DETERMINATION OF EFFECTS OF COOPERATIVE INTERACTION IN THE FIELD OF HIGHER EDUCATION

Keywords: higher education, global challenges, cooperation, effects, synergy, competitiveness

Abstract

One of the forms of response to the challenges of the globalized world is the cooperative interaction of higher education institutions. Cooperation of partner institutions is potentially forms effective mechanisms for implementing strategies, achieving goals and objectives, including access to education, which for many in a pandemic has become unattainable. Combating the long-term effects and changes in education caused by the year of the pandemic will be based on assessing the tools and opportunities of open educational resources and addressing the challenges that are better solved in partnership. The expediency of cooperation or its failure in the field of higher education can be confirmed by the presence of effects produced as a result of such interaction. The above named actualizes the issue of rethinking the theoretical and methodological basis for the development of new forms and approaches to ensuring the effectiveness of cooperation, assessment of its consequences and monitoring. The purpose of this work is to identify and justify the nature of the effects from cooperative interaction of key individuals in the market of educational services in the context of globalization challenges and trends in modern higher education. Cooperative entities are essentially integrated structures that unite several higher education institutions, including foreign ones, for such structures are characterized by the presence of a synergistic effect that is achieved through the effects of scale, integration, conglomerate. The synergy is also illustrates the inverse, negative effect in the long run period - the build-up of unilateral benefits for more powerful higher education institutions, the loss of scale. This can happen when the cooperative creation of higher education institutions unites diverse subjects of educational activity with different potential, specificity, wthat ultimately reduce the overall effectiveness from cooperative cooperation. Therefore, the formation of cooperatives should be carried out with a focus on the positive effects of such cooperation, and at the same time taking into account that the expansion of educational networks may lead to a reassessment of the positive effect. Taking these facts into account will make it possible to create viable educational associations and abandon unpromising and irrational agreements in the field of higher education on the basis of cooperation.

References

Антонюк Т. Співпраця українських ВНЗ із зарубіжними в умовах реформування національної системи освіти. Українознавчий альманах. 2013. Вип. 11. С. 233–236.

Бурдонос Л.І. Входження вищої школи України до міжнародної системи освіти. Актуальні проблеми економіки. 2015. № 12(174). С. 96–102.

Карпюк О.А., Дерій Ж.В. Шляхи модернізації сучасної системи фінансування вищої освіти в контексті розвитку людського капіталу. Наукові записки. Серія «Економіка». 2011. № 18(29). С. 288–297.

Силадій І.М. Розвиток освіти в контексті основних викликів глобалізації. Вища освіта України. 2016. № 4. С. 34–38.

Холявко Н.І. Модернізація системи вищої освіти в умовах становлення інформаційної економіки : монографія. Київ : Брагинець О.В., 2018. 382 с.

Чайка-Петегирич Л. Міжнародна співпраця університетів як невід’ємна складова трансформації вищої школи України у європейський освітній простір. Галицький економічний вісник. 2014. Т. 45. № 2. С. 45–50.

Вербицька А.В. Міжнародний ринок освітніх послуг: сучасні тенденції та їх вплив на конкурентоспроможність національної економіки. Управління розвитком. 2018. № 1(191). С. 11–18.

Дерій Ж.В. Капіталізація людського потенціалу: функціональний аспект. Вісник Чернігівського державного технологічного університету. 2012. № 3(60). С. 21–27.

Дерій Ж.В. Вплив капіталізації людського потенціалу на інноваційний розвиток регіональних економічних систем. Вісник Чернігівського державного технологічного університету. 2014. № 1(72). С. 94–101.

Education and Literacy. URL: http://uis.unesco.org/#tabs-themes_tab-center-1 (дата звернення: 27.05.2021).

Норт Д. Институты, институциональные изменения и функционирование экономики. Москва, 1997. URL: https://gtmarket.ru/laboratory/basis/6310 (дата звернення: 27.05.2021).

Гальчинський А.С. Глобальні трансформації: концептуальні альтернативи. Методологічний аспект : наукове видання. Київ : Либідь, 2006. 312 с.

Antonyuk T. (2013) Spivpratsya ukrayins'kykh VNZ z zarubizhnymy v umovakh reformuvannya natsional'noyi systemy osvity [Cooperation of Ukrainian universities with foreign ones in the conditions of reforming the national education system]. Ukrayinoznavchyy al'manakh [Ukrainian Studies Almanac]. Kyiv:Vyp. 11. рр. 233-236.

Burdonos L.I. (2015) Vkhodzhennya vyshchoyi shkoly Ukrayiny do mizhnarodnoyi systemy osvity [Entry of higher education in Ukraine into the international education system]. Aktual'ni problemy ekonomiky [Current economic problems]. no.12(174). рр. 96-102.

Karpyuk O.A. (2011) Shlyakhy modernizatsiyi suchasnoyi systemy finansuvannya vyshchoyi osvity v konteksti rozvytku lyuds'koho kapitalu [Ways to modernize the modern system of financing higher education in the context of human capital development]. Naukovi zapysky. Seriya “Ekonomika” [Proceedings. Economics Series]. Ostroh: NU “Ostroz'ka akademiya”. 18(29). рр. 288-297.

Syladiy I.M. (2016) Rozvytok osvity v konteksti osnovnykh vyklykiv hlobalizatsiyi [Development of education in the context of the main challenges of globalization]. Vyshcha osvita Ukrayiny [Higher education in Ukraine]. Kyiv: no. 4. рр.34-38.

Kholyavko N.I. (2018) Modernizatsiya systemy vyshchoyi osvity v umovakh stanovlennya informatsiynoyi ekonomiky [Modernization of the higher education system in the conditions of formation of information economy]. Chernihiv: Brahynets. (in Ukrainian)

Chayka-Petehyrych L. (2014) Mizhnarodna spivpratsya universytetiv yak nevid"yemna skladova transformatsiyi vyshchoyi shkoly Ukrayiny u yevropeys'kyy osvitniy prostir [International cooperation of universities as an integral part of the transformation of higher education in Ukraine into the European educational space]. Halyts'kyy ekonomichnyy visnyk [Galician Economic Bulletin]. vol. 45. no.2. pp. 45-50.

Verbyts'ka A.V. (2018) Mizhnarodnyy rynok osvitnikh posluh: suchasni tendentsiyi ta yikh vplyv na konkurentospromozhnist' natsional'noyi ekonomiky [International market of educational services: current trends and their impact on the competitiveness of the national economy]. Upravlinnya rozvytkom [Development Management]. no 1 (191). pp. 11-18.

Deriy Zh.V. (2012) Kapitalizatsiya lyuds'koho potentsialu: funktsional'nyy aspekt [Capitalization of human potential: functional aspect]. Visnyk Chernihivs'koho derzhavnoho tekhnolohichnoho universytetu [Bulletin of Chernihiv State Technological University]. Chernihiv: ChDTU. no. 3(60). pp. 21-27.

Deriy Zh.V. (2014) Vplyv kapitalizatsiyi lyuds'koho potentsialu na innovatsiynyy rozvytok rehional'nykh ekonomichnykh system [Influence of capitalization of human potential on innovative development of regional economic systems]. Visnyk Chernihivs'koho derzhavnoho tekhnolohichnoho universytetu [Bulletin of Chernihiv State Technological University]. Chernihiv: ChNTU. no. 1(72). pp. 94–101.

Education and Literacy. URL: http://uis.unesco.org/#tabs-themes_tab-center-1 (accessed 27.05.2021).

Nort, Duhlas. (1997) Instytuty, instytutsiyni zminy ta funktsionuvannya ekonomiky [Institutions, institutional change and economic performance]. Tsentr humanitarnykh tekhnolohiy [Center for Humanitarian Technologies]. Available at: https://gtmarket.ru/laboratory/basis/6310 (accessed 27 May 2021).

Hal'chyns'kyy A.S. (2006) Hlobal'ni transformatsiyi: kontseptual'ni al'ternatyvy. Metodolohichnyy aspekt [Global transformations: conceptual alternatives. Methodological aspect]. Kyiv: Lybid. (in Ukrainian)

Article views: 104
PDF Downloads: 95
Published
2021-05-28
How to Cite
Bebko, S. (2021). DETERMINATION OF EFFECTS OF COOPERATIVE INTERACTION IN THE FIELD OF HIGHER EDUCATION. Economic Scope, (169), 35-39. https://doi.org/10.32782/2224-6282/169-6
Section
ECONOMY AND OPERATION OF NATIONAL ECONOMY