DIRECTIONS OF ENTERPRISES’ INNOVATIVE POTENTIAL DEVELOPMENT

Keywords: innovative potential, innovative activities, strategic management, intrapreneurship, indicators for evaluating innovative ideas, intellectual potential, export potential, сustomer-centric approach

Abstract

The article aims to identify priority areas for the enterprises’ innovative potential development. The results of the study are the determination of factors of enterprises’ innovative potential development. The main factors are related to the globalization of economic processes, including the digitalization of the economy, the high rate of dissemination of progressive knowledge, the business ecosystems’ development. The main directions of improving the efficiency of innovation potential management are investing in a fuller use of digitalization by enterprises, intensification of consolidation processes, paying more attention to benchmarking. The urgency of leadership initiative in intensifying innovation, the spread of program-targeted organizational management structures for the enterprises’ intellectual potential synergy, the development of export potential for effective scaling of innovations are stated. The general relevance of the development of intrapreneurship by stimulating the development and use of innovation potential is grounded. The definition of innovation potential has been clarified. The multilevel orientation of enterprises’ innovative potential: external – on increase of customers’ satisfaction level, formation of external image, internal – on improvement of all components of enterprise’s potential, formation of internal image are substantiated. The role of the components of the enterprise potential in relation to the innovation potential, namely, its resource provision, production and supply of the innovative product on the market, the cyclical nature of innovation, work motivation is defined. The relationship between innovation potential and innovation activity is substantiated. A system of criteria and indicators for evaluating innovative ideas is proposed. The basic criteria are: consumers, market, intellectual property, the status of the idea, the effectiveness of innovation. Customer-centric approach as the basis of innovation activity coupled with earning capacity for the enterprise provides its strategic competitive advantages and investment attractiveness.

References

Schwab K. The Global Competitiveness Report 2019. URL: http://www3.weforum.org/docs/WEF_TheGlobalCompetitivenessReport2019.pdf (дата звернення: 14.01.2021).

Єлейко І. В., Українець Л. А. Тенденції сучасної трудової міграції українського населення в Польщу. Проблеми системного підходу в економіці. 2020. Вип. 3(77)-1. С. 14–20.

Miczyńska-Kowalska M. Innovativeness of Polish companies and the economic growth of the country. Економічний вісник університету. 2018. № 37/1. С. 36–42.

Стратегія розвитку сфери інноваційної діяльності на період до 2030 року : Розпорядження Кабінету Міністрів України від 10 липня 2019 р. № 526-р. Урядовий портал. URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-shvalennya-strategiyi-rozvitku-sferi-innovacijnoyi-diyalnosti-na-period-do-2030-roku (дата звернення: 13.01.2021).

Valitov S., Khakimov A. Innovative potential as a framework of innovative strategy for enterprise development. Procedia Economics and Finance. 2015. № 24. P. 716–721. URL: https://www.researchgate.net/publication/283954218_Innovative_ Potential_as_a_Framework_of_Innovative_Strategy_for_Enterprise_Development (дата звернення: 17.01.2021).

Подрез-Ряполова І. В. Регіональний інноваційний потенціал: шляхи стимулювання та перспективи розвитку. Регіональні інноваційні ініціативи: завдання та шляхи вирішення : зб. наук. пр. за матеріалами круглого столу, 5 квітня 2019 р. Харків : НДІ ПЗІР НАПрН України, 2019. С. 92–96. URL: https://ndipzir.org.ua/wp-content/uploads/2019/05.04.19/05_04_2019-92-96.pdf (дата звернення: 23.01.2021).

Мисилюк В.С. Співвідношення концепцій «підприємництво», «інтрапренерство» та «корпоративне підприємництво». Причорноморські економічні студії. 2020. Вип. 54. С. 119–125.

Hengsberger A. The 4 phases of innovation. LEAD Innovation Blog. 27.04.2018. URL: https://www.lead-innovation.com/english-blog/the-4-phases-of-innovation (дата звернення: 21.01.2021).

Бубенець І.Г. Формування організаційно-економічних засад внутрішнього підприємництва на торговельних підприємствах. Бізнес Інформ. 2015. № 10. С. 298–303.

Шендерівська Л.П. Управління ефективністю діяльності підприємств поліграфічної галузі. Наукові записки Міжнародного гуманітарного університету. 2019. Вип. 31. С. 34–39. URL: http://www.sci-notes.mgu.od.ua/ archive/v31/31-2019.pdf#page=34 (дата звернення: 30.01.2021).

Толмачова О.В. Система управління інноваційним потенціалом підприємств. Економіка: реалії часу. 2014. № 3(13). С. 134–139. URL: https://economics.opu.ua/files/archive/2014/No3/134-139.pdf (дата звернення: 30.01.2021).

Schwab K. (2019) The Global Competitiveness Report 2019. World Economic Forum. Available at: http://www3.weforum.org/docs/WEF_TheGlobal CompetitivenessReport2019.pdf (accessed 14 January 2021).

Yeleiko I. V., Ukrainets L. A. (2020) Tendentsii suchasnoi trudovoi mihratsii ukrainskoho naselennia v Polshchu [Trends in labor migration of the ukrainian population to Poland at the present stage]. Problemy Systemnoho Pidkhodu v Ekonomitsi [Problems of Systemic Approach in the Economy], vol.3 (77)-1, pp. 14-20.

Miczyńska – Kowalska M. (2018) Innovativeness of Polish companies and the economic growth of the country. Ekonomichnyi Visnyk Universytetu [University Economic Bulletin], vol. № 37/1, pp. 36-42.

Kabinet Ministriv Ukrainy. Stratehiia rozvytku sfery innovatsiinoi diialnosti na period do 2030 roku [Strategy for the development of innovation in the period up to 2030]: Rozporiadzhennia Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 10 Lypnia 2019 r. [Order of the Cabinet of Ministers of Ukraine of July 10, 2019 ] № 526-r . Uriadovyi Portal [Government portal]. Available at: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-shvalennya-strategiyi-rozvitku-sferi-innovacijnoyi-diyalnosti-na-period-do-2030-roku (accessed 13 January 2021).

Valitov S., Khakimov A. (2015) Innovative potential as a framework of innovative strategy for enterprise development. Procedia Economics and Finance (electronic journal), no 24, pp. 716-721. Available at: https://www.researchgate.net/publication/283954218_Innovative_Potential_as_a_ Framework_of_Innovative_Strategy_for_Enterprise_Development (accessed 17 January 2021).

Podrez-Riapolova I. V. (2019) Rehionalnyi innovatsiinyi potentsial: shliakhy stymuliuvannia ta perspektyvy rozvytku [Regional innovation potential: ways of stimulation and prospects of development]. Proceedings of the Rehionalni innovatsiini initsiatyvy: zavdannia ta shliakhy vyrishennia: Kruhlyi stil (Ukraine, Kharkiv, April 5, 2019) (eds. Hlibko S. V., Liubchych A. M., Palant O. Yu.), Kharkiv: NDI PZIR NAPrN Ukrainy, pp. 92-96. Available at: https://ndipzir.org.ua/wp-content/uploads/2019/05.04.19/05_04_2019-92-96.pdf (accessed 24 January 2021).

Mysyliuk V. S. (2020) Spivvidnoshennia kontseptsii “pidpryiemnytstvo”, “intraprenerstvo” ta “korporatyvne pidpryiemnytstvo” [The correlation between the concepts of “entrepreneurship”, “intrapreneurship” and “corporate entrepreneurship”]. Prychornomorski Ekonomichni Studii [Black Sea Economic Studies], vol. 54, pp. 119-125.

Hengsberger A. (2018) The 4 phases of innovation. LEAD Innovation Blog (electronic journal). Available at: https://www.lead-innovation.com/english-blog/the-4-phases-of-innovation (accessed 21 January 2021).

Bubenets I. H. (2015) Formuvannia orhanizatsiino-ekonomichnykh zasad vnutrishnoho pidpryiemnytstva na torhovelnykh pidpryiemstvakh [Establishing the organizational-economic foundations of the internal entrepreneurship at trade enterprises]. Biznes Inform [Business Inform], no. 10, pp. 298-303.

Shenderivska L. P. (2019) Upravlinnia efektyvnistiu diialnosti pidpryiemstv polihrafichnoi haluzi [Performance management of printing enterprises]. Naukovi Zapysky Mizhnarodnoho Humanitarnoho Universytetu [Scientific Notes of the International Humanities University] (electronic journal), vol. 31, pp. 34-39. Available at: http://www.sci-notes.mgu.od.ua/archive/v31/31-2019.pdf#page=34 (accessed 29 January 2021).

Tolmachova O. V. (2014) Systema upravlinnia innovatsiinym potentsialom pidpryiemstv [Management system of innovation potential of enterprises]. Ekonomika Realii Chasu [Economics: time realities] (electronic journal), no 3 (13), pp. 134-139. Available at: https://economics.opu.ua/files/archive/2014/No3/134-139.pdf (accessed 29 January 2021).

Article views: 270
PDF Downloads: 227
Published
2021-02-26
How to Cite
Shenderivska, L., & Kvasko, A. (2021). DIRECTIONS OF ENTERPRISES’ INNOVATIVE POTENTIAL DEVELOPMENT. Economic Scope, (166), 74-80. https://doi.org/10.32782/2224-6282/166-13
Section
ECONOMY AND ENTERPRISE MANAGEMENT