INFORMATION SUPPORT OF ASSESSMENT OF THE IMPACT OF BUSINESS PARTNERS IN THE CONDITIONS OF INTERNATIONAL ECONOMIC ACTIVITY

  • Nataliia Kara Lviv Polytechnic National University
  • Iryna Protsyk Lviv Polytechnic National University
Keywords: information, information support, business partners, information flows, management information system, information letter, database management system

Abstract

The article examines the features of information support for assessing the impact of business partners in the conditions of international economic activity. Methodical and practical recommendations for the procedure and accumulation of information about the company's partners have been developed. The theoretical and methodological basis of the study there are the works of the Ukrainian and foreign scientists, regulational and legislational laws of Ukraine for information support and evaluation of partnerships of the enterprise. The information factor affects economic growth, efficiency and employment. Information at the enterprise is mainly considered in the form of data collected and systematized in an acceptable form for use, capable of accumulating, sharing and updating. Recently, information is increasingly considered as one of the types of organizational resources that exist in the form of certain scientific knowledge, results of research and development, generalized indicators, norms, standards, recommendations, results of marketing research and more. An important condition for assessing the impact of environmental factors on the production and economic activities of the enterprise is the availability of timely and sufficiently complete information about events, processes, trends that occur in the external environment. The paper also considers the stages of the process of evolution of types of information about the partners of the enterprise, the strategic advantages of the management information system (MIS). It is proposed to develop an information letter about business partners, which is entered in the database and file, as well as to create database management systems. It is also advisable to create an information department at the enterprise, which in particular will assess the impact of the company's partners, as long-term partnerships create their own statistical database for decision-making by the company's management.

References

Босак І.П., Палига Є.М. Інформаційне забезпечення управління підприємством: економічний аспект. Регіональна економіка. 2010. № 4. С. 193–195.

Большаков С.Н., Ачкасова В.А. Маркетинговые коммуникации и информационные ресурсы предприятия. Санкт-Петербург : Изд-во Санкт-Петербургского гос. ун-та, 2014. 129 с.

Денисенко М.П., Колос І.В. Інформаційне забезпечення ефективного управління підприємством. Економіка та держава. 2006. № 7. С. 19–24.

Карпець О.С. Концептуальний модельний базис оцінки фінансового стану підприємств. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія Економічні науки. 2014. Випуск 6. Частина 2. С. 178–182.

Лук’янець Т.І. Маркетингова політика комунікацій : навч. посіб. 2-ге вид., доп. і перероб. Київ : КНЕУ, 2003. 523 с.

Майовець Є.Й., Кузик О.В. Маркетингові комунікації : [навч. посіб.]. Львів : ЛНУ ім. Івана Франка, 2013. 191 с.

Музыкант В.Л. Маркетинговые основы управления коммуникациями. Москва : ЭКСМО, 2008. 832 с.

Смирнова Е.В., Цыганова И.Ю. Анализ сегментов бизнеса как инструмент стратегического управления организацией. Экономический анализ: теория и практика. 2014. № 38. С. 16–24.

Титаренко І.В. Удосконалення процесу інформаційного забезпечення як інструменту ефективного управління підприємством. Міжнародний збірник наукових праць. 2011. Випуск 1(19). С. 349–353.

Чернявська І.В. Дослідження ефективності використання інформаційних ресурсів промислового підприємства. Економічний аналіз. 2008. № 2(18). С. 397–399.

Bosak, I.P., & Palyha, Y.M. (2010). Informatsiyne zabezpechennya upravlinnya pidpryyemstvom: economichnyi aspect. Rehionalna ekonomika, 4, 193–195. (in Ukrainian)

Bol'shakov, S.N., & Achkasova, V.A. (2014). Marketingovye kommunikacii i informacionnye resursy predprijatija [Marketing communications and information resources of the enterprise]. Saint-Petersburg, Russia: Izdatelstvo Sankt-Peterburgskogo gosudarstvennogo universiteta. (in Russian)

Denysenko, M.P., & Kolos, I.V. (2006). Informatsiyne zabezpechennya efektyvnoho upravlinnya pidpryyemstvom. Ekonomika ta derzhava, 7, 19–24. (in Ukrainian)

Karpets, O.S. (2014). Kontseptualnyy modelnyy bazys otsinky finansovoho stanu pidpryyemstv. Naukovyy visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu. Seriya Ekonomichni nauky, 6(2), 178–182. (in Ukrainian)

Lukianets, T.I. (2003). Marketynhova polityka komunikatsii [Marketing communications policy] (2nd ed.). Kyiv, Ukraine: KNEU. (in Ukrainian)

Maiovets, Ie.I., & Kuzyk, O.V. (2013). Marketynhovi komunikatsii [Marketing communications]. Lviv, Ukraine: LNU im. Ivana Franka. (in Ukrainian)

Muzykant, V.L. (2008). Marketingovye osnovy upravlenija kommunikacijami [Marketing communications management basics]. Moscow, Russia: JeKSMO. (in Russian)

Smirnova, E.V., Tsiganova, I.Y. (2014) Analysis of business segments as a strategic management tool Organization. The economic analysis: theory and practice, 38 (389), 16–24. (in Russian)

Titarenko, I.V. (2011). Udoskonalennya protsesu informatsiynoho zabezpechennya yak instrumentu efektyvnoho upravlinnya pidpryyemstvom. Mizhnarodnyy zbirnyk naukovykh prats, 1(19), 349–353. (in Ukrainian)

Chernyavska, I.V. Doslidzhennya efektyvnosti vykorystannya informatsiynykh resursiv promyslovoho pidpryyemstva. Ekonomichnyy analiz, 2(18), 397–399. (in Ukrainian)

Article views: 133
PDF Downloads: 86
Published
2021-09-28
How to Cite
Kara, N., & Protsyk, I. (2021). INFORMATION SUPPORT OF ASSESSMENT OF THE IMPACT OF BUSINESS PARTNERS IN THE CONDITIONS OF INTERNATIONAL ECONOMIC ACTIVITY. Economic Scope, (173), 46-51. https://doi.org/10.32782/2224-6282/173-15
Section
ECONOMY AND ENTERPRISE MANAGEMENT