THE INFLUENCE OF MARKETING PRODUCT POLICY ON CONSUMER BEHAVIOUR IN CRISIS

Keywords: COVID-19 crisis, marketing product policy, consumer trends, value proposition, online sales, digital purchases, consumer behaviour, brand image, customer choice

Abstract

The COVID-19 crisis radically changed the trends of the global economy, formed new consumer trends and forced companies to change their marketing strategy, in particular marketing product policy, because the introduction of social distance affected the social and economic life of the population and their consumer habits. The study of consumer behavior in the new economic realities will allow making timely adjustments to marketing product policy taking into account consumer trends and value priorities, as well as developing recommendations for the formation of marketing product policy based on the value proposition. To achieve this goal the impact of marketing product policy in times of crisis on consumer behavior was analyzed; consumer trends in times of crisis were identified; options for strategic decisions of product policy were considered and recommendations were developed for domestic producers on the process of improving marketing product policy in times of crisis; directions for forming and strengthening brand image and strengthening brand confidence were proposed. It is determined that only those enterprises that study consumer trends, act actively, maintain the image and win the favor of consumers will survive and develop in the future in the crisis. It is noted that it is necessary to plan the marketing product policy of companies taking into account the components of digital marketing. It has been proved that the improvement of marketing product policy should take into account consumer trends, ensure the value of the supply and require a strategic approach. This means that the decision on the brand should be made not only from the point of view of current interests, but also taking into account what the future of the company should look like. Improving the marketing product will allow companies to create relevant products, increase the efficiency of online sales, increase the brand image, make customer choices and influence consumer behavior, which will increase consumer satisfaction, trust in the brand, constant sales and stable profit. Further research is advisable to focus on the justification of consumer loyalty and loyalty to the brand. Certain provisions of scientific research can be used in the educational process and in the writing of scientific papers.

References

Вітек Л. Нові тренди у поведінці польських споживачів. Політехніка жешувська, Видавництво : Жешув, Польща, 2008 С. 79–83. URL: http://vlp.com.ua/files/11_26.pdf (дата звернення: 22.12.20).

Городняк І.В. Чинники формування споживчої поведінки домогосподарств. Глобальні та національні проблеми економіки. 2016. № 13. С. 13–16.

Джон С. Исследования отношения потребителей и лояльности бренду. Маркетинговые исследования в Украине. 2015. № 6. С. 25–29.

Жайворонок Л.В. Маркетингова товарна політика в системі сучасного концептуального забезпечення управління підприємництва. Ефективна економіка. 2015. № 12. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/12_2015/201.pdf (дата звернення: 17.12.20).

Ілляшенко С.М. Маркетингова товарна політика : підручник. Суми : Університетська книга, 2005. 234 с.

Касян С.Я. Ціннісні атрибути поведінки сучасних споживачів у площині інтегрування цифрового маркетингу і логістики. Сучасні тренди поведінки споживачів товарів і послуг : ІІ Міжнар. наук.-практ. конф. Рівне : О. Зень, 2020. С. 30.

Котлер Ф., Армстронг Г. Основы маркетинга / пер. с англ. ; 9­е изд. Москва : Вильямс, 2005. 1200 с.

Кубишина Н.С., Гребньов Г.М. Формування маркетингової товарної стратегії підприємства. URL: http://ir.kneu.edu.ua/bitstream/handle/2010/19302/243-251.pdf?sequence=1&isAllowed=y (дата звернення: 15.12.20).

Ларіна Я.С., Рябчик А.В. Поведінка споживача : навчальний посібник. Київ : Академія, 2014. 224 с.

Окрепкий Р.Б., Лагоцька Н.З. Стратегічні аспекти формування маркетингової товарної політики підприємства. Сталий розвиток економіки. 2015. № 2. С. 283–287.

Семенова Л.Ю., Даценко В.В., Хурдей В.Д. Маркетинг 4.0. Ефективна економіка. 2020. № 11. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8322 (дата звернення: 11.12.2020).

Топ-10 глобальних споживчих трендів 2019 року: дослідження Euromonitor. Дослідницька компанія Euromonitor International. URL: https://rau.ua/analitika/top-10-globalnyh-trendiv-2019/ (дата звернення: 26.12.2020).

Топ-10 глобальних споживчих трендів 2020 року: дослідження Euromonitor. Дослідницька компанія Euromonitor International. URL: https://rau.ua/ru/analytics/top-10-trendov-2020-euromonitor/ (дата звернення: 26.12.2020).

Тренд (значення). URL: http://slovopedia.org.ua/42/53410/291386.html (дата звернення: 23.12.2020).

Хурдей В.Д. Управління комерційною діяльністю підприємств оптової торгівлі на засадах ціннісних пріоритетів. Теорія та практика управління суб’єктами підприємництва : колективна монографія / за заг. ред. Т.В. Гринько. Дніпро : Вид. Біла К.О., 2020. С. 269–277.

Шаманська О.С. Споживча поведінка домогосподарств: основні чинники та мотиви. URL: http://www.rusnauka.com/9_NND_2012/Economics/6_104898.doc.htm (дата звернення: 21.12.2020).

Hamill Anna. Five more COVID-19 marketing trends for ‘the new normal’ofconstant change. URL: https://www.warc.com/newsandopinion/opinion/five-more-covid-19-marketing-trends-for-the-new-normal-of-constant- change/3833 (дата звернення: 14.12.2020).

COVID-19: вплив на маркетинг. Всеукраїнська рекламна коаліція. URL: https://vrk.org.ua/news-events/2020/covid-and-marketing.html (дата звернення: 26.12.2020).

Witek L. New trends in the behaviour of Polish consumers/ L. Witek//Rzeszów Polytechnic, Publishing House: Rzeszów, Poland, 2008 P.79-83. URL: http://vlp.com.ua/files/11_26.pdf (accessed 22.12.20).

Gorodnyak I. Factors of the formation of consumer behaviour of households. Global and national economic challenges: 2016. № 13. P. 13-16.

John C. Consumer relations and brand loyalty research. Marketing research in Ukraine: 2015. № 6. P. 25-29.

Zhavoronok L. Marketing commodity policy in the system of modern conceptual support for entrepreneurship management. Efficient economy: 2015. № 12. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/12_2015/201.pdf (accessed 17.12.20).

Ilyashenko S. Marketing commodity policy: textbook. Sumy: University Book, 2005. 234p.

Kasyan S. Value attributes of the behaviour of modern consumers in the plane of integration of digital marketing and logistics. Modern trends in the behaviour of consumers of goods and services: II Intern. scienc. and pract. conf. Rivne: O. Zen, 2020. P. 30.

Kotler F. Fundamentals of Marketing /F. Kotler, G. Armstrong. [Text] - 9 ed.: transl. from English M.: Williams, 2005. 1200p.

Kubishina N., Grebnev G. Formation of marketing commodity strategy of the enterprise: URL: http://ir.kneu.edu.ua/bitstream/handle/2010/19302/243-251.pdf?sequence=1&isAllowed=y (accessed 15.12.20).

Larina Ya., Ryabchik A. Consumer behaviour: textbook K.: Academy, 2014. 224p.

Rokrepky R., Lagotskaya N. Strategic aspects of formation of marketing product policy of the enterprise. International scientific and production journal: Sustainable economic development. 2015. № 2. P. 283-287.

Semenova L., Datsenko V., Khurdey V. Marketing 4.0. Efficient economy: 2020. № 11. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8322 (accessed 11.12.2020).

Top 10 global consumer trends of 2019: Euromonitor study. Research Company Euromonitor International: URL: https://rau.ua/analitika/top-10-globalnyh-trendiv-2019/ (accessed26.12.2020).

Top 10 global consumer trends of 2020: Euromonitor study. Research Company Euromonitor International: URL: https://rau.ua/ru/analytics/top-10-trendov-2020-euromonitor/ (accessed 26.12.2020).

Trend (value). URL: http://slovopedia.org.ua/42/53410/291386.html (accessed 23.12.2020).

Khurdey V. Managing the commercial activities of wholesale trade enterprises on the basis of value priorities. Theory and practice of management of business entities: collective. monogr. /for total publ. T. Grinko. Dnipro: Publisher Belaya K., 2020. P. 269-277.

Shaman A. Consumer behaviour of households: the main factors and motives. URL: http://www.rusnauka.com/9_NND_2012/Economics/6_104898.doc.htm. (accessed 21.12.2020).

Hamill Anna. Five more COVID-19 marketing trends for ‘the new normal’of constant change: URL: https://www.warc.com/newsandopinion/opinion/five-more-covid-19-marketing-trends-for-the-new-normal-of-constant-change/3833 (accessed 14.12.2020).

COVID-19: influence on marketing. All-Ukrainian Advertising Coalition: URL: https://vrk.org.ua/news-events/2020/covid-and-marketing.html (accessed 26.12.2020).

Article views: 1083
PDF Downloads: 390
Published
2021-01-29
How to Cite
Khurdei, V., Даценко, В. В., & Semenova, L. (2021). THE INFLUENCE OF MARKETING PRODUCT POLICY ON CONSUMER BEHAVIOUR IN CRISIS. Economic Scope, (165), 96-100. https://doi.org/10.32782/2224-6282/165-17
Section
ECONOMY AND ENTERPRISE MANAGEMENT