MANAGEMENT OF THE SYSTEM OF INDICATORS FOR EVALUATION OF EFFICIENCY OF IMPLEMENTATION OF SUSTAINABLE TOURISM DEVELOPMENT AND ITS INTERNATIONAL POSITIONING

Keywords: tourism industry, management of sustainable tourism development, system of indicators for evaluating efficiency, positioning, national tourism, tourism

Abstract

The article considers the directions of development and promotion of national tourism, segmentation of tourists by the most important criteria, such as consumer preferences, geography and demography, which will analyze their perception of destination. The strategic directions of forecasting, planning and programming of sustainable development of the national tourism industry, as well as the criteria for its promotion on the world stage are determined. It is proposed to use the brand of the tourist market as the only process of creating and managing the tourist image of the country in order to achieve its status, which guarantees a stable circle, determines consumer benefits, creates added value for tourist services and strengthens market position in tourism. A system of indicators for assessing the effectiveness of sustainable development in the context of strategic positioning of national tourism is presented. The management system of the tourism industry has been improved in the interests of increasing the attractiveness of tourism products offered on the national tourism market of Ukraine. Quantitative tools have been developed to assess the effectiveness of sustainable tourism development, which consists in calculating such indicators as the total contribution to the economy, the number of jobs created, the contribution of regional markets to local budgets, the probability of risk of loss of planned revenues. and make the necessary management decisions in a timely manner to adjust exceptional measures. A set of measures has been developed to create organizational and economic prerequisites for effective information support for sustainable development of the national tourist space, a database of market participants, increasing the level of scientific validity of management decisions in the field of tourism development based on reliable information. It is substantiated that the development of priority types of tourism and improvement of tourist products will help increase their attractiveness, create favorable conditions for increasing the influx of tourists and the profitability of tourist infrastructure.

References

Лыгина Н.И. Современные тенденции и прогнозы развития рынка услуг : монография. Санкт-Петербург : Книжный дом, 2008. 311 с.

Минцберг Г., Куинн Дж. Б., Гошал С. Стратегический процесс: концепции, проблемы, решения. Санкт-Петербург : Питер, 2001. 684 с.

Блага М.М. Эколого-рекреационнная эффективность природопользования: основные факторы. Україна: географічні проблеми сталого розвитку. 2004. т. 3. С. 185–187.

Иванух Р., Жученко В. Стратегические проблемы развития рекреационно-туристического комплекса Украины. Економіка України. 1998. № 1. С. 65–70.

Ревин С.Ф., Шадрин Н.В. Переход к устойчивому развитию туризма: проблемы и специалисты для их решения. Культура народов Причерноморья. 2000. № 12. С. 66–67.

Смаль В.В., Смаль І.В. Туризм і сталий розвиток. Вісник ЛНУ. Сер. Географія. 2005. Вип. 32. С. 163–173.

Черчик Л.М. Інституційні зміни в умовах становлення ринку рекреаційних ресурсів. Економіка України. 2006. № 4. С. 59–65.

Верланов Ю. Фінансово-економічний механізм та інструменти політики туризму в Україні Наукові праці ЧДУ ім. Петра Могили. 2005. т. 38. Вип. 25. С. 76–85.

Борблік К.Е. Аналіз діяльності регіональних ринків туристичних послуг України. Вчені записки Таврійського національного університету імені В.І. Вернадського. Сер. Економіка і управління. 2019. № 4. т. 30 (69). С. 87–95.

Тринько Р. Джерела фінансування туристичної галузі: проблеми та шляхи вирішення. Економіка. 2015. № 11(176). С. 35–39.

Охріменко О.Г. Фінансові аспекти функціонування туристичної галузі. Збірник наукових праць Національного університету державної податкової служби України. 2011. № 1. С. 394–402.

Lyigina N.I. (2008). Sovremennyie tendentsii i prognozyi razvitiya ryinka uslug. Monografiya. Sankt-Peterburg : Knizhnyiy dom. 311 s.

Mintsberg G., Kuinn Dzh. B., Goshal S. (2001). Strategicheskiy protsess: kontseptsii, problemyi, resheniya. [Strategic process: concepts, problems, solutions]. Sankt-Peterburg : Piter, 684 s. [in Russian].

Blaga M.M. (2004). Ekologo-rekreatsionnnaya effektivnost prirodopolzovaniya: osnovnyie faktoryi. UkraYina: geografIchnI problemi stalogo rozvitku, T. 3. S. 185–187 [in Russian].

Ivanuh R., Zhuchenko V. (1998). Strategicheskie problemyi razvitiya rekreatsionno-turisticheskogo kompleksa Ukrainyi [Strategic problems of the development of the recreational and tourist complex of Ukraine]. EkonomIka UkraYini. No. 1. S. 65–70 [in Russian].

Revin S.F., Shadrin N.V. (2000). Perehod k ustoychivomu razvitiyu turizma: problemyi i spetsialistyi dlya ih resheniya [Transition to sustainable tourism development: problems and specialists for their solution]. Kultura narodov Prichernomorya. No. 12. S. 66–67 [in Russian].

Smal V.V., Smal I.V. (2005). Turyzm i stalyi rozvytok [Tourism and sustainable development]. Visnyk LNU. Ser. Heohrafiia, Vyp. 32. S. 163–173 [in Ukrainian].

Cherchyk L.M. (2006). Instytutsiini zminy v umovakh stanovlennia rynku rekreatsiinykh resursiv / L. M. Cherchyk. Ekonomika Ukrainy. No. 4. S. 59-65 [in Ukrainian].

Verlanov Yu. (2005). Finansovo-ekonomichnyi mekhanizm ta instrumenty polityky turyzmu v Ukraini [Financial and economic mechanism and instruments of tourism policy in Ukraine]. Naukovi pratsi ChDU im. Petra Mohyly. T. 38. Vyp. 25. S. 76–85 [in Ukrainian].

Borblik K.E. (2019). Analiz diialnosti rehionalnykh rynkiv turystychnykh posluh Ukrainy [Analysis of the activity of regional markets of tourist services of Ukraine] Vcheni zapysky Tavriiskoho natsionalnoho universytetu imeni V.I. Vernadskoho. Ser. Ekonomika i upravlinnia. No. 4. Vyp. 30 (69). S. 87–95 [in Ukrainian].

Trynko R. (2015). Dzherela finansuvannia turystychnoi haluzi: problemy ta shliakhy vyrishennia [Sources of funding for the tourism industry: problems and solutions]. Ekonomika. Vyp. 11(176). S. 35–39 [in Ukrainian].

Okhrimenko O.H. (2011). Finansovi aspekty funktsionuvannia turystychnoi haluzi [Financial aspects of the tourism industry]. Zbirnyk naukovykh prats Natsionalnoho universytetu derzhavnoi podatkovoi sluzhby Ukrainy. No. 1. S. 394–402 [in Ukrainian].

Article views: 148
PDF Downloads: 138
Published
2021-02-26
How to Cite
Borblik, K. (2021). MANAGEMENT OF THE SYSTEM OF INDICATORS FOR EVALUATION OF EFFICIENCY OF IMPLEMENTATION OF SUSTAINABLE TOURISM DEVELOPMENT AND ITS INTERNATIONAL POSITIONING. Economic Scope, (166), 24-28. https://doi.org/10.32782/2224-6282/166-4
Section
ECONOMY AND OPERATION OF NATIONAL ECONOMY