PROSPECTS FOR DEVELOPING THE MARKETING BUSINESS CONSULTING INDUSTRY IN UKRAINE

Keywords: marketing, consulting, marketing business consulting, marketing of digital virtual assets, environmental marketing

Abstract

The study of prospects for the development of marketing business consulting in Ukraine is necessary to complement the theoretical and methodological foundations of the analysis of this activity, and to help consulting firms that are working out a strategy for long-term development. The aim of the article is to reveal the prospects of marketing business consulting in Ukraine, taking into account global trends and the specifics of our country. It is noted that marketing business consulting in our state requires increasing the volume and expanding the range of services. The number of companies providing these services should also be increased. It is shown that the implementation in Ukraine of Western experience in the organization of marketing consulting is hindered by the prevalence of non-market competitive advantages and numerous cases of influence of non-market factors on the purchase and sale of goods and services. It is concluded that to overcome these obstacles to the normal development of marketing business consulting, an effective fight against corruption is necessary. In addition to the long-term task – the development of the entire sphere of marketing business consulting on the model of developed countries – medium-term prospects are considered, which are associated with the development of marketing of digital virtual values and environmental marketing. It is justified that marketing consulting for cryptocurrencies and digital objects with non-interchangeable tokens should be considered a promising direction. Revealed the main directions of development of these components of consulting. It is shown that a rather interesting direction is consulting on marketing of gaming virtual assets. The prospects of its development are highlighted. It is noted that consulting on the problems of environmental marketing is advisable to develop, firstly, in the direction of developing products, the production and consumption of which is less harmful to the environment and consumers; secondly, in the direction of the use of environmental products as an external competitive advantage. Features of formation of this type of consulting in Ukraine are disclosed. The problems and challenges that need to be addressed to develop environmental marketing consulting are highlighted.

References

Ковальська К.В. Особливості і тенденції розвитку ринку консалтингових послуг в Україні. Ефективна економіка. 2014. № 6. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/efek_2014_6_69.

Атаманчук Ю.М., Гузар Б.С., Шупило О.В. Проблеми формування та функціонування ринку консалтингових послуг в Україні. Вісник Київського інституту бізнесу та технологій. 2015. № 3 (28). С. 3–7. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vkib_2015_3_3.

Черленяк І.І., Довба І.В., Клев’яник В.Ю. Виклики та бар’єри розвитку національного консалтингового бізнесу. Науковий вісник Мукачівського державного університету. Серія: Економіка. 2017. Вип. 2. С. 57–67. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/nvmdue_2017_2_11.

Кленін О.В. Особливості формування змісту інституту консалтингу в Україні. Економічний простір. 2016. № 116. С. 133–146. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ecpros_2016_116_13.

Косіченко І.І. Стратегічні пріоритети розбудови вітчизняного консалтингового бізнесу в сучасних умовах. Бізнес-Інформ. 2020. № 9. C. 270–276. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2020-9-270-276.

Віннікова І.І., Марчук С.В. Особливості розвитку ринку консалтингових послуг в Україні. Молодий вчений. 2016. № 7. С. 16–21. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/molv_2016_7_7.

Кузнєцов Е.А. Управлінський консалтинг в системі інноваційного розвитку економіки і менеджменту. Ринкова економіка: сучасна теорія і практика управління. 2016. Т. 15. Вип. 1. С. 9–22. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/rectpu_2016_15_1_3.

Дудар Т.Г. Напрями розвитку консалтингу в системі підприємницької діяльності. Проблеми інноваційно-інвестиційного розвитку. Серія: Економіка та менеджмент. 2016. № 9. С. 79–84. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Piir_2016_9_12.

Тарануха О.М., Клименко І.С., Амеліна Н.К. Тенденції розвитку ринку консалтингових послуг в Україні. Економіка та управління на транспорті. 2017. Вип. 4. С. 129–135. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/eut_2017_4_18.

Базецька Г.І. Використання економічного консалтингу в процесі розробки управлінських рішень на підприємстві. Економічна теорія та право. 2019. № 3 (38). С. 62–78. DOI: 10.31359/2411-5584-2019-38-3-62.

Кравченко О.М., Коваленко А.Б. Фактори впливу на розвиток консалтингових послуг. Економіка. Фінанси. Право. 2020. № 5 (3). С. 9–11. DOI: https://doi.org/10.37634/efp.2020.5(3).2.

Сатир Л.М., Кепко В.М., Стаднік Л.І. Консалтинг – ефективний інструмент організації інноваційної політики підприємницької діяльності. Бізнес-навігатор. 2020. Вип. 3. С. 119–124. DOI: https://doi.org/10.32847/business-navigator.59-20.

Шевченко Л.С. Стратегічний консалтинг: теорія, практика, бізнес-індустрія. Економічна теорія та право. 2019. № 2 (37). С. 48–66. DOI: https://doi.org/10.31359/2411-5584-2019-37-2-48.

Рейкін В.С., Макара О.В. Консалтинг в Україні: оцінка стану та тенденції розвитку. Інфраструктура ринку. 2020. Вип. 39. С. 97–101. DOI: https://doi.org/10.32843/infrastruct39-16.

Марченко О.С. Деструкції національного ринку юридичних послуг: зміст та наслідки для формування правової економіки. Економічна теорія та право. 2016. № 2 (25). С. 57–66. URL: http://econtlaw.nlu.edu.ua/деструкції-національного-ринку-юрид.

Марченко О.С. Трансформація організаційно-економічного механізму як напрям цифровізації консалтингового бізнесу. Економічна теорія та право. 2021. № 1 (44). С. 29–45. DOI: https://doi.org/10.31359/241 1-5584-2021-44-1-29.

Камінська Т.М. Еволюція теорії та практики міжнародного бізнес-консалтингу. Економічна теорія та право. 2020. № 1 (40). С. 58–73. DOI: 10.31359/2411-5584-2020-40-1-58.

Косіченко І.І. Мегатренди сучасної еволюції консалтингового ринку. Інтелект XXI. 2020. № 1. С. 49–54. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/int_XXI_2020_1_10.

Касян С.Я., Онікієнко А.О. Особливості консалтингової діяльності в системі маркетингу послуг. Економічний простір. 2018. № 132. С. 151–162. DOI: https://doi.org/10.30838/P.ES.2224.240418.151.59.

Ратинський В.О. Індикативні механізми вирішення проблем маркетингового консультування промислових підприємств. Соціально-економічні проблеми і держава. 2018. Вип. 1. С. 206–213. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Sepid_2018_1_21.

Набатова О.О. Продуктовий консалтинг: сутність, основні послуги та технології. Економічна теорія та право. 2019. № 4 (39). С. 83–98. DOI: https://doi.org/10.31359/2411-5584-2019-39-4-83.

Губін К.Г. Шляхи розвитку маркетингового бізнес-консалтингу в Україні. Економічна теорія та право. 2021. № 2 (45). С. 52–67. URL: http://econtlaw.nlu.edu.ua/2021/07/05/шляхи-розвитку-маркетингового-бізне.

Kovalska, K.V. (2014). Osoblyvosti i tendentsii rozvytku rynku konsaltynhovykh posluh v Ukraini [Features and trends in the market of consulting services in Ukraine]. Efektyvna ekonomika [Efficient economy] (electronic journal), no. 6. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/efek_2014_6_69 (accessed 10 September 2021).

Atamanchuk, Y.M., Huzar, B.S., & Shupylo, O.V. (2015). Problemy formuvannia ta funktsionuvannia rynku konsaltynhovykh posluh v Ukraini [Problems of the formation and functioning of the consulting services market in Ukraine]. Visnyk Kyivskoho instytutu biznesu ta tekhnolohii [Bulletin of the Kiev Institute of Business and Technology], no. 3 (28), pp. 3–7. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vkib_2015_3_3 (accessed 10 September 2021).

Cherlenyak, I.I., Dovba, I.V., & Klevyanyk, V.Yu. (2017). Vyklyky ta bariery rozvytku natsionalnoho konsaltynhovoho biznesu [Challenges and development barriers of national consulting business]. Naukovyi visnyk Mukachivskoho derzhavnoho universytetu. Ser.: Ekonomika [Scientific Bulletin of Mukachevo State University. Series “Economy”], no. 2, pp. 57–67. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/nvmdue_2017_2_11 (accessed 11 September 2021).

Klenin, O.V. (2016). Osoblyvosti formuvannia zmistu instytutu konsaltynhu v Ukraini [Features of formation the content of institute of consulting in Ukraine]. Ekonomichnyi prostir [Economic scope], no. 116, pp. 133–146. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ecpros_2016_116_13 (accessed 12 September 2021).

Kosichenko, I.I. (2020). Stratehichni priorytety rozbudovy vitchyznianoho konsaltynhovoho biznesu v suchasnykh umovakh [The strategic priorities for developing the domestic consulting business in modern conditions]. Biznes-Inform [Business Inform], no. 9, pp. 270–276. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2020-9-270-276.

Vinnikova, I.I., & Marchuk, S.V. (2016). Osoblyvosti rozvytku rynku konsaltynhovykh posluh v Ukraini [Features of the development of consulting services market in Ukraine]. Molodyi vchenyi [Young scientist], no. 7, pp. 16–21. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/molv_2016_7_7 (accessed 12 September 2021).

Kuznietsov, E.A. (2016). Upravlinskyi konsaltynh v systemi innovatsiinoho rozvytku ekonomiky i menedzhmentu [Managerial consulting in the system of innovative economic and management development]. Rynkova ekonomika: suchasna teoriia i praktyka upravlinnia [Market economy: modern management theory and practice], no. 15 (1), pp. 9–22. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/rectpu_2016_15_1_3 (accessed 13 September 2021).

Dudar, T.G. (2016). Napriamy rozvytku konsaltynhu v systemi pidpryiemnytskoi diialnosti [Directions of development of consulting in the entrepreneurship]. Problemy innovatsiino-investytsiinoho rozvytku. Seriia: Ekonomika ta menedzhment [The problems of innovation and investment-driven development. Series: Economics and Management], no. 9, pp. 79–84. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Piir_2016_9_12 (accessed 14 September 2021).

Taranukha, O.M., Klymenko, I.S., & Amelina, N.K. (2017). Tendentsii rozvytku rynku konsaltynhovykh posluh v Ukraini [Development trends of market of consulting services in Ukraine]. Ekonomika ta upravlinnia na transporti [Economics and management on transport], no. 4, pp. 129–135. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/eut_2017_4_18 (accessed 14 September 2021).

Bazetska, H.I. (2019). Vykorystannia ekonomichnoho konsaltynhu v protsesi rozrobky upravlinskykh rishen na pidpryiemstvi [Use of economic consulting in the process of developing management decisions at the enterprise]. Ekonomichna teoriia ta pravo [Economic Theory and Law], no. 3 (38), pp. 62–78. DOI: 10.31359/2411-5584-2019-38-3-62.

Kravchenko, O.M., & Kovalenko, A.B. (2020). Faktory vplyvu na rozvytok konsaltynhovykh posluh [Factors of influence on the consulting services development]. Ekonomika. Finansy. Pravo [Economics. Finances. Law], no. 5 (3), pp. 9–11. DOI: https://doi.org/10.37634/efp.2020.5(3).2.

Satyr, L.M., Kepko, V.M., & Stadnik, L.I. (2020). Konsaltynh – efektyvnyi instrument orhanizatsii innovatsiinoi polityky pidpryiemnytskoi diialnosti [Consulting – an effective tool for organizing innovative policy of entrepreneurial activity]. Biznes-navihator [Business Navigator], no. 3, pp. 119–124. DOI: https://doi.org/10.32847/business-navigator.59-20.

Shevchenko, L.S. (2019). Stratehichnyi konsaltynh: teoriia, praktyka, biznes-industriia [Strategic consulting: theory, practice, business industry]. Ekonomichna teoriia ta pravo [Economic Theory and Law], no. 2 (37), pp. 48–66. DOI: https://doi.org/10.31359/2411-5584-2019-37-2-48.

Reikin, V.S., & Makara, O.V. (2020). Konsaltynh v Ukraini: otsinka stanu ta tendentsii rozvytku [Consulting in Ukraine: condition assessment and development trends]. Infrastruktura rynku [Market infrastructure], no. 39, pp. 97–101. DOI: https://doi.org/10.32843/infrastruct39-16.

Marchenko, O.S. (2016). Destruktsii natsionalnoho rynku yurydychnykh posluh: zmist ta naslidky dlia formuvannia pravovoi ekonomiky [Destruction of the national market of legal services: contents and consequences of legal economy formation]. Ekonomichna teoriia ta pravo [Economic Theory and Law], no. 2 (25), pp. 57–66. Available at: http://econtlaw.nlu.edu.ua/деструкції-національного-ринку-юрид (accessed 15 September 2021).

Marchenko, O.S. (2021). Transformatsiia orhanizatsiino-ekonomichnoho mekhanizmu yak napriam tsyfrovizatsii konsaltynhovoho biznesu [Transformation of organizational and economic mechanism as a direction of digitalization consulting business]. Ekonomichna teoriia ta pravo [Economic Theory and Law], no. 1 (44), pp. 29–45. DOI: https://doi.org/10.31359/2411-5584-2021-44-1-29.

Kaminska, T.M. (2020). Evoliutsiia teorii ta praktyky mizhnarodnoho biznes-konsaltynhu [Evolution of the theory and practice of international business consulting]. Ekonomichna teoriia ta pravo [Economic Theory and Law], no. 1 (40), pp. 58–73. DOI: 10.31359/2411-5584-2020-40-1-58.

Kosichenko, I.I. (2020). Mehatrendy suchasnoi evoliutsii konsaltynhovoho rynku [Megatrands of the modern evolution of the consulting market]. Intelekt XXI [Intellect XXI], no. 1, pp. 49–54. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/int_XXI_2020_1_10 (accessed 15 September 2021).

Kasian, S.Ya., & Onikiienko, A.O. (2018). Osoblyvosti konsaltynhovoi diialnosti v systemi marketynhu posluh [Features of consulting activities in the system of services marketing]. Ekonomichnyi prostir [Economic scope], no. 132, pp. 151–162. DOI: https://doi.org/10.30838/P.ES.2224.240418.151.59.

Ratynskyj, V.O. (2018). Indykatyvni mekhanizmy vyrishennia problem marketynhovoho konsultuvannia promyslovykh pidpryiemstv [Indicative mechanisms for solving problems of marketing consultation of industrial enterprises]. Sotsialno-ekonomichni problemy i derzhava [Socio-economic problems and the state], vol. 18, no. 1, pp. 206–213. Available at: http://sepd.tntu.edu.ua/images/stories/pdf/2018/18rvvkpp.pdf (accessed 15 September 2021).

Nabatova, O.O. (2019). Produktovyi konsaltynh: sutnist, osnovni posluhy ta tekhnolohii [Product consulting: concept, main services and technologies]. Ekonomichna teoriia ta pravo [Economic Theory and Law], no. 4 (39), pp. 83–98. DOI: https://doi.org/10.31359/2411-5584-2019-39-4-83.

Hubin, K.H. (2021). Shliakhy rozvytku marketynhovoho bizneskonsaltynhu v Ukraini [Ways for developing the marketing business consulting industry in Ukraine]. Ekonomichna teoriia ta pravo [Economic Theory and Law], no. 2 (45), pp. 52–67. Available at: http://econtlaw.nlu.edu.ua/2021/07/05/шляхи-розвитку-маркетингового-бізне (accessed 15 September 2021).

Article views: 194
PDF Downloads: 566
Published
2021-06-28
How to Cite
Hubin, K. (2021). PROSPECTS FOR DEVELOPING THE MARKETING BUSINESS CONSULTING INDUSTRY IN UKRAINE. Economic Scope, (173), 26-31. https://doi.org/10.32782/2224-6282/173-4
Section
ECONOMY AND ENTERPRISE MANAGEMENT