TRANSFORMATION OF METHODOLOGY OF STAFF INCENTIVE AND ENGAGEMENT

Keywords: activity, effectiveness, management, methodology, engagement, staff, enterprise, employers, incentive, administration

Abstract

The main approaches to the methodology of staff incentive and engagement are considered in the article. The research aim is to develop theoretical and methodological provisions, methodological approaches to the formation, functioning and development of a staff incentive scheme. Today, economics has developed several contradictory approaches to the definition of a category “staff incentive scheme”, as a consequence of ambiguous understanding of such categories as “motive” and “stimulant”, “engagement” and “incentive”. The issue of the relation between these concepts has remained controversial. In management practice, these categories are not differentiated, they are considered rather as synonymous concepts. The author has summarized the views of economists on the essence of the “incentive” and “engagement” concepts. It has been determined that, most scientists proceed from the fact that engagement is a broader concept than incentive. The article examines the engagement process from the standpoint of the stimulant impact on the motive formation. Staff incentive in an organization is not only a process but also a system, therefore, defining the technological component of the methodology, the author considered it as a system and process at the same time. The article describes the structure of a staff incentive scheme in different types of social and labor relations. As a result of studying the genesis of social and labor relations and the conceptual fundamentals of management and engagement, society development and the scientific and technological progress, the author found that development of a theoretical and methodological approach to staff incentive is efficient and meets the requirements of a new paradigm of socio-economic systems. A theoretical and methodological approach to staff incentive has been offered. This approach differs in the concepts of incentive as a system and process in the formation and support of which the object of management together with the subject is involved. The worldview aspect of the methodology was formed as a result of the development of mechanistic, humanistic, socially-oriented and participative approaches to human resources management. The cognitive component of the methodology is shown in the development of theories which reflect this evolution: classical management theories, the concept of human relations, the concept of human resources, the concept of socially responsible and ethical management.

References

Баксалова О.М. Формування ефективної системи мотивації праці на підприємстві. Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. 2009. № 6. Т. 3. С. 194–197.

Балабанова Л.В., Сардак О.В. Управління персоналом. URL: http://www.twirpx.com/file/544700/ (дата звернення: 21.01.2021).

Біліченко О.С. Класичні і сучасні моделі мотивації трудової діяльності. Вісник аграрної науки Причорномор’я. 2012. № 4. С. 119–125.

Выготский Л.С. Психология развития человека. Москва : Эксмо, 2005. 1136 с.

Волинець В.В. Засоби переконання та стимулювання (заохочення) у забезпеченні зобов’язань за трудовим договором. Форум права. 2009. № 1. С. 92–98.

Герцберг Ф., Моснер Б., Блох Б. Мотивация к работе. Москва : Вершина, 2007. 238 с.

Грібін Ю.Г., Королевській К.Ю. Методичні підходи до оцінки економічної ефективності заходів щодо вдосконалення систем стимулювання персоналу. URL: https://cyberleninka.ru/article/v/metodicheskie-podhody-kotsenke-ekonomicheskoy-effektivnosti-meropriyatiy-po-sovershenstvovaniyu-sistem-stimulirovaniyapersonala (дата звернення: 01.01.2021).

Гриньова В.М., Грузіна І.А. Проблеми мотивації праці персоналу підприємства : монографія. Харків : ІНЖЕК, 2007. 184 с.

Данюк В.М., Чернушкіна О.О. Концептуальні особливості дослідження ефективності мотивації персоналу. Вісник Східноукраїнського національного університету імені Володимира Даля. 2006. № 11(105). С. 55–62.

Емерсон Г. Двенадцать принципов производительности. Москва : Экономика, 1992. 224 с.

Зось-Кіор М.В., Семенюта М.В. Система оцінки персоналу підприємства в конкурентних умовах ведення бізнесу. Ефективна економіка. 2020. № 2. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7648. DOI: 10.32702/2307-2105-2020.2.7 (дата звернення: 28.01.2021).

Медунецкій В.М., Силаєва К.В. Методологія наукових досліджень. URL: https://docviewer.yandex.ru/view/121332298/ (дата звернення: 28.01.2021).

Карнегі Д. Як виробити впевненість у собі й впливати на людей, виступаючи публічно. Рибінськ : Рибінський будинок друку, 2007. 205 с.

Колот А.М. Мотивація персоналу. Київ : КНЕУ, 2006. 340 с.

МакКлеланд Д. Мотивация человека. Санкт-Петербург : Питер, 2007. 672 с.

Парсонс Т. О структуре социального действия. Москва : Академический Проект, 2000. 880 с

Прусс Д.М. Комплексна система мотивації персоналу торговельних підприємств в умовах трансформації ринкових відносин. Менеджер. Вісник Донецького державного університету управління. 2008. № 4(46). С. 171–179.

Сазонова Т.О., Єріна В.В. Роль психологічних методів управління у формуванні ефективної діяльності підприємства. Економічний форум. 2020. № 1. С. 103–109.

Уорнер М. Классики менеджмента. Санкт-Петербург : Питер, 2001. С. 515.

Adams J.S. Inequity in social exchange. Advances in experimental social psychology. 1965. Vol. 2. Р. 267–299. URL: http://dx.doi.org/10.1016/S0065-2601(08)60108-2 (дата звернення: 18.01.2021).

Baksalova O. M. (2009) Formuvannia efektyvnoi systemy motyvatsii pratsi na pidpryiemstvi [An effective system of labor motivation formation at the enterprise]. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu. Ekonomichni nauky, no. 6, vol. 3, 194-197 [in Ukrainian].

Balabanova L. V., Sardak O. V. Upravlinnia personalom [Personnel management]. Available at : http://www.twirpx.com/file/544700/ (аccessed 21 January 2021).

Bilichenko O. S. (2012) Klasychni i suchasni modeli motyvatsii trudovoi diialnosti [Classical and modern models of motivation work]. Visnyk ahrarnoyi nauky Prychornomoria, no. 4, рр. 119-125 [in Ukrainian].

Vygotskiy L.S. (2005) Psikhologiya razvitiya cheloveka [Psychology of human development]. Moscow: Izd- vo Smysl; izd-vo Eksmo [in Russian].

Volynets V. V. (2009) Zasoby perekonannia ta stymuliuvannia (zaokhochennia) u zabezpechenni zobov’iazan za trudovym dohovorom [Means of persuasion and stimulation (promotion) in securing the obligations under an employment contract]. Forum prava, no. 1, рр. 92-98 [in Ukrainian].

Gertsberg F., Mosner B., Snіderman, B. (2007) Motivatsiya k rabote [Motivation for work]. Moscow: Vershina [in Russian].

Hribin Yu. H., Korolevskii K. Yu. Metodychni pidkhody do otsinky ekonomichnoi efektyvnosti zakhodiv shchodo vdoskonalennia system stymuliuvannia personalu [Methodical approaches to assessing the economic efficiency of measures to improve staff incentive systems]. Available at : https://cyberleninka.ru/article/v/metodicheskie-podhody-kotsenke-ekonomicheskoy-effektivnosti-meropriyatiy-po-sovershenstvovaniyu-sistem-stimulirovaniyapersonala (аccessed 01 January 2021).

Hrynova V. M., Hruzina I. A. (2007) Problemy motyvatsii pratsi personalu pidpryiemstva [Problems of personnel motivation of work at the enterprise]. Kharkiv: VD «INZhEK» [in Ukrainian].

Daniuk V. M., Chernushkina O. O. (2006) Kontseptualni osoblyvosti doslidzhennia efektyvnosti motyvatsii personalu [Conceptual study the efficiency features of motivation]. Visnyk Skhidnoukrayinskoho natsionalnoho universytetu imeni Volodymyra Dalia, no. 11 (105), рр. 55-62 [in Ukrainian].

Emerson G. (1992) Dvenadtsat printsipov proizvoditelnosti [Twelve performance principles]. Moscow: Ekonomika [in Russian]

Zos-Kior M. V., Semeniuta M. V. (2020) Systema otsinky personalu pidpryiemstva v konkurentnykh umovakh vedennia biznesu [The system of personnel evaluation of the enterprise in the competitive conditions of doing business]. Efektyvna ekonomika, 2020, no. 2. Available at : http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7648. DOI: 10.32702/2307-2105-2020.2.7 (аccessed 28 January 2021).

Medunetskii V. M., Sylaieva K. V. Metodolohiia naukovykh doslidzhen [Research methodology]. Available at : https://docviewer.yandex.ru/view/121332298/ (аccessed 28 January 2021)

Karnehi D. (2007) Yak vyrobyty vpevnenist u sobi y vplyvaty na liudei, vystupaiuchy publichno [How to develop selfconfidence and influence people, speaking publicly]. Rybinsk: Rybinskyi Budynok druku [in Ukrainian].

Kolot A. M. (2006) Motyvatsiia personalu [Personnel motivation]. Kyiv: KNEU [in Ukrainian]

MakKleland D. (2007) Motivatsiya cheloveka [Human motivation]. Sankt-Peterburg: Piter [in Russian].

Parsons T. (2000) O strukture sotsialnogo deystviya [About the structure of social action]. Moscow: Akademicheskiy Proyekt [in Russian].

Pruss D. M. (2008) Kompleksna systema motyvatsii personalu torhovelnykh pidpryiemstv v umovakh transformatsii rynkovykh vidnosyn [Comprehensive system of motivation of personnel of trading enterprises in the conditions of transformation of market relations]. Menedzher. Visnyk Donetskoho derzhavnoho universytetu upravlinniant, no. 4 (46), рр. 171-179 [in Ukrainian].

Sazonova T. O., Yerina V. V. (2020) Rol psykholohichnykh metodiv upravlinnia u formuvanni efektyvnoi diialnosti pidpryiemstva [The role of psychological management methods in the formation of effective enterprise activities]. Ekonomichnyi forum, no. 1, рр. 103-109.

Uorner M. (2001) Klassiki menedzhmenta [Management classics]. Sankt-Peterburg : Piter.

Adams J. S. (1965) Inequity in social exchange. Advances in experimental social psychology, no. 2, рр. 267-299. Available at : http://dx.doi.org/10.1016/S0065-2601(08)60108-2 (аccessed 18 January 2021).

Article views: 421
PDF Downloads: 297
Published
2021-02-26
How to Cite
Ovcharuk, O. (2021). TRANSFORMATION OF METHODOLOGY OF STAFF INCENTIVE AND ENGAGEMENT. Economic Scope, (166), 48-52. https://doi.org/10.32782/2224-6282/166-8
Section
ECONOMY AND ENTERPRISE MANAGEMENT