and teachers involved in the implementation of training in digital entrepreneurship education with R&D departments of large corporations. 4.0 and Industry X.0. Author’s definite content of the categories “Industry X.0”, “attributes of Education 5.0”, “digital educational technologies”, “digital gradients”, “Institute of Education 5.0” is proposed. Authors consider Industry X.0 as a new approach to the organization of production, in conditions of institutional turbulence and economic shocks, based on highly intelligent integrated new products and digital ecosystems that form a fully innovative digital value chain, add new competencies and implement deep cultural changes in the direction of becoming a new virtual reality. The Institute of Education 5.0 recognizes, on the one hand, a system of ideas, rules, norms, standards of behavior of participants in educational activities in terms of teaching digital entrepreneurship, and on the other – a set of certain institutions, individuals provided with certain materials and attributes and perform relevant social functions during the implementation of teaching digital entrepreneurship. Attributes of Education 5.0 are considered as an integral property necessary to ensure the integrity of the object (subject) or subject (person), its part, application, ie we mean various digital educational technologies, tools, digital applications in terms of implementation educational process in digital entrepreneurship. Digital educational technologies/solutions at the Institute of Education 5.0 are proposed to be considered as various digital educational programs, applications, content (including video lectures, e-books), which are designed to achieve ambitious educational goals in terms of digital entrepreneurship or those that can used for these purposes.

References

Нагибина Н.И., Щукина А.А. HR-Digital: цифровые технологии в управлении человеческими ресурсами. Науковедение. 2017. Т. 9. URL: https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:YshT0lGQnSAJ:https://naukovedenie.ru/PDF/24EVN117.pdf+&cd=1&hl=ru&ct=clnk&gl=ua (дата звернення: 06.01.2020).

Ferrari A. DIGCOMP: a Framework for Developing and Understanding Digital Competence in Europe. European Union, Luxembourg. 2013. URL: http://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/bitstream/JRC83167/lb-na-26035-enn.pdf (дата звернення: 05.01.2020).

The Digital Competence Framework 2.0. URL: https://ec.europa.eu/jrc/en/digcomp/digital-competence-framework. Digital Education Policies in Europe and Beyond. 2017. URL: http://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/bitstream/JRC109311/jrc109311_digedupol_2017-12_final.pdf (дата звернення: 05.01.2020).

Andrusiak N.O., Kraus N.M., Kraus K.M. Digital Cubic Space as a New Economic Augmented Reality. Sci. innov.. 2020. V. 16. No. 3. pp. 92–105. https://doi.org/10.15407/scinе16.03.092 (дата звернення: 08.01.2020).

Britchenko I., Kraus N., Kraus K. University innovative hubs as points of growth of industrial parks of Ukraine. Фінансово-кредитна діяльність: проблеми теорії і практики. 2019. 4 (31), С. 448–456.

Болдирєва Л.М., Краус Н.М., Краус К.М. Цифрові компетенції в сфері вищої освіти: задум, реалізація, результат. Держава та регіон. Серія: Економіка та підприємництво. 2019. 1 (106), С. 4–9.

Голобородько О.П., Краус Н.М., Краус К.М. (Діагностика впливу R&D сектора вищої освіти на інновації підприємств в Україні. Ефективна економіка. 2019. 1. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6817 (дата звернення: 05.01.2020).

Криворучко О.С., Краус Н.М., Краус К.М. Віртуальна реальність національного інформаційно-інноваційного простору. Економіка та суспільство. 2018. 14. С. 22–35. URL: http://economy and society.in.ua (дата звернення: 14.01.2021).

Краус Н.М., Краус К.М. Які зміни несе в собі “Індустрія 4.0” для економіки та виробництва? Формування ринкових відносин в Україні. 2018. 9 (208). С. 128–136.

Краус Н.М., Краус К.М. Цифровізація в умовах інституційної трансформації економіки: базові складові та інструменти цифрових технологій. Інтелект ХХІ століття. 2018. 1. С. 211–214.

Леоненко П.М., Краус Н.М., Краус К.М. Дослідження і розробки у секторі вищої освіти: глобальні та національні тенденції. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія Міжнародні економічні відносини та світове господарство. 2018. Вип. 17, Ч. 1. С. 140–144.

Манжура О.В., Краус Н.М., Краус К.М. Економічна професійна освіта покоління цифрових людей в умовах функціонування інноваційно-підприємницьких університетів. БІЗНЕС ІНФОРМ. 2020. 3. С. 182–191. URL: https://www.business-inform.net/article/?year=2020&abstract=2020_3_0_182_191 (дата звернення: 07.01.2021).

Манжура О.В., Краус Н.М., Краус К.М. Наукові дослідження та інноваційні розробки у секторі вищої освіти. Глобальні та національні проблеми економіки. 2018. 21. С. 17–28. URL: http://www.global-national.in.ua/issue-21-2018 (дата звернення: 05.01.2021).

Манжура О.В., Краус Н.М., Краус К.М. Професії майбутнього у віртуальній реальності інноваційно-цифрового простору. БІЗНЕС ІНФОРМ. 2019. 1. С. 132–138.

Nagibina N.I., Shchukina А.А. (2017). HR-Digital: tsifrovie tekhnoloii v upravlinni chelovecheskemi resursami [HR-Digital: digital technologies in human resource management]. Naukovedenie. Тom 9. URL: https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:YshT0lGQnSAJ:https://naukovedenie.ru/PDF/24EVN117.pdf+&cd=1&hl=ru&ct=clnk&gl=ua (assessed 06 January 2020).

Ferrari A. (2013). DIGCOMP: a Framework for Developing and Understanding Digital Competence in Europe. European Union, Luxembourg. URL: http://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/bitstream/JRC83167/lb-na-26035-enn.pdf (assessed 05 January 2020).

The Digital Competence Framework 2.0 (2017). URL: https://ec.europa.eu/jrc/en/digcomp/digital-competence-framework. Digital Education Policies in Europe and Beyond. URL: http://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/bitstream/JRC109311/jrc109311_digedupol_2017-12_final.pdf (assessed 05 January 2020).

Andrusiak N.O., Kraus N.M., Kraus K.M. (2020). [Digital Cubic Space as a New Economic Augmented Reality]. Sci. innov., V. 16. no. 3. pp. 92–105. https://doi.org/10.15407/scinе16.03.092 (assessed 08 January 2020).

Britchenko I., Kraus N., Kraus K. (2019). [University innovative hubs as points of growth of industrial parks of Ukraine], Finansovo-kredytna diialnist: problem teorii i praktyky, no. 4 (31), pp. 448–456.

Boldyreva L.M., Kraus N.M., Kraus K.M. (2019). Tsyfrovi kompetentsii v sferi vyshchoi osvity: zadum, realizatsiia, rezultat [Digital competencies in the field of higher education: design, implementation, result]. Derzhava ta rehion. Seriia: Ekonomika ta pidpryiemnytstvo, no. 1 (106), pp. 4–9.

Holoborodko O.P., Kraus N.M., Kraus K.M. (2019). Diahnostyka vplyvu R&D sektora vyshchoi osvity na innovatsii pidpryemstva v Ukraini [Diagnosis of the impact of higher education R&D on enterprise innovation in Ukraine]. Efectyvna ekonomika, vol. 1, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6817 (accessed 5 January 2020).

Kryvoruchko О.S., Kraus N.M., Kraus K.M. (2018). Virtualna realnist natsionalnoho informatsiino-innovatsiinoho prostoru [Virtual reality of national information and innovation spase]. Ekonomika ta suspilstvo, no. 14. pp. 22–35, available at: http:// economy and society.in.ua (accessed 14 January 2021).

Kraus N.M., Kraus K.M. (2018). Yaki zminy nese v sobi “Industriia 4.0” dlya ekonomiky ta vyrobnytstva [What changes does Industry 4.0 bring to the economy and production?] Formuvannia rynkovykh vidnosyn v Ukraini, no. 9 (208), pp. 128–136.

Kraus N.M., Kraus K.M. (2018). Tsyfrovizastiia v umovakh instytutsiinoi transformatsii ekonomiky: bazovi skladovi ta instrymenty tsyfrovykh tekhnolohii [Digitalization in the context of the institutional transformation of the economy: the basic components and tools of digital technologies]. Intellect of the XXI century, no. 1, pp. 211–214.

Leonenko P.M., Kraus N.M., Kraus K.M. (2018). Doslidzhennia i rozrobka u sektori vyshchoi osvity: hlobalni ta natsionalni tendentsii [Research and development in the higher education sector: global and national trends]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. Seriia Mizhnarodni ekonomichni vidnosyny ta svitove hospodarstvo, Vol. 17, P. 1. pp. 140–144.

Manzhura O.V., Kraus N.M., Kraus K.M. (2020). Ekonomichna profesiina osvita pokolinnia tsyfrovykh liudei v umovakh funktsinuvannia innovatsiino-pidpryemnytskykh universytetiv [Economic professional education of the generation of digital people in the conditions of functioning of innovative and entrepreneurial universities]. BIZNES INFORM, 3. pp. 182–191, available at: https://www.business-inform.net/article/?year=2020&abstract=2020_3_0_182_191 (accessed 07 January 2021).

Manzhura O.V., Kraus N.M., Kraus K.M. (2018). Naukovi doslidzhennia ta innovatsiini rozrobky u sektori vyshchoi osvity [Research and innovation in the higher education sector]. Hlobalni ta natsionalni problem ekonomiky, no. 21, pp. 17–28, available at: http://www.global-national.in.ua/issue-21-2018 (accessed 05 January 2021).

Manzhura O.V., Kraus N.M., Kraus K.M. (2019). Profesii maybutnoho u virtualnii realnosti innovatsiino-tsyfrovoho prostoru [The professions of the future in the virtual reality of the innovation-digital space]. BIZNES INFORM, Vol. 1, pp. 132–138.

Article views: 152
PDF Downloads: 186
Published
2021-01-29
How to Cite
Kraus, N., Kraus, K., & Marchenko, O. (2021). DIGITAL GRADIENTS AS KEY ATTRIBUTES OF EDUCATION 5.0 AND INDUSTRY X.0. Economic Scope, (165), 13-17. https://doi.org/10.32782/2224-6282/165-2
Section
ECONOMIC THEORY AND HISTORY OF ECONOMIC THOUGHT