ASPECTS OF MANAGEMENT OF HOTEL AND RESTAURANT ENTERPRISES

Keywords: pandemic, hotel and restaurant enterprises, management, communications, personnel

Abstract

Strict quarantine restrictions have caused a crisis in the hospitality industry both in Ukraine and around the world. The number of hotel and restaurant establishments are decreased, because a significant reduction in the number of domestic and foreign tourists. In additional, the population’s spending on recreation and culture, restaurants and hotels are decreased, because they are lost their jobs. This critical situation requires the improvement of hotel and restaurant management, their adaptation to new business conditions, flexibility and efficiency of decision-making. The concept of “hospitality industry” and negative factors that affect its development are considered in this article. Statistical data on the dynamics of the volume of services provided for temporary accommodation and catering and the number of incoming (foreign) and domestic tourists in Ukraine, the decrease in the level of effective demand of Ukrainian citizens are researched. The interpretation of the concept of “hotel and restaurant management in a crisis” in terms of the importance of using modern management tools to change the format of work with clients, in order to adapt to crisis conditions resulting from the pandemic, gain competitive advantage, meet customer demands and as a result of obtaining a high level of profitability. The staff is an important component of the success of the hotel and restaurant industry in the market and its competitiveness. Customer demands are constantly growing, so staffing requirements are also changing. Important competencies of the manager of the hotel and restaurant industry are: analytical, logical, strategic thinking, communication skills, and leadership skills. In the competition for customers, information and communication play an important role, and effective communication management helps to make optimal management decisions. Particular attention should be paid to external communications, namely marketing communication policy. The strategy of the hotel and restaurant industry in a pandemic includes: the development of an effective marketing policy, improving the expansion of sales channels, the formation of customer protection and safety.

References

Томаля Т., Щипанова Я. Управління якістю в готельно-ресторанному бізнесі. Економіка. Управління. Інновації. 2014. № 2 (12). URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/eui_2014_2_56 (дата звернення: 27.08.2021).

Пискар І. Управління закладами ресторанного господарства: автоматизація бізнес-процесів. Вісник КНТЕУ. 2015. № 3. С. 60–78.

Варипаєв О., Варипаєва Л. Готельний та ресторанний бізнес як складова індустрії гостинності. Економічна стратегія і перспективи розвитку сфери торгівлі і послуг. 2009. № 2. С. 614–621.

Кількість ресторанів в Україні за 2020 р. скоротилася на 20%. URL: https://ua.interfax.com.ua/news/economic/733785.html (дата звернення: 27.08.2021).

Обсяг реалізованих послуг за регіонами за видами економічної діяльності // Офіційний сайт Державної служби статистики України. URL: http://www.ukrstat.gov.ua (дата звернення: 27.08.2021).

Кількість туристів, обслугованих тур операторами та турагентами, за видами туризму // Офіційний сайт Державної служби статистики України.. URL: http://www.ukrstat.gov.ua (дата звернення 28.08.2021).

Структура сукупних витрат домогосподарств // Офіційний сайт Державної служби статистики України. URL: http://www.ukrstat.gov.ua (дата звернення: 28.08.2021).

В Україні створили об’єднання ресторанної галузі країни – Національну Ресторанну Асоціацію. URL: https://posteat.ua/news/v-ukra%D1%97ni-stvorili-obyednannya-restoranno%D1%97-galuzi-kra%D1%97ni-nacionalnu-restorannu-asociaciyu (дата звернення: 28.08.2021).

Мазуркевич І., Лук’янець А. Теоретичні аспекти культури обслуговування у закладах готельно-ресторанного господарства. Економічний вісник Запорізької державної інженерної академії. 2018. № 6 (18). С. 143–146.

Корж Н., Онищук Н. Вплив пандемії Covid-19 на готельну галузь. Економічний простір. 2020. № 156. С. 140–143.

Tomalya T., Shchipanova Ya. (2014) Upravlinnya yakistyu v gotel’no-restorannom biznesi [Quality management in the hotel and restaurant business] Ekonomika. Upravlinnya [Economy. Management], (electronic journal), no. 2 (12). Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/eui_2014_2_56 (accessed 27 August 2021).

Pyskar I. (2015) Upravlinnya zakladamy restorannoho hospodarstva: avtomatyzatsiya biznes-protsesiv [Management of restaurants: automation of business processes]. Visnyk KNUTE, no. 3, pp. 60–78.

Varypayev O., Varypayeva L. (2009) Hotelnyy ta restorannyy biznes yak skladova industriyi hostynnosti [Hotel and restaurant business as a component of the hospitality industry] Ekonomichna stratehiya i perspektyvy rozvytku sfery torhivli i posluh, no. 2, pp. 614–621.

Kil’kist’ restoraniv v Ukrayini za 2020 r. skorotylasya na 20%. Available at: https://ua.interfax.com.ua/news/economic/733785.html (accessed 27 August 2021).

Ofitsiynyy sayt derzhavnoyi sluzhby statystyky Ukrayiny (2020) Obsyah realizovanykh posluh za rehionamy za vydamy ekonomichnoyi diyal’nosti [The volume of services provided by region by type of economic activity]. Available at: http://www.ukrstat.gov.ua (accessed 27 August 2021).

Ofitsiynyy sayt derzhavnoyi sluzhby statystyky Ukrayiny (2020) Kil’kist’ turystiv, obsluhovanykh tur operatoramy ta turahentamy, za vydamy turyzmu [Number of tourists served by tour operators and travel agents, by type of tourism]. Available at: http://www.ukrstat.gov.ua (accessed 28 August 2021).

Ofitsiynyy sayt derzhavnoyi sluzhby statystyky Ukrayiny (2020) Struktura sukupnykh vytrat domohospodarstv [Structure of total household expenditures]. Available at: http://www.ukrstat.gov.ua (accessed 28 August 2021).

V Ukrayini stvoryly ob’’yednannya restorannoyi haluzi krayiny – Natsional’nu Restorannu Asotsiatsiyu. Available at: https://posteat.ua/news/v-ukra%D1%97ni-stvorili-obyednannya-restoranno%D1%97-galuzi-kra%D1%97ni-nacionalnu-restorannu-asociaciyu (accessed 28 August 2021).

Mazurkevych I., Luk’yanets’ A. (2018) Teoretychni aspekty kul’tury obsluhovuvannya u zakladakh hotel’no-restorannoho hospodarstva [Theoretical aspects of service culture in hotel and restaurant establishments]. Economic Bulletin of Zaporizhia State Engineering Academy, no. 6 (18), pp. 614–621.

Korzh N., Onyshchuk N. (2020) Vplyv pandemiyi Covid-19 na hotel’nu haluz’ [The impact of the Covid-19 pandemic on the hotel industry]. Economic space, no. 156, pp. 140–143.

Article views: 170
PDF Downloads: 121
Published
2021-09-28
How to Cite
Halahur, Y., & Klimenko, L. (2021). ASPECTS OF MANAGEMENT OF HOTEL AND RESTAURANT ENTERPRISES. Economic Scope, (173), 41-45. https://doi.org/10.32782/2224-6282/173-7
Section
ECONOMY AND ENTERPRISE MANAGEMENT